یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین تجربه کارگردانی دریا ژوک به نمایندگی از بلاروس در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان نود و یکمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار رقابت می‌کند.

قوی بلورین

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اسكرين، «قوي بلورين» نخستين بار تابستان امسال در مراسم افتتاحيه بخش مسابقه شرق غرب پنجاه و چهارمين دوره جشنواره كارلووي‌واري به نمايش درآمد و مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت. اكران عمومي اين فيلم 95 دقيقه‌اي از سه هفته ديگر در بلاروس آغاز مي‌شود تا مشكلي براي حضور در اسكار نداشته باشد. «قوي بلورين» هنوز پخش‌كننده آمريكايي خود را معرفي نكرده است.

ژوك در اولين فيلم داستاني خود ماجراي دختري جوان از مينسك سال 1996 را روايت مي‌كند كه در آرزوي رفتن به آمريكا و پي گرفتن روياي موسيقايي خود مي‌سوزد و مي‌سازد. دختر براي گرفتن رواديد آمريكا به دروغ متوسل مي‌شود و در فرم درخواست محل كار خود را يك كارخانه شيشه‌سازي معرفي مي‌كند. همين اشتباه كافي است تا او به جاي رفتن به شيكاگو، همراه نامزد و مادر خود راهي روستايي دورافتاده در سرزمين مادري‌اش بلاروس شود.

«قوي بلورين» كه نخستين نماينده بلاروس در اسكار در 22 سال اخير است، ماه گذشته جايزه بزرگ جشنواره اودسا را به دست آورد تا با دستي پرتر راهي رقابت براي قرار گرفتن در ميان پنج نامزد نهايي معتبرترين جايزه سينمايي جهان شود. بلاروس تا امروز جايي در فهرست نامزدهاي اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان نداشته و شايد «قوي بلورين» بتواند امسال اين سد را براي آنها بشكند.

ژوك در دوران تحصيل در رشته اقتصاد دانشگاه هاروارد به سينما و فيلمسازي علاقه‌مند شد و اندكي بعد سر از دانشگاه كلمبيا درآورد؛ جايي كه مدرك كارگرداني‌اش را گرفت و به جرگه فيلمسازان آينده‌دار پيوست. او مدام بين مينسك و بروكلين در رفت و آمد است و سال گذشته اولين فيلم داستاني خود را پس از ساختن چند فيلم كوتاه و چند مستند كارگرداني كرد.

کد خبر 412713

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha