مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

محمد سرابی-خبر‌نگار: در زمان ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب و انتقال پساب به نزدیک شهرهای یزد، زارچ و شاهدیه، مشکلات محیطی باعث اعتراض مردم منطقه شد و سهمیه‌ای برای جبران این خسارت‌ها و اجرای فضای سبز به شهرداری‌های این ۳ شهر اختصاص داده شد.

شهردار یزد

سهم شهرداری یزد 30لیتر در ثانیه پساب تصفیه شده بود، اما امروز اعلام می‌شود که سهمیه شهرداری‌ها به‌دلیل پیگیری نشدن در سال‌های قبل منتفی شده است.

این سخنان مهدی جمالی‌نژاد، شهردار یزد است. شهر یزد دروازه کویر است. این شهر به‌دلیل قرار گرفتن در اقلیم خشک و کمبود منابع آبی، دچار مشکلات فراوانی برای تأمین آب مورد نیاز است و از زمانی که خشکسالی شدت گرفته، شورای شهر و شهرداری به‌دنبال بازیابی سهمی هستند که می‌توانند از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب دریافت کنند؛

درحالی‌که استان‌های مجاور که بخشی از آب یزد از آنها تأمین می‌شود این شهر را متهم می‌کنند که با آب آشامیدنی فضای سبز را آبیاری می‌کند.

انتقال آب از استان‌های اصفهان یا چهارمحال و بختیاری به یزد باعث اعتراض‌هایی شده بود. شهردار یزد دراین‌باره تأکید می‌کند: در تیر 1394مصوبه هیأت دولت درباره وظایف دستگاه‌های اجرایی در زمینه مدیریت فضای سبز، استفاده از فاضلاب شهری برای شهرداری‌های متقاضی را مشخص کرده بود.

از طرف دیگر میزان فضای سبز را هم بنا به استاندارد‌های شهری باید افزایش داد. جمالی نژاد در این‌باره می‌گوید: براساس ماده 22قانون هوای پاک مصوب تیر‌ماه 96، حداکثر تا 10سال پس از ابلاغ این قانون، شهرداری‌های شهرهای بالای 50هزار نفر جمعیت موظف هستند با همکاری وزارت نیرو و ادارات منابع طبیعی شهرستان، سرانه فضای سبز خود را حداقل به 15مترمربع برسانند.

او شرح می‌دهد: در این قانون تولید و تأمین نهال مورد نیاز برعهده ادارات منابع طبیعی و عملیات کاشت، نگهداری و بهره‌برداری برعهده شهرداری‌هاست. از طرف دیگر وزارت نیرو موظف به تأمین منابع آب موردنیاز از محل پساب همان شهر، مشروط به استفاده از روش‌های نوین آبیاری از طرف شهرداری است.

بنابراین شهرداری یزد، هم باید فضای سبز فعلی را حفظ کند، هم آن را گسترش دهد و هم منابع آب پایدار غیرآشامیدنی برای آن به‌دست بیاورد؛ آن‌هم در زمانی که کمبود آب در تمام شهر‌های مرکزی ایران به مشکل روز تبدیل شده است. شهرداری یزد مانند بقیه کلانشهرها با مشکل کمبود آب برای آبیاری فضای سبز روبه‌روست، اما مساحت فضای سبز ‌شهر یزد از شهر‌های دیگر نسبتا کمتر است و قسمت عمده آن از طریق منابع آب زیرزمینی آبیاری می‌شود.

شهردار یزد به نکته دیگری هم اشاره می‌کند و می‌‌افزاید: استفاده از پساب در فضای سبز موجود نیاز به صدور مجوزهای لازم از طرف ارگان‌های اجرایی استان دارد که در حال پیگیری است. در ماه‌های اخیر شهرداری یزد به‌صورت جدی به موضوع استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز ورود کرده و چندین جلسه با مدیران آب استان گفت‌وگو کردیم و امیدواریم با همکاری و همدلی استانداری، شورای شهر، شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان و سازمان حفاظت محیط‌زیست بتوانیم زمینه استفاده از پساب را برای آبیاری عرصه‌های فضای سبز شهر یزد فراهم کنیم.

از چند سال پیش کاشت چمن در تهران محدود شد و امسال ممنوعیت کاشت آن با شدت بیشتری اعلام شده است. چمن مقدار زیادی آب مصرف می‌کند که در کم آبی کنونی زیانبار است. جمالی‌نژاد در این‌باره می‌افزاید: در بخش توسعه فضای سبز دیگر چمن‌کاری انجام نمی‌شود، به جای آن از گونه‌های دیگر کفپوش سبز استفاده می‌شود که کم آب‌خواه باشند. در برخی نقاط نیز برای حفظ ترکیب رنگ‌ها در فضای سبز، سطح زمین با ریگ‌های سبز رنگ پوشانده می‌شود.

او تأکید می‌کند: در پروژه‌های جدید شهرداری موضوع اصلاح فضای سبز و استفاده ازگونه‌های بومی در برنامه کاری قرار گرفته است. در همین راستا برای نخستین بار در کشور در حال طراحی پارک «اکو کویر» هستیم که در همین فصل کلنگ ساخت آن در زمینی به مساحت 250هزار مترمربع پشت دروازه قرآن به زمین می‌خورد. در نقاطی مانند ‌آرامستان شهر هم از روش سنتی آبیاری کوزه‌ای استفاده کردیم.

  • صادرات برق، واردات آب

نزدیک به 2هفته پیش وزیر نیرو نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی غدیر را در مهریز یزد افتتاح کرد. در مراسم افتتاح این پروژه 60میلیارد تومانی که از طرف بخش خصوصی اجرا شده بود موضوع صادرات برق از استان یزد هم مطرح شد. بر این اساس استان یزد باتوجه به اقلیم مناسب خود می‌تواند تولید‌کننده برق خورشیدی باشد و به ازای صادرات آن، آب وارد کند. از این اتفاق مدت کوتاهی نگذشته بود که محمدحسن صباغ‌زادگان، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد اعلام کرد:

در 3‌ماه اول امسال تولید برق در استان 36درصد افزایش داشته است اما به‌دلیل افزایش مصرف در روزهای گرم و از کارافتادن برخی نیروگاه‌های برقابی به‌دلیل خشکسالی، میزان مصرف در سطح کشور بیشتر و باعث قطعی برق در این استان هم شده است.

  • اولویت تأمین آب آشامیدنی
  • هادی هادی نسب، مدیرکل مدیریت بحران یزد

با توجه به خالی شدن منابع آب زیرزمینی و زیاد بودن هزینه تولید آب ‌آشامیدنی، شهرداری‌های استان برای جدا‌سازی‌ آب فضای سبز از آب آشامیدنی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارند. تأمین آب آشامیدنی شهروندان بر توسعه فضای سبز ارجحیت دارد و توسعه این فضا باید با کار علمی دقیق انجام شود. از طرف دیگر مشکل کم آبی یزد بر کسی پوشیده نیست اما این موضوع نباید به خشک شدن درختان فضای سبز منجر شود.

  • بهره‌برداری از تصفیه‌خانه
  • غلامعلی سفید، رئیس شورای اسلامی شهر یزد

آبیاری فضای سبز شهر یزد با استفاده از آب آشامیدنی انجام می‌شود و این در حالی است که با مصوبه تیرماه شورای شهر خرید پساب برای فضای سبز در دستور کار شهرداری قرار گرفت. شهرداری بهره‌برداری از تصفیه‌خانه برای استفاده از پساب را تقبل کرده و آب بهایی که قبلا پرداخت می‌کرد را به‌عنوان آورده محسوب می‌کند و مابه‌التفاوت مبلغ مورد نیاز برای اجرای این طرح نیز ازسوی مؤسسه کوثر پرداخت خواهد شد.

  • سرانه استاندارد فضای سبز
  • مهدی کاشفی زاده،عضو شورای شهر یزد

سرانه فضای سبز در دوره چهارم شورای شهر 13/2 مترمربع به ازای هر فرد بوده، این مقدار در پایان دوره چهارم یعنی شهریور‌ماه 1396به 15/2 مترمربع به ازای هر نفر رسیده‌است. سرانه کنونی فضای سبز شهر یزد وضعیت خوبی دارد اما برای رسیدن به میزان استاندارد، با کمبود حدود 700هکتاری روبه‌رو هستیم. اما وزارت نیرو اعلام کرده اگر کسی اراده‌ای بر استفاده از پساب شهر را دارد باید سرمایه‌گذاری کند، تصفیه خانه بسازد و بعد از پساب آن استفاده کند.

کد خبر 412785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha