همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد افراد سالمی که در معرض حتی مقادیر کم آلودگی هوا قرار گرفته‌‌اند، با احتمال بیشتری ممکن است دچار بزرگ شدن حفره‌های قلب شوند که زمینه‌ساز نارسایی قلب است.

به گزارش هلث‌دی نیوز با اینکه پژوهش‌های پیشین رابطه محکمی را میان آلودگی هوا خطرات بالاتر بیماری قلبی و مرگ ناشی از آن را نشان داده‌اند، این بررسی جدید پژوهشگران بریتانیایی شواهد جدیدی درباره چگونگی شروع آسیب به قلب را به دست می‌دهد.

نتایج این بررسی در ۳ اوت در ژورنال انجمن قلب آمریکا منتشر شده است.

دکتر نای آنگ، متخصص قلب و سرپرست این بررسی درباره یافته‌های آن گفت:‌«آنچه ما دریافتیم این است که حتی هنگام قرار گرفتن در معرض میزان‌های نسبتاً پایین آلودگی هوا اندازه بزرگ‌تر حفرات تلمبه‌کننده خون قلب مشاهده می‌شود. این‌ها همان نوع تغییراتی است که ما در افرادی که دارند دچار نارسایی قلب می‌شوند، مشاهده می‌شوند.»

پژوهشگران داده‌های به‌دست‌آمده از ۳۹۲۰ نفر ساکن در شعاع ۴۰ کیلومتری ناحیه‌ای در بریتانیا با مقدار کم آلودگی هوا که به راحتی معیارهای بین‌المللی کیفیت هوا تطبیق داشت، تجزیه‌وتحلیل کردند.

افراد داوطلب در این بررسی که در سنین ۴۰ تا ۶۹ در زمان شروع ارزیابی قلب‌هایشان با تصویربرداری دچار هیچ بیماری قلبی نبودند. قلب‌های این افراد برای پنج سال پس از وارد شدنشان در بررسی در فاصله‌ سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ با ام‌آرآی اسکن شدند.

به گفته آنگ، تغییرات در اندازه قلب این افراد چندان زیاد نبود، ولی قابل‌توجه بود.

آنگ که دستیار پژوهشی در واحد تصویربرداری پیشرفته قلبی در دانشگاه کوئین مری لندن است، درباره این یافته‌ها گفت: «حتی در میزان‌های پایین آلودگی هوا، این تغییرات قلبی که به مرحله بیماری نرسیده‌اند، در صورت که درمان یا کنترل نشوند، ممکن است به پیامدهای بدتری منتهی شوند.»

این پژوهشگران می‌گویند دو ماده آلاینده اختصاصاً ناشی از رفت‌وآمد خودروها- اکسید نیتروژن و ذرات ریز معلق به خصوص با اندازه بزرگ‌تر حفره‌های قلب همراهی داشتند.

گرچه این بررسی به رابطه میان آلودگی هوا و خصوصیات فیزیکی قلب افراد پرداخته بود، پیامدهای این تغییرات در درازمدت را دنبال نکرده بود. به گفته پژوهشگران برای تعیین رابطه سببی و تخمین دقیق اینکه این تغییرات چقدر زیان‌بار هستند، باید بررسی درازمدتی درباره این پیامدها انجام شود.

کارشناسان می‌گویند با توجه به این‌که این بررسی بر روی افراد جوان و به‌ظاهر سالم انجام شده بود، یافته‌های آن این دیدگاه را به چالش می‌کشد که آلودگی هوا صرفاً مشکلات سلامت افراد بیمار و سالمند (که از قبل در معرض نارسایی قلبی هستند) را بدتر می‌کند.

این پژوهشگران می‌نویسند: «این یافته‌ها به شواهد فزاینده‌ای اضافه می‌شوند که بیانگر تأثیرات زیان‌بار آلودگی هوا حتی در میزان‌های نسبتاً پایین هستند.»

کد خبر 412656

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha