مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: امسال، چهار ریاضیدان موفق به دریافت مدال فیلدز شدند که در میان آنها، نام "کوچر بیرکار"، ریاضیدان ایرانی به چشم می‌خورد.

مدال فیلدز

به گزارش ایسنا، روز چهارشنبه 10 مرداد ماه، در جریان مراسمی که در شهر ریودوژانیروی برزیل برگزار شد، "کوچر بیرکار" (Caucher Birkar)، "آلسیو فیگالی" (Alessio Figalli)، "پیتر شولز" (Peter Scholze) و "آکشی ونکاتش" (Akshay Venkatesh)، به ‌دلیل ارائه خدمات ارزنده در دنیای ریاضیات، مدال فیلدز را دریافت کردند.

مدال فیلدز که از آن با عنوان بالاترین نشان علمی رشته ریاضیات یا "نوبل ریاضیات" یاد می‌کنند، هر چهار سال یک بار در جریان "کنگره اتحادیه جهانی ریاضیات" (IMU)، به ریاضی‌دانان زیر 40 سال که کار ارزنده‌ای در ریاضی انجام داده باشند، اهدا می‌شود.

 

اهدای جایزه فیلدز به طور رسمی، از سال 1954 آغاز شد. این جایزه، یک مدال به همراه 15 هزار دلار کانادا است. جنس این مدال از طلا است و روی آن تصویر نیم‌رخ ارشمیدس به همراه جمله لاتین"TRANSIRE SUUM PECTUS MUNDOQUE POTIRI" با مضمون "خود را بشناس تا جهان را دریابی" دیده می‌شود. این مدال برای نخستین بار، به دو دانشمند ریاضیدان "لارس آلفورس" (Lars Ahlfors) و "جسی داگلاس" (Jesse Douglas) داده شد. در سال 1966 ، توافق شد که با هدف گسترش تحقیقات در زمینه ریاضی، در هر بار برگزاری کنگره بین‌المللی ریاضیات، چهار مدال به چهار نامزد برتر اعطا شود.

"مریم میرزاخانی"، نخستین زن در دنیا بود که موفق به دریافت این جایزه شد. "آرتور آویلا" (Artur Avila) نیز اولین دانشمندی است که از آمریکای لاتین برنده این جایزه شده است.

کوچر بیرکار

امسال نیز، مدال فیلدز به چهار ریاضیدان برجسته اهدا شد که "کوچر بیرکار"، ریاضیدان 40 ساله کُرد تبار ایرانی و استاد "دانشگاه کمبریج" (University of Cambridge)، یکی از آنهاست. بیرکار، دوران مدرسه خود را در شهر مریوان گذراند و سپس به دانشگاه تهران راه یافت و موفق شد مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضیات دریافت کند. پس از آن، برای ادامه تحصیل به انگلستان مهاجرت کرد و در سال 2004 موفق به اخذ مدرک دکتری از "دانشگاه ناتینگهام" شد.

آلسیو فیگالی

دیگر ریاضیدانان برنده این مدال، "آلسیو فیگالی" از "انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ" (ETH Zurich) سوئیس، "پیتر شولز" از "دانشگاه بن" (University of Bonn) آلمان و " آکشی ونکاتش" از "دانشگاه استنفورد" (Stanford University) آمریکا هستند.

"پیتر شولز"، ریاضیدان 30 ساله آلمانی، جوانترین عضو این گروه است که وقتی تنها 24 سال داشت، به کرسی استادی رسید و هیئت داوران، از او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین ریاضیدانان جهان یاد کرده‌اند. شولز این مدال را برای پژوهش‌های خود در مورد هندسه جبر محاسباتی دریافت کرده و معتقد است که پایانی برای مسائل پیش رو وجود ندارد. شولز در مصاحبه‌ای گفت: مسائل، بی‌نهایت هستند. هنگامی که مسئله‌ای را حل می‌کنید، با 10 مسئله دیگر روبه‌رو می‌شوید.

دیگر عضو این گروه، "آلسیو فیگالی" ریاضیدان 34 ساله ایتالیایی است که یکی از افراد تاثیرگذار در محاسبه تغییرات و معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی محسوب می‌شود. فیگالی در مصاحبه‌ای گفت: ممکن بود من هرگز مطالعه ریاضی را آغاز نکنم. رویای من تا زمان دبیرستان، فوتبالیست شدن بود اما پس از ورود به المپیاد جهانی ریاضی، تغییر عقیده دادم.

آکشی ونکاتش

آخرین ریاضیدان این گروه چهار نفره، "آکشی ونکاتش" 36 ساله است که در هند متولد و در استرالیا بزرگ شد. او در سن 13 سالگی، تحصیلات خود را در رشته ریاضی و فیزیک "دانشگاه استرالیای غربی" (UWA) آغاز کرد. تخصص ونکاتش، در نظریه اعداد است. او در مصاحبه خود گفت: هنگامی که زمان زیادی را به مطالعه ریاضی می‌گذرانید، به نظر می‌رسد در آن غرق شده‌اید اما به دست آوردن رتبه ممتاز در ریاضی یعنی که این رشته، بخشی از وجود انسان شده است.

کد خبر 412499

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha