کاهش تیراژ تولید، رشد قیمت خودروهای داخلی در بازار و مشکلات فروش اینترنتی، شرایطی را رقم زده که شرکت‌های خودروسازی عطای دریافت ارز دولتی برای تأمین قطعات و مواداولیه تولید را به لقای قیمت‌گذاری شورای رقابت بخشیده و درخواست آزادسازی قیمت‌ها را به دولت ارائه کرده‌اند.

احمد نعمت بخش

دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت‌وگو با همشهری با تأکید بر ضرورت آزادسازی قیمت خودروهای داخلی گفت: انجمن قبلا این موضوع را در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد کرده اما هنوز وزیر جوابی به این درخواست نداده است. بر این اساس شرکت‌های خودروسازی پیشنهاد خود را برای حذف ارز دولتی پرداختی به صنعت خودرو در مقابل تعیین قیمت محصولات در حاشیه بازار ارائه کرده‌اند.

احمد نعمت‌بخش، با تأکید بر اینکه با توجه به تنگنای ارزی بهتر است دولت ارز دولتی را صرفا برای تأمین و واردات کالاهای اساسی و دارو تخصیص دهد تا معیشت مردم با مشکل مواجه نشود و ارز مورد نیاز برای واردات مواداولیه، قطعات و سایر کالاهای مورد نیاز را از محل منابع ارزی 40میلیارد دلاری ناشی از صادرات کالاها و خدمات و از طریق بازار ثانویه تأمین کند. اگر هم نگران پرداخت یارانه به صنایع پتروشیمی و فولاد هستند می‌توانند این کار را انجام ندهند چرا که همه دنیا به سمت اقتصاد آزاد و فارغ از دخالت‌های دولتی حرکت کرده است.

  • ارز دولتی منشأ رانت و فساد

نعمت‌بخش با اعلام اینکه اکنون ثبت سفارش واردات قطعات مورد نیاز شرکت‌های خودروسازی و مواداولیه صنایع قطعه‌سازی‌ تا بیش از 2‌ماه در صف گشایش اعتبار ارزی بانک مرکزی معطل می‌ماند، گفت: ارز دولتی منشأ فساد شده و مشخص نیست چرا درخواست‌های اینگونه برای واردات قطعات و مواداولیه برای گشایش اعتبار ارزی در بانک مرکزی معطل می‌ماند، اما بنا بر آمارهای رسمی اعلام‌شده از مصارف ارز دولتی، ارز مورد نیاز واردات عدس، چای‌ساز و قهوه‌جوش و بسیاری از کالاهای مصرفی دیگر به سهولت تأمین می‌شود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران، با اشاره به اینکه مشخصا با چنین شیوه‌ تخصیص ارز رانت و فسادی وجود دارد، افزود: علاوه بر این تنگناهای تأمین ارز برای واردات مواداولیه و قطعات صنایع خودروسازی کشور اخیرا نیز تأمین ارز مورد نیاز این صنعت را به اظهارنظر و تأیید اداره کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت موکول و فرایند تخصیص ارز را پیچیده‌تر کرده‌اند.

  • رفع ممنوعیت ثبت سفارش بدون انتقال ارز

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه مقرر شده این پیشنهادها در سطح کلان سیاستگذاری کشور مطرح و تصمیم‌گیری شود، افزود: برای تولید‌کنندگان ثبات سیاستگذاری و قوانین ارزی و تجاری بسیار مهم است، اما متأسفانه در پایان اردیبهشت‌ماه امسال دولت یکباره در بخشنامه‌ای ممنوعیت واردات قطعات خودرو بدون انتقال ارز را ابلاغ کرد؛ درحالی‌که اکثر قطعه‌سازان بر تداوم روند قبلی سفارش اعتباری قطعات از شرکت‌های اروپایی تأکید داشتند.

نعمت‌بخش با اشاره به اینکه به‌خاطر این بخشنامه تیراژ تولید خودرو که در 2‌ماه نخست امسال 31درصد افزایش یافته بود به ناگاه در خردادماه 20درصد کاهش را تجربه کرد، گفت: با گذشت 2‌ماه سرانجام روز دوشنبه هفته جاری مجتبی خسروتاج، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: قطعاتی که بدون انتقال ارز تا پایان تیر‌ماه وارد کشور شده است، از گمرک ترخیص شود.

باید بپذیریم که صنعت، موش آزمایشگاهی نیست که بتواند با چنین تغییر رویکردها و سیاست‌های یک‌شبه به فعالیت خود ادامه دهد. دبیر انجمن خودروسازان، گفت: مشخص نیست علت اینگونه بی‌تدبیری‌های چیست. او تأکید کرد، مشکلات تأمین مواداولیه صنایع قطعه‌سازی‌ و قطعات خودرو موجب کاهش تیراژ تولید و دپوی 50هزار خودروی ناقص در شرکت‌های خودروسازی شده است. برخی از این خودروها نیازمند قطعاتی مانند ‌ای‌سی‌یو و کمک‌فنر هستند. با شرایط کنونی باید بپذیریم که برای ساماندهی بازار خودرو راهی جز آزادسازی قیمت‌ها و تعیین قیمت‌ها در حاشیه بازار و براساس نظام عرضه وتقاضا نداریم.

  • از تداوم تولید محصولات رنو تا آغاز تولید پژو301

دبیر انجمن خودروسازان از تداوم تولید محصولات رنو مانند تندر90 و ساندرو خبر داد و گفت: با اقداماتی که طی چند ‌ماه گذشته برای ثبت سفارش و واردات قطعات این خودروها صورت گرفته و بخشی از این قطعات به کشور واردشده و بخشی دیگر در حال تأمین است، تولید این خودروها در کشورمان تداوم خواهد یافت. احمد نعمت‌بخش، افزود:

نگران آن هستیم که قطعه‌سازان داخلی به‌دلیل وابستگی ارزی برای تأمین مواداولیه وارداتی و آغاز تحریم‌ها تا هفته آینده برای تولید قطعات داخلی‌سازی‌ این خودروها با مشکل مواجه شوند. وی با بیان اینکه ایران‌خودرو و ساپکو برای تولید پژو301 در ایران کارهای زیادی انجام داده‌اند و تولید این خودرو با داخلی‌سازی‌ 60درصدی آغاز خواهد شد، افزود:

با توجه به الزام داخلی‌سازی‌ 60درصدی پژو301 از آغاز تولید (برخلاف تولید پژو2008 با داخلی‌سازی‌ 20درصدی)، ایران‌خودرو نیز تدابیری مشابه تأمین قطعات ساندرو و تندر90 برای 40درصد قطعات وارداتی این خودرو اندیشیده و تولید این خودرو با موتور تی‌یو5 آغاز می‌شود.دیروز محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی هم به ایسنا گفت: برخلاف آنچه گفته شده تولید محصولات فعلی رنو در ایران شامل خانواده تندر۹۰ و ساندرو همچنان ادامه یافته و متوقف نخواهد شد و رنو نیز تمایلی به کاهش فعالیت‌های خود در ایران ندارد.

کد خبر 412455

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha