همشهری آنلاین: نشریه نیویورکر نوشت، دونالد ترامپ به تبانی نافرجام با روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا اعتراف کرد و دیگر نمی توان توجیه او درباره این موضوع را باور کرد.

ترامپ به تبانی نافرجام انتخاباتی با روسیه اعتراف کرد

به گزارش ايرنا، این نشریه آمریکایی نوشت، ترامپ در توئیت 5 اوت 2018میلادی خود که از ملاقات پسرش 'دونالد ترامپ جونیور' با یک وکیل روس وابسته به دولت روسیه خبر داد، به نوعی به تبانی نافرجام انتخاباتی با روسیه اعتراف کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در این توئیت نوشت: این ملاقات برای کسب اطلاعات درباره رقیب و مبتنی بر قانون و قواعد سیاسی بود و به جایی نرسید. من چیزی درباره آن نمی دانستم.

این توئیت حاوی چند نوع اطلاعات مهم است. نخست آنکه، این توییت نشان می دهد، اظهارات اولیه ترامپ پسر درباره این موضوع نادرست بود و دروغ تلقی شود. ترامپ پسر پیش از این گفته بود که این دیدار با فردی ناشناخته انجام شده که احتمال می رفت اطلاعات مفیدی درباره مبارزات انتخاباتی داشته باشد و اساسا موضوع دیدار برنامه فرزندخواندگی در روسیه بود.

طبق گفته تیم حقوقی ترامپ پسر، این اظهارات را خود ترامپ به پسر خود دیکته کرده بود. برای تشویش افکار عمومی آمریکا درباره این دیدار، دلیل خوبی وجود دارد. گزارش ها درباره این اعتراف ترامپ حاکیست که این دیدار، تلاشی آگاهانه از سوی پسر رئیس جمهوری و دو تن از مشاوران نزدیک برای همکاری با وابستگان دولت روسیه به منظور به دست آوردن اطلاعاتی بود که احتمال داشت نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را به نفع ترامپ تغییر دهد.

درواقع، به اختصار می توان گفت که این یک تبانی نافرجام بود. این توئیت نشان می دهد که ترامپ از این تبانی شکست خورده همچنان به عنوان 'تلاشی که راه به جایی نبرد'، دفاع خواهد کرد و حتی به فرض موفقیت این تلاش، خواهد گفت که 'کاملا قانونی' بوده است.

اگر وقعیت این دیدار درست بوده باشد، پس چرا برای رئیس جمهوری مهم است که بگوید 'من چیزی درباره آن نمی دانستم' و یا اینکه به دادستان کل آمریکا بگوید که این 'کارزار متقلبانه را فورا متوقف کند'.

توئیت صبح یکشنبه ترامپ را باید یک نقطه عطف محسوب کرد. این توئیت حاوی مطلب تازه ای برای ما نیست و بیشتر مردم می دانند که پسر ترامپ، 'پل مانافورت' و 'جارد کوشنر' از دیدار صورت گرفته در برج ترمپ اطلاع داشتند. البته، این مساله، پای احتمالات زیادی را نیز به میان می کشد.

احتمال نخست این است که پسر ترامپ و مشاوران ارشد به امید به دست آوردن اطلاعات درباره رقیب سیاسی، می دانستند که با افراد وابسته به دولت روسیه دیدار می کنند.

دوم آنکه، اسناد به سرقت رفته از کمیته ملی حزب دمکرات و اعضای ستاد انتخاباتی 'هیلاری کلینون' بعدها در تلاشی آشکار برای تغییر روند انتخابات مورد استفاده قرار گرفت.

سوم آنکه، وقتی نشست برج ترامپ افشا شد، او به پسرش و کارکنانش دستور داد تا در رابطه با این نشست دروغ بگویند.

احتمال آخر آنکه، رئیس جمهوری در تلاش است تا به تحقیقات درباره این نشست و دیگر تبانی های نافرجام بین ستاد انتخاباتی او و نمایندگان دولت روسیه پایان دهد.

شاید تا چند روز پیش می توانستیم باور کنیم که این نشست درباره برنامه فرزندخواندگی بوده است. اما اکنون این پرسش مطرح است که ایا این، نشستی موفق یا صرفا یک تبانی نافرجام بود؟ آیا یک تبانی نافرجام است یا جرم و ...؟

کد خبر 412910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha