همشهری آنلاین: نتایج یک مطالعه کوچک نشان می‌دهد زنان جوان باردار که چاق هستند با ریسک بالای تغییر در ساختار و عملکرد قلب روبرو هستند.

ارتباط چاقی و بروز مشکلات قلبی در زنان باردار

به گزارش خبرنگار مهر، به گفته محققان، تغییرات ایجادشده ممکن است منجر به مشکلاتی در بارداری موسوم به «پره اکلامپسی» شود؛ این اختلال یک نوع خطرناک از فشارخون بالاست که می‌تواند در نیمه دوم بارداری روی دهد.

به گفته محققان، پره اکلامپسی هم مادر و هم نوزاد را در معرض ریسک خطر قرار می‌دهد. چاقی فاکتور پرخطر اصلی پره اکلامپسی است.

دکتر «کاترین شریدر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تکنولوژی تکزاس، در این باره می‌گوید: «به نظر می‌رسد بیماران چاق باردار بیشتر با مشکلات دوره بارداری مواجه می‌شوند.»

چاقی در قالب شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر از ۳۰ تعریف می‌شود. این مطالعه شامل ۱۱ زن با شاخص توده بدنی حدود ۳۴ و میانگین سنی ۳۰ سال بود. در این مطالعه، محققان این زنان را با ۱۳ زن دارای شاخص توده بدنی ۲۵.۵ که تقریباً دارای اضافه وزن تلقی می‌شوند و با میانگین سنی ۲۶ سال مقایسه کردند.

محققان دریافتند در مقایسه با زنان دارای وزن نرمال، زنان چاق دارای بطن چپ ضخیم‌تری بودند؛ بطن چپ محفظه اصلی پمپاژ است. زنان چاق به اندازه زنان دارای وزن نرمال قادر به پمپاژ موثر خون نیستند.

بعلاوه فشارخون در زنان چاق بالاتر بود؛ ۱۲۵/۸۰ mm Hg در مقایسه با میانگین ۱۰۹/۶۹ mm Hg.

کد خبر 412719

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha