جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: هشت سال پیش گوگل با توجه به سانسور موجود در چین موتور جست‌وجوی چینی خود را تعطیل کرد. اینک رسانه‌های آمریکایی می‌گویند، گوگل در فکر جستجوگری متناسب و همگام با سانسور حاکم بر چین است.

google china

خبرگزاری رسمی آلمان گزارشی دارد در این زمینه: بر اساس گزارش ‌رسانه‌ها، شرکت آمریکایی گوگل در صدد یافتن موتور خاصی برای جست‌وجوست تا بتواند با سانسور حاکم بر چین تطبیق یافته و وارد بازار این کشور شود.

پایگاه خبری آمریکایی "د اینترسپت" و روزنامه "نیویورک تایمز" این کشور با تکیه بر منابع آگاه که نامشان فاش نشده پرده از طرح‌های مربوط به این ماجرا برداشته‌اند.

بنا به این گزارش‌ها، گوگل در این پروژه که "سنجاقک" نام دارد به دنبال موتوری است که نتایج جست‌وجو را به صورت سانسورشده نمایان می‌سازد. این موتور جست‌وجو که به صورت اپلیکیشنی اندرویدی ارائه می‌شود نتایج مربوط به ‌وب‌سایت‌ها و جست‌وجوهای ممنوعه‌ای در زمینه‌هایی مانند حقوق بشر، دمکراسی، دین و اعتراضات را نشان نخواهد داد و با این کار خود را منطبق بر مقررات سخت‌‌گیرانه رهبران چین کمونیستی خواهد کرد.

رسانه‌های دولتی چین این گزارش‌ها را تکذیب کرده‌اند. روزنامه "سکیوریتیس دیلی" با استناد به اظهارات "ادارات مربوطه" این کشور این خبر را نادرست خوانده است.

جست‌وجوگر گوگل فعلا در چین به این دلیل که تا کنون حاضر به کوتاه آمدن در برابر سانسور این کشور نشده مسدود است. با این حال به نوشته این رسانه‌ها، این شرکت در تقلاست تا به این بزرگ‌ترین بازار اینترنت در جهان با ۷۳۰ میلیون کاربر آن دسترسی یابد.

سخنگوی گوگل به خبرگزاری آلمان گفته است که این شرکت در حال ارائه طیفی از اپلیکیش‌های تلفن‌های همراه در چین در جهت حمایت از برنامه‌نویسان و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های محلی است. او همچنین گفت که در مورد گمانه‌زنی‌ها اظهار نظر نخواهد کرد.

  • در انتظار "تأییدیه پکن"

منابع آگاه به این رسانه‌ها گفته‌اند که گوگل از اوایل سال ۲۰۱۷ برای توسعه پروژه "سنجاقک" و موتور جست‌وجوی منطبق بر سانسور چین دیدارهایی را در این کشور با برخی مقام‌ها و شرکت‌ها انجام داده است. به گفته آن‌ها، در صورتی که تأییدیه از دولت چین دریافت شود، بین شش تا ۹ ماه دیگر ممکن است اپلیکیشن گوگل برای کاربران چینی ارائه شود.

"نیویورک تایمز" از مقاومت در درون شرکت گوگل علیه این اقدام گزارش داده و اعلام کرده که این برنامه با اعتراضات شدید روبرو شده است.

معترضان می‌گویند، یک ماشین جست‌وجوی سانسورزده نقطه عطفی در سیاست گوگل در چین محسوب می‌شود. گوگل در سال ۲۰۱۰ به دلیل سانسور و حملات سایبری حاکم بر چین از بازار این کشور کنار کشید. گوگل به‌تازگی قربانی یک حمله شدید سایبری شده که تصور می‌شود که منشاء آن چین بوده است.

فعالان و مدافعان حقوق بشر به این گزارش‌ها واکنشی خشمگینانه نشان داده و از روزی "سیاه" برای آزادی اینترنت سخن گفته‌اند. مدافعان آزادی رسانه‌ها نیز به این طرح انتقاد کرده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل پروژه شرکت گوگل را "حمله‌ای شدید به جریان آزاد اطلاعات" خوانده است.

چین نه تنها گوگل و جی‌میل مرتبط با آن بلکه یوتیوب و برخی شبکه‌های اجتماعی از قبیل فیس‌بوک، توییتر و واتس‌اپ را نیز مسدود کرده است. وب‌سایت‌های مخالف چینی و پایگاه ‌روزنامه‌هایی نظیر "وال استریت ژورنال" و "نیویورک تایمز" که این خبر را منتشر کرده نیز از انسدادهای حاکم بر رسانه‌ها در چین در امان نمانده‌اند.

کد خبر 412511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha