همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه با اشاره به فرایند مذاکرات منجر به برجام و رفتارهای دولت ترامپ در این خصوص گفت: چه کسی باور می‌کند ترامپ می‌خواهد با ایران مذاکره کند؟

ظریف

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار که در محل وزارت خارجه برگزار شد در سخنانی با بیان این‌که امروز رسانه‌ها در فضای بین‌المللی و منطقه‌ای نقش مهمی دارند، گفت: در شرایط حساس کنونی باید رسانه‌ها نقش خود را به خوبی بشناسند و از ظرفیتی که اکنون در آن به سر می‌بریم به خوبی استفاده شود.

ظريف با بیان این‌که یک بنده خدایی می‌گفت ۴۰ سال است که ما در مقطع حساس زندگی می‌کنیم، ادامه داد: این یک واقعیت است که ما تصمیم گرفته‌ایم به گونه‌ای دیگر باشیم و یک مدل دیگر از زمامداری را تجربه کنیم. بنابراین تمام لحظات ما در طول این سال‌ها ویژه و یک تجربه تاریخی بوده است. تمامی مقاطع انقلاب مقاطعی حساس بوده است. ما طی این سال‌ها مقاطع حساس بسیاری داشته‌ایم. در مقطعی شهرهای کشور آماج موشک‌های عراقی بود و تمام دنیا از غرب و شرق علیه ما بسیج شده بودند. ما شرایطی را پشت سر گذاشتیم که تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه ایران تصویب شد و کشورهای مختلف از آن پیروی کردند و حتی فراتر از آن عمل کردند.

وی ادامه داد: ما توانستیم آن دوران را با سربلندی پشت سر بگذاریم به نحوی که شش قدرت جهانی ناگزیر شدند که برای مذاکره با ایران به پای میز مذاکره بیایند. من بارها گفته‌ام که ما نبودیم که به پای میز مذاکره رفتیم چرا که هیچ گاه ایران میز مذاکره را ترک نکرده بود و این طرف مقابل بود که میز مذاکره را ترک کرده بود.

  • وظیفه داریم فشارها و سختی‌ها را از دوش مردم برداریم

وی ادامه داد: آنها در آن مدت متوجه شدند که با فشار و تبلیغات نمی‌توانند سیاست ایران را عوض کنند. البته این فشارها مردم ایران را دچار سختی می‌کند و ما وظیفه داریم که فشارها و سختی‌ها را از دوش مردم برداریم نه این‌که به آنها فشاری وارد کنیم. وظیفه دستگاه‌های دیپلماسی این است که باری از دوش مردم بردارد نه این‌که باری بر دوش مردم اضافه کنند.

  • بن‌سلمان، ترامپ و نتانیاهو در دنیا منزوی هستند نه ایران

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: امروز تمام دنیا اعلام کرده‌اند که با سیاست‌های آمریکا علیه ایران همراهی ندارند. البته ممکن است که قلدری‌ها و فشارهای سیاسی آمریکا باعث ایجاد برخی از فشارها و اختلال‌ها شود ولی واقعیت این است که در دنیای کنونی این آمریکاست که منزوی است. در هر کجای دنیا با هر کسی صحبت کنید صحبت از انزوای نتانیاهو، ترامپ و بن سلمان می‌کنند نه انزوای ایران. این سه نفر در دنیا به خاطر خشونت‌ها، حق‌کشی‌ها و سرکوب‌هایشان در دنیا منزوی شده‌اند و به نماد بی‌اعتنایی در دنیا تبدیل شده‌اند. کشوری که نخست وزیر یک کشور دیگر را در کشور خود زندانی می‌کند، رییس جمهوری که به قراردادهای بین‌المللی پشت پا می‌زد و قراردادهایی چون نفتا و پاریس را زیرپا می‌گذارد. از طرف دیگر کسی که حقوق مردم فلسطین را بارها نقض کرده و کشتار انجام داده است هر سه اینها به خاطر این رفتار و سیاست ایرانی‌هراسی‌شان در دنیا منزوی هستند. درست است که توان تبلیغاتی و پولی دارند و با سیاست‌هایشان به مردم ایران فشار می‌آورند و ما باید این فشارها را کم کنیم، ولی در دنیا منزوی هستند.

ظریف خاطر نشان کرد: من معتقدم از این مقطع حساس کنونی نیز مانند دیگر مقاطع با سربلندی عبور می‌کنیم این مقطع به سختی دوران گذشته نیست، چرا که اکنون فقط سه چهار کشور در برابر ما ایستاده‌اند ولی در مقطعی کشورهای زیادی در برابر ما ایستادند.

  • با برگرداندن تحریم‌ها اتفاقی نمی‌افتد

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران با بیان این‌که آنها به اهمیت دیپلماسی عمومی و چگونگی غلبه بر مغزها و قلب‌ها آگاهند و این را می‌فهمند، تصریح کرد: در همین چارچوب آنها میلیون‌ها دلار هزینه کردند که وضعیت فاجعه‌آمیز خود را به شکل دیگری به دنیا منعکس کنند. آقای پمپئو یک جلسه می‌گذارد و می‌گوید که با ایرانی‌های حاضر در آمریکا گفت‌وگو و دیدار کرده در حالی که ۸۰ درصد کسانی که در آن جلسه حضور داشتند به گفته مقامات آمریکایی غیرایرانی بودند. در آن جلسه فردی شروع به سروصدا کرد و کسانی که به حرف‌های او اعتراض داشتند به انگلیسی می‌گفتند یو اس یو اس (آمریکا). آنها حتی ظاهر را نیز حفظ نکردند و به انگلیسی این سخنان را می‌گفتند آنها تلاش می‌کنند که بگویند با مردم ایران رابطه داریم. حال سوال این است که اگر شما با مردم ایران رابطه دارید چرا اولین تحریمی که اعمال کردید تحریم هواپیما بود. امروز روز برگرداندن تحریم‌هاست. البته اتفاقی نمی‌افتد در این مدت کاری که می‌خواستند کردند و اینها بیشتر جنبه روانی داشت.

  • نتانیاهو برای مردم ایران اشک تمساح می‌ریزد

ظریف با بیان این‌که آمریکایی‌ها سروصدا می‌کنند که با مردم ایران در ارتباط هستند. از آن طرف نتانیاهو شعبده‌بازی‌هایش را به جایی رسانده که هر روز یک پیام توئیتری پر می‌کند و می‌فرستد و اشک تمساح می‌ریزد. شما که مدعی رابطه با ایران هستید چرا اولین تحریمی که بازگرداندید فروش هواپیما به ایران بود مگر غیر از این بود که قرار بود این هواپیماها را مردم ایران استفاده کنند.

  • چرا قبل از موعد تحریم‌ها مجوز 200 هواپیمای آمریکایی و اروپایی را لغو کردند؟

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص فروش هواپیمای ATR به ایران گفت: این شرکت در نهایت از روش‌های خودش برای فروش هواپیما به ایران استفاده کرد. بنابراین تمام تلاش‌های آمریکا مبنی بر این‌که می‌خواهد با ایران مذاکره کند، در حالی که همزمان تحریم‌ها را علیه ایران به ویژه در رابطه با تحریم‌هایی که مستقیم به مردم ایران مرتبط هستند اعمال می‌کند یک بازی روانی است. مقامات آمریکایی یعنی آقای ترامپ و پمپئو به همین یک سوال جواب دهند، چرا قبل از موعد تحریم‌ها مجوز 200 هواپیمای آمریکایی و اروپایی را لغو کردید در حالی که خودتان مجوز فروش آنها را صادر کرده بودید، چرا تا موعد تحریم‌ها صبر نکردید؟

  • حرکت اصلی آمریکا، عربستان سعودی و رژیم اسرائیل ایجاد التهاب روانی است

وی ادامه داد: آنچه برای ما باید مهم باشد این است که نسبت به واقعیات با چشم باز حرکت کنیم. حرکت اصلی آمریکا عربستان سعودی و رژیم اسرائیل ایجاد التهاب روانی است. البته برخی مسائل داخلی هم وجود دارد؛ برخی به دنبال متهم کردن دیگری برای اثبات ناکارآمدی‌اش هستند و در این فضاسازی نرخ ارز و اقتصاد کشور دچار التهاب شد. ما مشکلاتی به ویژه حجم نقدینگی در کشور داریم اما با همین شرایط تورم زیر 10 درصد در سال گذشته بود چه شد که شرایط به این شکل درآمد. ما در همین ماه گذشته بیش از دو میلیون و 500 بشکه نفت فروخته‌ایم که در تاریخ فروش نفت ایران بی‌سابقه است و در چنین شرایطی فضای روانی در کشور که متاسفانه در صحنه سیاسی و رسانه‌ای به آن دامن زده شد دشمنان توانستند برنامه‌های خود را پیاده کنند.

  • چه کسی باور می‌کند که ترامپ می‌خواهد با ایران مذاکره کند؟

وزیر امور خارجه کشورمان با طرح این پرسش که چه کسی باور می‌کند که ترامپ می‌خواهد با ایران مذاکره کند؟ تصریح کرد: مقام معظم رهبری گفتند اگر در مذاکرات هسته‌ای نتیجه بگیریم و برجام بتواند به خوبی اجرا شود زمینه برای مذاکرات آتی فراهم می‌شود. برجام از یک مذاکره 12 ساله و دو سال مذاکرات مستقیم به دست آمد. هیچ وقت در تاریخ آمریکا یک وزیر خارجه این مدت برای یک مذاکره از کشورش بیرون نبوده است و این قدرت جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد.

  • آقای ترامپ ما مذاکره کردیم، اما...

ظریف گفت: جان کری 18 روز در هتل نشست و با ایران مذاکره کرد و این علامت قدرت ماست. بنابراین باید به آقای ترامپ بگوییم که ما مذاکره کردیم خوب هم مذاکره کردیم. دو سال مذاکره مستقیم داشتیم. حتی در یک دوره از مذاکرات از ساعت 9 شب تا شش صبح بدون وقفه طولانی‌ترین ساعات مذاکره انجام شد. ما بر روی هر کلمه برجام ساعت‌ها مذاکره کردیم. مثلا در مورد موضوع موشک ساعت‌ها مذاکره شد. بعد رییس جمهور آمریکا در یک مصاحبه کوتاه می‌آید و همه چیز را باطل می‌کند؛ این جز یک نمایش تبلیغاتی بیشتر نیست.

  • باید بدانیم برای چه مذاکره می‌کنیم؟

وی تاکید کرد: مذاکره باید ارزش داشته باشد و ما بدانیم که وقتمان را برای چه چیز می‌گذاریم. 60 درصد مردم آمریکا معتقد بودند که نباید آمریکا از برجام خارج شود. بیش از 180 کشور در دنیا از برجام حمایت کردند جز چند متحد آمریکا سایر متحدان آن از برجام حمایت کردند و با این سابقه آمریکا ادعای مذاکره با ایران می‌کند. آنها به دنبال فضاسازی هستند که بگویند ما اهل مذاکره هستیم و حتما مردم ایران این را قبول نمی‌کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی بر نقش رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها در این فضا نقش اولیه و بی‌بدیلی دارند. انتخاب‌های شما در کلمات بسیار مهم است من یقین دارم دو روزنامه با دو دیدگاه متفاوت همین امروز می‌توانند از صحبت‌های من دو تیتر مختلف بزنند و این قدرت شما را می‌رساند.

  • برای نابودی موجودیت ایران کمر بسته‌اند

ظریف در عین حال مسئولیت را نتیجه قدرت دانست و گفت: در این برهه حساس در شرایطی هستیم که از نظر من همه در یک کشتی هستیم. اعتقاد قلبی من این است که امروز جناح راست، چپ، میانه، اعتدالی نداریم امروز اقوام، ملیت‌ها، زبان‌های مختلف نداریم. امروز در کشور مخالف و موافق نظام نداریم آنچه رژیم اسرائیل به نابودی‌اش کمر بسته و ناپختگانی در همسایگی ما به خیال خامشان دنبال آن هستند موجودیت ایران است.

کد خبر 412860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha