همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه عراق از امضای توافقنامه نظامی - امنیتی با اردن خبر داد.

 عراق و اردن توافقنامه نظامی - امنیتی امضا کردند

به گزارش ایرنا، احمد محجوب با انتشار بیانیه ای گفته است که هدف از این توافقنامه ارتقا همکاری های نظامی و امنیتی از طریق تبادل اطلاعات و تجارب در زمینه امنیت مرزهای دو کشور و توسعه توانمندی های اطلاعاتی و آموزشی با هدف مبارزه با تروریسم است.

وی خاطر نشان کرده است که از طرف عراق 'عرفان الحیالی' وزیر دفاع و از طرف اردن سرلشکر 'محمود فریحات' رییس ستاد مشترک ارتش اردن امضا کردند.

به گفته وی در مراسم امضای توافقنامه که در امان برگزار شد، سفیر عراق در امان و تعدادی از نمایندگان نهادهای امنیتی و نظامی و وزارت خارجه عراق به علاوه فرماندهان و مسوولانی از ستاد ارتش اردن حضور داشتند.

سایت ستاد ارتش اردن نیز در بیانیه ای هدف از امضای این توافقنامه نظامی و امنیتی را تبادل تجارب و اطلاعات در زمینه مرزها و توسعه توانمندی اطلاعاتی و برگزاری رزمایش های نظامی مشترک و پژوهش و توسعه فناوری ذکر کرده است.

دو کشور عراق و اردن دارای 181 کیلومتر مرز مشترک هستند که گذرگاه 'طریبیل' در 570 کیلومتری غرب بغداد و 370 کیلومتری شرق امان مهمترین گذرگاه مرزی دو کشور برای تبادل کالا و عبور مسافران است.

این گذرگاه در تابستان 2014 در نتیجه حمله گروه تروریستی داعش به عراق، بسته شد و به رغم تلاش دو کشور و خصوصا طرف اردنی برای گشایش این مرز، هنوز تبادلات تجاری و عبور مسافران در این گذرگاه به سطح مورد انتظار دو کشور نرسیده است.

عراق پیش از این در 17 نوامبر 2008 یک توافقنامه امنیتی با امریکا در برهه ای که ارتش آمریکا اراضی عراق را اشغال کرده بود امضا کرد که به موجب آن نظامیان آمریکایی در اواخر 2011 اراضی عراق را ترک کردند.

کد خبر 412792

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha