چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: «برنارد هپتون» بازیگر انگلیسی تئاتر و تلویزیون در حالی در سن ۹۲ سالگی درگذشت که بازی او در سریال «ارتش سری» یادآور نوستالژی‌های فراوانی برای مخاطبان تلویزیون ایران در دهه ۶۰ است.

سینما

به گزارش ایسنا، «برنارد هپتون» متولد ۱۹ اکتبر ۱۹۲۵ در برادفورد انگلستان که در ایران برای بازی در نقش «آلبر فوآره» در سریال نوستالژیک «ارتش سری» شناخته شده است، اما شهرت بین‌المللی خود را برای بازی در دو سریال «کولدیتز» و «من، کلادیوس» در نقش یک جاسوس اطلاعاتی به دست آورد. این دو سریال که هر دو از محصولات شبکه بی‌بی‌سی بودند، بر اساس داستان‌هایی نوشته «جان لوکاره» ساخته شده‌اند. 

سریال «ارتش سری» که برای ما بیش ار هر سریال دیگری یادآور «برنارد هپتون» است در ابتدا بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ از شبکه بی‌بی‌سی به روی آنتن می‌رفت. این فیلم که به تهیه‌کنندگی و نویسندگی «جرارد گلیستر» ساخته شده بود روایتگر داستان یک جنبش مقاوت در جریان جنگ جهانی دوم در بلژیک است که در تلاش هستد خلبان‌های گرفتار شده بریتانیایی در بلژیک را نجات دهند. «برنار هپتون» در این سریال در نقش «آلبر فوآره» صاحب رستورانی بازی می‌کرد که در واقع تحت نام یک رستوان فعالیت‌های خود را در جهت فراری دادن بریتانیایی‌ها برنامه ریزی می‌کردند.

این سریال در دهه ۶۰ از تلویزیون ایران پخش می‌شد و مورد استقبال فراوانی قرار گرفت و در آن ایرج میرزایی صداپیشگی شخصیت «آلبر فوآره» با بازی «برنارد هپتون» را بر عهده داشت.

«هپتون» در دهه ۱۹۷۰ یکی از چهره‌های پرکار تلویزیون بریتانیا بود. وی در سریال اقتباسی «هشت زن هنری پنجم» در نقش «توماس گرانمر» بازی کرد و در سال ۱۹۷۱ نیز بازی در فیلم «الیزابت آر» را تجربه کرد و سپس در یکی از دوست‌داشتنی‌ترین نقش‌هایش در سریال «کلدیتز» در نقش یک افسر آلمانی مقابل دوربین رفت. 

«هپتون» که کار خود را از مدرسه تئاتر برادفورد آغاز کرده بود در نمایش‌های بسیاری بر اساس آثار نویسندگان مطرح از «آگاتا کریستی» تا «شکسپیر» به روی صحنه رفت و چندین نمایش را نیز کارگردانی کرد. اگرچه عکس «هپتون» هیچ‌گاه روی جلد اول مجله‌ها نرفت اما همواره از شهرتی نسبی برخوردار بود. 

«قرارداد هولوکرافت»، «گاندی»، «بری لیندون» و «کارتر را بگیرید» از جمله فیلم‌های سینمایی با بازی «هپتون» هستند.

کد خبر 412406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha