سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان هشدار می‌دهند که اگر دمای جهانی بیش از ۲ درجه سلسیوس نسبت به دمای عصر ماقبل صنعتی افزایش یابد، ممکن است زمین به طور بازگشت‌ناپذیری به یک وضعیت «گرمخانه‌ای» وارد شود که به غیر قابل سکونت شدن بسیاری از نقاط سیاره ما بینجامد.

global warming

به گزارش سی‌ان‌ان در این گزارش با نام «مسیرهای سیستم کره زمین در عصر آنتروپوسن» گفته می‌شود که دماهای «گرمخانه‌ای» کره زمین ممکن است به حد ۴ تا ۵ درجه سلسیوس بالاتر از عصر ماقبل صنعتی برسد.

ویل استفن از دانشگاه استرالیای شمالی و نویسنده ارشد این گزارش می‌گوید: «گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی تنها عامل تعیین‌کننده دمای کره زمین نیستند. بررسی ما نشان می‌دهد که گرمایش جهانی ناشی از فعالیت انسانی در حد ۲ درجه سلسیوس ممکن است فرایندهای دیگر سیستمی کره زمین را برانگیزد.»

«این فرایندها که «بازخورد» نامیده می‌شوند، می‌توانند- حتی در صورت توقف وارد شدن گازهای گلخانه‌ای به جو- باعث گرم شدن بیشتر کره زمین شوند.»

بالا رفتن دما در کره زمین می‌تواند باعث بالا آمدن آب دریاها تا حداکثر ۶۰ متر شود و شهرهای ساحلی را به زیر آب فروبرد.

آتش‌سوزی‌‌های جنگلی و امواج گرما که تابستان امسال کشورهای گوناگون از آمریکا تا آسیا را فراگرفته و باعث مرگ چندین نفر شده است، چشم‌اندازی از آینده پیش رو به دست داده است.

این گزارش می‌گوید اگر افزایش دمای کره زمین از « حد آستانه»- نقطه تئوریک بازگشت‌ناپذیر- بگذرد، «باعث می‌شود دمای میانگین جهانی به حدی بسیار بالاتر از میزان‌های دمای کره زمین در ۱.۲ میلیون سال گذشته و سطح دریاها به بالاترین حد در هر زمانی در هولوسن برسد.»

هولوسن به دوران زمین‌شناختی گفته می‌شود که از پایان آخرین دوران یخبندان در حدود ۱۲۰۰۰ سال پیش شروع شده است.

بسیاری از دانشمندان می‌گوید در دوره زمین‌شناختی جدیدی به نام «آنتروپوسن» وارد شده‌ایم که در آن فعالیت انسانی به‌طور مستقیم بر سیاره ما تأثیر می‌گذارد.

میانگین دمای جهانی امروز حدود ۱ درجه سلسیوس بالاتر از عصر ماقبل صنعتی است و هر دهه در حد ۱۷ صدم درجه بالاتر می‌رود.

کد خبر 413033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha