همشهری آنلاین: حدس و گمان‌های افزایش قیمت سوخت از زمانی که در بودجه سال ۱۳۹۷ به دولت اجازه داده شد قیمت بنزین را افزایش دهد، گوشه ذهن مردم نشست

به طوریکه با اینکه بسیاری از مسئولان از وزیر نفت گرفته تا نمایندگان مجلس بارها بر عدم افزایش قیمت بنزین تاکید کرده‌اند، باز هم هربار شایعه‌ افزایش قیمت یا دو نرخی شدن بنزین مردم را به صورت غیرعادی به پمپ بنزین‌ها کشانده و در برخی نقاط کشور مردم از ترس گران شدن بنزین در پمپ بنزین‌ها صف می‌کشند.

به گزارش ایسنا، در بودجه سال ۱۳۹۷ دو تبصره ۱۴ و ۱۸ لایحه بودجه رنگ دیگری به احتمال افزایش قیمت بنزین در سال جاری داد و حتی سقف ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای مابه‌التفاوت افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ تعیین شد. از همان زمان زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین دهان به دهان شد و احتمالات حول و حوش این موضوع همچنان مطرح می‌شود. احتمالاتی که با الزام مجدد استفاده از کارت سوخت قوت گرفت و هرچند شایعات از احتمال دو نرخی شدن و حتی افزایش قیمت بنزین خبر می‌دهند اما هنوز هیچ مقام مسئولی به طور رسمی این شایعات را تایید نکرده است. حتی بیژن زنگنه، وزیر نفت در آخرین اظهارنظر خود بحث دو نرخی شدن قیمت بنزین را شایعه دانست و گفت: درباره این موضوع چیزی در دولت تصویب نشده است.

بازار شایعه به قدری داغ است که ترس به جان مردم با کوچکترین تلنگر رخنه می‌کند و پای آن‌ها را به تشکیل صف‌های طولانی باز می‌کند. این بار باز هم قرعه فال به نام بنزین افتاده است به طوریکه به نظر می‌رسد حتی رد شایعه افزایش قیمت بنزین توسط زنگنه هم خیال مردم را راحت نکرد. در هفته گذشته مردم در برخی از شهرهای مختلف کشور از جمله زنجان، نوشهر، اصفهان و... صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها ایجاد کردند.

در این راستا در تماس‌هایی که مخاطبان با ایسنا داشته‌اند، از وجود صف‌های طولانی مردم در پمپ بنزین‌ها و حتی تعطیل بودن برخی از پمپ بنزین‌ها خبر دادند. گزارش ها از محدودیت خدمات‌رسانی پمپ بنزین‌ها در نوشهر و برخی شهرهای دیگر شمالی حکایت می‌کرد. این گزارش‌ها به صورت موردی از شهرهای دیگر ازجمله تهران، تبریز، بندرانزلی، لاهیجان و رشت نیز از صف‌های طولانی و کمبود سوخت حکایت می‌کرد. موضوعی که البته شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهاي نفتي ايران با قدرت و صراحت آن را رد می‌کند.

روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به این گزارش‌ها اعلام کرده است که "بنزین مورد نیاز استان‌های شمالی کشور تامین شده است و هیچ مشکلی در عرضه سوخت وجود ندارد. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همه تلاش خود را برای رفاه هموطنان در سفرهای تابستانی به کار گرفته است. ضمنا دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت و سهمیه‌بندی بنزین ندارد.»

در این پاسخ تاکید شده است: «کارکنان این شرکت به منظور تأمین سوخت مورد نیاز هموطنان در سفرهای تابستانی، تلاش می‌کنند در حوزه تولید، انتقال و توزیع فرآورده‌های نفتی خدمات مطلوبی ارائه دهند.»

  • تفاوت معنی تعطیلی از دید مردم و شرکت پخش!

در این راستا فاطمه کاهی- سخنگوی شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی - با تاکید بر اینکه دولت فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین ندارد، گفت: اگر تامین سوخت از سوی جایگاهی با مشکل مواجه است، از مردم تقاضا داریم با شماره ۰۹۶۲۷ به شرکت ملی پخش اطلاع دهند.

وی با اشاره به مباحثی که در مورد کمبود عرضه سوخت در شهرهای شمالی کشور مطرح شده است، توضیح داد: همکاران ما در شرکت ملی پخش همه تلاش خود را برای تامین سوخت شهروندان مناطق شمالی به کار گرفته‌اند. در هفته گذشته مبدا سوخت بر اساس شرایطی که وجود داشت، اصفهان و اراک بود و سوخت از این دو شهر توسط نفتکش به جایگاه‌های شهرهای شمالی منتقل می‌شد.

سخنگوی شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی ايران ادامه داد: اما در حال حاضر مبدا سوخت تغییر کرده و خط لوله انتقال فرآورده به انبار نفت‌ساری منتقل شده و از این انبار سوخت توسط نفتکش به جایگاه‌ها منتقل می‌شود.

کاهی در مورد تعطیل بودن برخی از جایگاه‌های سوخت در شهرهای مختلف کشور نیز توضیح داد: تعطیلی از نظر ما سرویس ندادن ۲۴ تا ۴۸ ساعته است. از آنجایی که حجم مخازن جایگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است، ممکن است مخزن یک جایگاه زودتر خالی شود و تا زمانی که نفتکش به جایگاه برسد و مخزن را مجددا پر کند، ممکن است دو ساعت زمان نیاز باشد.

  • ضد و نقیض گویی‌های مجلس‌نشینان

البته نمی‌توان اظهارنظرهای ضد و نقیض که حول محور آینده بنزین می‌گردد را در ایجاد شایعه‌ها بی‌تاثیر دانست. برای مثال اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بعد از اینکه زنگنه دو نرخی شدن قیمت بنزین را شایعه دانست، گفت: احتمال دو نرخی شدن بنزین و سهمیه‌بندی وجود دارد. در صورتی که مصرف بنزین کاهش پیدا نکند و یا از ناحیه تحریم‌ها تحت فشار قرار گیریم، بنزین دو نرخی شده و سهمیه‌بندی اعلام می‌شود که قیمت جدید را هم وزارت نفت تعیین خواهد کرد.

دو روز بعد علی بختیار، یک عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی کاملا برعکس اظهارنظرات قره‌خانی صحبت کرد. وی در این مورد گفت: دو نرخی شدن بنزین در کمیسیون انرژی طرح نشده و حداقل این است که در قانون بودجه ۹۷ که تصویب کردیم دو نرخی شدن بنزین و گران کردن آن را به دولت اجازه ندادیم. این درحالی است که خادمی حدود دو هفته پیش در این‌ مورد گفته بود: تاکنون دولت تصمیمی برای سهمیه‌بندی بنزین نداشته و کمیسیون نیز در این زمینه جلسه‌ای برگزار نکرده است اما این امکان وجود دارد تا در آینده برای مدیریت این بخش این اتفاق افتد.

شاید همین اظهارات ضد و نقیض است که ترس افزایش قیمت بنزین را به جان مردم انداخته است و باعث ایجاد صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها در شهرهای مختلف کشور شده است. البته که دولت اجازه افزایش قیمت یا به عبارت صحیح‌تر واقعی کردن قیمت بنزین را دارد. درحال حاضر دولت به ازای تولید هر لیتر بنزین مبلغ هنگفتی یارانه می‌دهد و یک مقایسه ساده نشان می‌دهد ایران یکی از ارزان‌ترین سوخت‌ها را در بین کشورهای منطقه دارد.

  • تصمیم دولت درمورد قیمت بنزین چیست؟

درحال حاضر تنها موضوعی که قطعی است این است که دولت قصد دارد استفاده از کارت سوخت را به طور جدی پیگیری کند و اینکه بر اساس لایحه بودجه اجازه دارد قیمت سوخت را افزایش دهد. با این‌حال شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در توضیحات خود تاکید کرده است که دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت و سهمیه‌بندی بنزین ندارد.

شایعه‌سازی‌ها در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها در روزهای گذشته مبنی بر نبود بنزین کافی در جایگاه‌های سطح شهر تهران و شهرهای مسافرپذیر از جمله شهرهای مناطق شمالی کشور، امکان تغییر قیمت و سهمیه‌بندی بنزین، موجب هجوم مردم به جایگاه‌ها و افزایش تردد و صف‌های طولانی شده بود و همین موضوع علاوه بر افزایش بیش از پیش مصرف سوخت، سوخت‌رسانی به جایگاه‌ها را در مقاطعی با مشکل روبه‌رو کرد.

کد خبر 412297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha