چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بقایای قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی آلمان که پایه‌های آن دو هزار سال پیش بنا نهاده شده، در مرکز شهر کلن از زیر خاک بیرون آمد.

کتابخانه دو هزار ساله کلن

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، قدمت اين ساختمان بزرگ به قرن دوم پس از ميلاد برمي‌گردد و ديوارهاي آن نخستين بار سال گذشته در حفاري‌هاي زمين‌هاي اطراف كليساي پروتستان در مركز كلن پيدا شد. باستان‌شناسان معتقدند از آنجا كه قديمي‌ترين شهر آلمان با نام اصلي كلونيا سال 50 پس از ميلاد به همت رومي‌ها شكل گرفته، طبعا ريشه‌هاي كتابخانه هم به دوران امپراتوري روم مي‌رسد.

اما پيدا شدن حفره‌هاي محراب‌مانند در دل ديوارها به ابعاد تقريبي 80 در 50 سانتيمتر بيش از پيش بر رمز و راز ساختمان مي‌افزايد. دكتر درك اشميتس از موزه كلن مي‌گويد: «حفره‌ها كوچك‌تر از آن هستند كه بشود درون آن مجسمه جا داد. به همين دليل تصور مي‌شود كاربرد آنها نوعي قفسه براي نگه داشتن طومارها بوده است. اين حفره‌ها براي كتابخانه‌ها طراحي مي‌شد و مشابه آن در كتابخانه شهر باستاني افسس هم ديده مي‌شود.»

كتابخانه معروف افسس (نزديك شهر سلجوك در استان ازمير تركيه) سال 117 پس از ميلاد ساخته شد و كتابخانه‌اي كه در كلن سر از خاك برآورده، اندكي كوچك‌تر از آن است. گمان مي‌رود بيش از 20 هزار طومار در قفسه‌هاي اين كتابخانه نگه داشته مي‌شده و از اين نظر كشف آن در كلن به عنوان قديمي‌ترين شهر آلمان از نگاه كارشناسان اتفاقي شگفت‌انگيز و باورنكردني به نظر مي‌رسد.

به گفته دكتر اشميتس، بسياري از شهرهاي امپراتوري روم باستان داراي كتابخانه بوده‌اند اما در گذر زمان زير خاك مدفون شده‌اند. از اين رو، كشف كتابخانه‌اي قديمي در آلمان مي‌تواند اهميت فراوان داشته باشد: «اگر ما صرفا پايه‌هاي بنا را كشف كرده بوديم، نمي‌توانستيم بگوييم يك كتابخانه است. وجود حفره در ديوارها بود كه ما را به نتيجه رساند.»

ساختمان درست در مركز شهر كلن و در ميانه بازارها ساخته شده و به احتمال فراوان كاربرد آن كتابخانه عمومي بوده است. در ساختن بنا از مصالح بسيار قوي استفاده شده و اين ساختمان‌هاي غول‌پيكر بي‌ترديد كاركرد عمومي داشته‌اند. قرار است چند ديوار و محراب‌هاي اين بناي قديمي پس از پايان ساخت و ساز مركز كليساي پروتستان در معرض تماشاي مردم قرار گيرد.

کد خبر 412400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha