همشهری آنلاین: رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه متاسفانه شرکت‌های بزرگ خصولتی از سوی دستگاه‌های اجرایی «دانش‌بنیان» شدند، گفت: تا مرز برکناری به مقابله با فشارهای سیاسی خصولتی‌ها می‌روم.

بهزاد سلطانی

به گزارش ايسنا، دکتر بهزاد سلطانی با اشاره به پدیده شرکت‌های خصولتی در کشور، گفت:‌ در حالی که بر اساس قانون، صندوق نوآوري و شكوفايي اجازه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دولتی و شبه دولتی را ندارد، ولی شرکت‌های خصولتی از ما درخواست وام‌های کلانی کردند که می‌خواهند نه با نظر کارشناسی بلکه با فشارهای سیاسی، از تسهیلات صندوق بهره‌مند شوند.

سلطانی افزود: تعدادی شرکت‌های خصولتی و شبه‌دولتی و وابسته به نهادهای عمومی و حاکمیتی، دانش‌بنیان شده‌اند که تعداد آنها مشخص نیست و اگر مشخص شوند ما اجازه حمایت از آنها را نداریم.

وی با بیان اینکه این شرکت‌ها از صندوق شکوفایی و نوآوری تقاضای دریافت وام کرده‌اند، یادآور شد: این شرکت‌ها که دانش‌بنیان می‌شوند و از صندوق تقاضای وام دارند، خطری برای آینده دانش‌بنیان‌ها است؛ چراکه این شرکت‌ها معمولا شرکت‌های بزرگ هستند و تقاضای وام آنها زیاد است، به گونه‌ای که یکی از این شرکت‌ها تقاضای دریافت 120 میلیارد تومان داشت.

سلطانی با بیان اینکه این شرکت‌ها از آنجایی که وابسته به قدرت هستند، نه با مطالعات کارشناسی، بلکه با فشارهای سیاسی از ما طلب اعتبار می‌کنند، اضافه کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند و این آفت به جان شرکت‌های دانش‌بنیان بیفتد، کل موضوع دانش‌بنیان را که از سوی مقام معظم رهبری راه‌اندازی شد و حتی در شرایط غیر تحریم، برای کشور بهترین و استراتژیک‌ترین روش برای کشور است، تخریب خواهد کرد و شاهد روزی خواهیم بود که شرکت‌های دانش‌بنیان تعطیل شوند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تاكيد كرد: باید به گونه‌ای اقدام شود که اگر شرکت‌های خصولتی و شبه‌دولتی، دانش‌بنیان می‌شوند، از صندوق تقاضای وام نکنند. هر چند که طبق قانون تا خصوصی بودن شرکتی احراز نشود، نباید دانش‌بنیان شوند.

  • چگونه یک شرکت خصولتی، خصوصی می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که آیا تشخیص این شرکت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان واقعی امکان‌پذیر است یا خیر، توضیح داد: تشخیص این شرکت‌ها از لحاظ حقوقی و قانونی مشکل است؛ چراکه قوانین ما در این زمینه نواقصی دارد و با قانون و مقررات موجود نمی‌توان هویت شرکت‌ها را مشخص کرد، ضمن آنکه در جاهایی که قانون صراحت دارد و شفاف است، نهادهای عمومی و دولتی وابسته به حاکمیت، قانون را دور می‌زنند؛ به این صورت که سهام خود را به صورت رسمی در شرکت‌ها وارد نمی‌کنند.

سلطانی در این باره توضیح داد: سهام این نهادها به صورت شخصی، به یکی از پرسنل شرکت واگذار می‌شود و این سهام شرکت به نام شخص به ثبت می‌رسد و از فردی که سهام به نام وی است، وکالت‌نامه‌ تام بلاعزل در دفاتر اسناد رسمی گرفته می‌شود که از این طریق مالکیت پول سپرده شده در شرکت از این فرد گرفته می‌شود تا این فرد نتواند از سود و اصل پول شخصا استفاده کند. البته مزایای مالی برای وی خواهد داشت.

  • خصولتی‌سازی؛ بیماری‌ای که به جان دانش‌بنیان‌ها افتاد

وی با تاکید بر اینکه خصولتی‌سازی خلاف اصول اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های اصل 44، قانون اساسی و سیاست‌های مقام معظم رهبری و نظرات دولت است، خاطرنشان کرد: ولی این پدیده بیماری است که تاکنون کشور نتوانسته است آن را حل کند و امروزه این بیماری به جان دانش‌بنیان‌ها افتاده و تا به غده سرطانی بزرگ تبدیل نشده است، جلوی آن باید گرفته شود.

سلطانی با بیان اینکه برخی از این شرکت‌های خصولتی فشارهای سیاسی و غیر کارشناسی به صندوق نوآوري و شكوفايي برای دریافت وام وارد می‌کنند، تاکید کرد: اگر لازم باشد با اسم، عنوان این شرکت‌ها را اعلام خواهیم کرد و اعلام می‌کنیم چه شرکتی وابسته به چه نهادی، در صدد استفاده از تسهیلات این صندوق هستند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با ابراز تاسف از اینکه به شرکت‌های دانش‌بنیانی که خصولتی بودن آنها را متوجه نشدیم، تسهیلاتی اعطا شده است، ادامه داد: به یک شرکت خصولتی که از نظر علمی تحقیقات آنها مورد تایید نبوده است، تسهیلات اعطا کردیم و ما با بررسی سوابق ‌شرکت، متوجه این موضوع شدیم. این صحیح نیست که منابع مالی صندوق نوآوری و شكوفايي که با حمایت مقام معظم رهبری برای شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی اختصاص داده شده، مجددا این پول در بخش دولتی هزینه شود.

سلطانی با اشاره به برخی تهدیدهای شرکت‌های خصولتی برای صندوق جهت دریافت وام، اعلام کرد: اگر فشارها بر روی ما بیشتر شود، ما اسامی این شرکت‌ها را اعلام می‌کنیم و من جلوی خصولتی‌ها را می‌گیرم؛ حتی اگر به قیمت برکناری‌­ام از این سمت باشد.

کد خبر 412438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha