همشهری آنلاین: فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: خسارت به اراضی مرتعی در صورت آتش‌سوزی در هر هکتار حدود ۱۷ میلیون تومان و در هر هکتار از مناطق جنگلی ۵۶ میلیون تومان است.

سالی ۱۰ هزار هکتار از منابع طبیعی طعمه حریق می‌شود

به گزارش ايسنا، سرهنگ قاسم سبزعلی گفت: سالانه به‌طور میانگین حدود ۱۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی طعمه حریق می‌شوند که از این مقدار ۱۵ تا ۲۰ درصد در جنگل‌ها و مابقی در اراضی مرتعی اتفاق می‌افتد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان این که از ابتدای سال تاکنون ۵۰۰ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی کشور رخ داده است، اظهار کرد: وسعت این آتش‌سوزی‌ها ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ هکتار است.

وی با اشاره به این که میزان آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی طی امسال نسبت به مشابه همین زمان در سال گذشته کاهش یافته است، تصریح کرد: بیشتر آتش‌سوزی‌ها در مناطق مرتعی زاگرس در استان‌های فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری، اصفهان، کرمان و همدان رخ داد. در مناطق شمالی نیز استان گلستان یکی از مناطق بحرانی آتش‌سوزی بود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان این که در بیشتر مناطق بحرانی آتش‌سوزی پایگاه‌های اطفای حریق وجود دارد، گفت: امیدواریم با توجه به شرایط خشکسالی در کشور بتوانیم این پایگاه‌ها را در کل کشور بسط و توسعه دهیم.

سبزعلی با اشاره به مجازات عاملان آتش‌سوزی اظهار کرد: قانونگذار برای مجازات آتش‌سوزی بر اثر سهل‌انگاری و بی‌توجهی از ۶ ماه تا ۳ سال حبس در نظر گرفته است علاوه بر این عاملان آتش‌سوزی، جریمه می‌شوند و باید خسارت وارد شده به منابع طبیعی را بپردازند.

وی با بیان این که متاسفانه برخی کشاورزان اقدام به سوزاندن مراتع پس از کشت اول می‌کنند، گفت: کشاورزان در برخی مواقع به دلیل وزش باد شدید نمی‌توانند حریق را کنترل کنند و آتش به جنگل‌ها و مراتع منتقل می‌شود. بر اساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی آتش زدن مراتع پس از کشت اول ممنوع است و با افراد خاطی برخورد می‌شود همچنین در صورت تخلف، مسببان این کار بر اساس احکام قضایی مورد بازخواست قرار می‌گیرند و جریمه می‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به این که سالانه به‌طور متوسط میلیاردها تومان از نظر زیست‌محیطی به منابع طبیعی خسارت وارد می‌شود، تصریح کرد: هزینه این خسارت‌ها به‌طور مستقیم به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری پرداخت نمی‌شود بلکه پس از تشکیل دادگاه و جریمه متخلفان، مبلغ جریمه به صندوق دولت ریخته و پس از سیر مراحل قانونی به سازمان جنگل‌ها پرداخت می‌شود.

سبزعلی با اشاره به این که به‌طور میانگین سالانه حدود ۱۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی طعمه حریق می‌شوند، گفت: بیشترین آتش‌سوزی‌های امسال در عرصه‌های منابع طبیعی در مراتع زاگرس رخ داد.

کد خبر 412712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha