همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران ابراز تاسف شدید کرد

ابراز تاسف شدید اتحادیه اروپا از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران

اتحادیه اروپا گفته است که این اتحادیه و دیگر امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران تلاش می‌کنند که کانال‌های سرمایه‌گذاری در ایران را باز نگه دارند.

به گزارش بي بي سي، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک با وزیران خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه -امضاکنندگان توافق هسته‌ای- گفته است "طرف‌های باقی‌مانده در برجام تعهد داده‌اند که از جمله برای حفظ و نگهداری کانال‌های موثر مالی با ایران و ادامه صادرات نفت و گاز ایران تلاش کنند."

نیمه‌شب امشب، آمریکا بخشی از تحریم‌های خود علیه ایران را که بعد از اجرای توافق هسته‌ای (برجام) تعلیق شده بود، برمی‌گرداند.

دور نخست تحریم‌ها که شامل فلزات گرانبها و صنعت خودروسازی است از ساعت چهار صبح سه‌شنبه ۷ اوت (۱۶ مرداد) به وقت گرینویچ اجرا می‌شود.

این تحریم‌‎ها همچنین بانک ها را از فروش دلار به ایران منع می کند و صدور فرش ایران را هم هدف می‌گیرد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌اش گفته است که برجام در رسیدن به اهدافی که تعریف شده بود، از جمله این که برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز بماند، موفق بوده و یادآوری کرده است که ۱۱ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوع را تایید کرده است.

تاکید اتحادیه اروپا بر باز گذاشتن کانال‌های مالی با ایران در حالی صورت می‌گیرد که ایران از زمان اجرای برجام همواره از این که بانک‌های بزرگ اروپایی حاضر به همکاری با ایران نبوده‌اند شاکی بوده است.

  • ضمانت آلمان برای سرمایه‌گذاری در ایران

هم‌زمان وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرده است که این کشور با وجود تحریم‌های آمریکا به دادن ضمانت‌های سرمایه‌گذاری و صادراتی به شرکت‌های طرف حساب ایران ادامه خواهد داد.

وزارت اقتصاد آلمان گفته است که هم‌زمان درباره امکان معافیت شرکت‌های آلمانی از تحریم‌های آمریکا با این کشور مذاکره می‌کند.

در بیانیه وزارت اقتصاد آلمان آمده است: "ضمانت‌ها صادراتی و سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد کماکان در دسترس شرکت‌ها است."

محدودیت‌های آمریکا شامل تحریم‌های ثانوی هم می‌شود که بر اساس آن آمریکا شرکت‌های خارجی طرف معامله با ایران را هم مجازات می‌کند.

کد خبر 412885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha