همشهری آنلاین: به گفته دستیار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این اقدام برای ارسال این پیغام به ایران است که اروپایی‌ها برای حفظ برجام بسیار جدی هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از ان بی سی نیوز، ناتالی توچی در مصاحبه با شبکه بی بی سی گفت: اگر شرکت‌های اروپایی به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا روابط خود با ایران را متوقف کنند توسط اتحادیه اروپا تحریم خواهند شد. وی بار دیگر تاکید کرد که اتحادیه اروپا با تمام توان از شرکت‌های اروپایی در برابر آمریکا حمایت خواهد کرد.

تصمیم دولت ترامپ برای خروج از برجام در اردیبهشت امسال با مخالفت جدی جامعه اروپایی و سایر اعضای امضاءکننده برجام یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و اتحادیه اروپا مواجه شده است. پیشتر فدریکا موگرینی- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته بود این اتحادیه تمام تلاش خود را برای حفظ برجام انجام خواهد داد.

به گفته مشاور موگرینی- قوانین مسدودکننده تحریمی اتحادیه اروپا که از دیروز به مرحله اجرا درآمدند گامی مهم و نمادین بودند. طبق این قوانین شرکت‌ها و بنگاه‌های اروپایی که دارای روابط قانونی با ایران باشند و فعالیت خود را با اتحادیه اروپا هماهنگ کنند در صورت تحریم شدن توسط آمریکا تحت چتر حمایتی اتحادیه اروپا در خواهند آمد.

یکی دیگر از اقدامات اروپایی‌ها، تحویل پنج فروند هواپیمای جدید به ایران ایر آن هم تنها یک روز مانده به شروع تحریم‌های صنایع اتومبیل و هواپیمایی ایران بود.

ریچارد گرنل- سفیر آمریکا در آلمان که یکی از شرکای بزرگ تجاری ایران در اروپا به شمار می‌رود برای ترساندن اروپایی‌ها اعلام کرد شرکت‌های دارای روابط در ایران باید خود را آماده مواجهه با پیامدهای آن کنند. وی در توئیتی نوشت شرکت‌های آلمانی باید سریعا روابط خود با ایران را کاهش دهند.

این در حالی است که وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرده است به صدور ضمانت‌نامه‌های صادرات و سرمایه‌گذاری به شرکت‌های آلمانی برای تجارت با ایران ادامه می‌دهد.

کد خبر 413087

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha