همشهری آنلاین: رابرت ردفورد برای آخرین بار با فیلم سینمایی «پیرمرد و اسلحه» روی پرده می‌رود و پس از شش دهه از دنیای بازیگری کناره می‌گیرد.

رابرت ردفورد

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، ستاره 81 ساله سينماي آمريكا و جهان كه قصد دارد كارگرداني را ادامه بدهد، به نشريه اينترتينمنت ويكلي گفت: «هرگز نگو هرگز اما من كاملا به اين نتيجه رسيده‌ام كه ديگر مقابل دوربين ظاهر نخواهم شد و از آنجا كه بازيگري را از 21 سالگي شروع كردم، در بهترين زمان ممكن به بازنشستگي رسيدم. با خودم فكر كردم خب ديگر كافي است. چرا نبايد سراغ كاري بروم كه به اندازه كافي سرخوشانه و مثبت است؟»

ردفورد دو سال پيش به اين نكته اشاره كرده بود كه شايد پس از دو فيلم ديگر براي هميشه از دنياي بازيگري كناره‌گيري كند؛ عاشقانه خانوادگي «ارواح ما در شب» به كارگرداني ريتش باترا كه در آن با جين فوندا همبازي بود و سپتامبر 2017 در نتفليكس به نمايش درآمد و ديگري همين «پيرمرد و اسلحه» ساخته ديويد لوري كه ردفورد در آن نقش يك خلافكار بالفطره و متخصص فرار به نام فورست تاكر را ايفا كرده است. كيسي افلك و دني گلاور ديگر بازيگران فيلم هستند.

آخرين فيلم كارنامه بازيگري او چندي ديگر در جشنواره تورنتو رونمايي مي‌شود و پس از آن در سپتامبر در سينماهاي سراسر جهان به نمايش عمومي درمي‌آيد. ردفورد بازي در سينما را سال 1962 آغاز و در فيلم‌هايي چون «تعقيب» آرتور پن و «پابرهنه در پارك» بازي كرد اما اين «بوچ كسيدي و ساندنس كيد» جورج روي هيل بود كه او را تا مقام يك ستاره بالا برد. ردفورد در اين فيلم با پل نيومن همبازي بود.

دومين همكاري اين دو بازيگر جوان با روي هيل در «نيش» در 1973 رقم خورد كه نامزد 10 اسكار و برنده هفت جايزه از جمله بهترين فيلم، بهترين كارگرداني و بهترين فيلمنامه شد. «نيش» پس از 45 سال همچنان پرفروش‌ترين فيلم و تنها نامزدي اسكار بازيگري كارنامه ردفورد است. او در آن سال جايزه اسكار را به جك لمون و «ببر را نجات دهيد» جان جي. آويلدسن باخت، هر چند سال 2001 يك اسكار افتخاري گرفت.

ردفورد همزمان با بازيگري، وارد عرصه فيلمسازي هم شد و سال 1980 با نخستين تجربه خود «مردم معمولي» جايزه اسكار بهترين كارگرداني را برد. او در 1980 با «مسابقه تلويزيوني» نامزد دريافت دو جايزه اسكار بهترين كارگردان و بهترين فيلم شد و در كارنامه خود دو جايزه گلدن گلوب، يك بفتا و البته يك جايزه تمشك طلايي بدترين بازيگر براي «پيشنهاد بيشرمانه» هم دارد؛ فيلمي كه به تازگي اعلام شد قرار است پس از 25 سال بازسازي شود.

کد خبر 412936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha