همشهری آنلاین: روزنامه الاخبار لبنان نوشت : واشنگتن به دنبال تغییر ماموریت نیروهای ویژه سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان (یونیفل) است.

 الاخبار: واشنگتن درپی تغییر ماموریت یونیفل درلبنان است

به گزارش ایرنا، این روزنامه لبنانی به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک خود فاش کرد که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا رایزنی هایی را با تعدادی از دیپلمات ها و مقام های امنیتی این کشور انجام داده است تا با هماهنگی دیگر نهادها در نیویورک، کاری کنند که روز تمدید ماموریت نیروهای یونیفل در جنوب لبنان تبدیل به یک مناسبت غیر روتین شود؛ مناسبتی که از سال 1978 که این نیروها در لبنان مستقر شده اند و پس از تهاجم وحشیانه اسرائیل به این کشور در سال 1982 به امری طبیعی تبدیل شد.

هر ساله مقام های لبنانی از سازمان ملل می خواهند تا این نیروها بدون کاهش در نیروها، ماموریت خود را تمدید کنند.

پس از حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در سال 2006 تعداد نیروهای صلح بان بین المللی در جنوب لبنان از 2 هزار نفر به بیش از 15 هزار نفر رسید و آنها ماموریت دارند تا با استقرار در طول 79 کیلومتر مرز لبنان با فلسطین اشغالی، مراقبت کنند که هیچ کدام از دو طرف از خط آبی تجاوز نکنند و در جنوب خط رود «لیطانی» سلاحی به غیر سلاح ارتش لبنان نباشد.

روزنامه الاخبار در ادامه نوشت: درست است که ماموریت «کلاه آبی ها» طبق قطعنامه 1701 در سال 2006 تغییر یافت و تقویت شد، اما دو پیش نویس آمریکا و فرانسه در تحت قیمومیت بودن جنوب لبنان در ذیل فصل هفتم کارگر شد و علاوه بر توسعه ماموریت ها و صلاحیت های یونیفل در حفظ و نظارت از مرزهای آبی، خاکی و هوایی، حق مصادره سلاح و بازداشت هم کسب کردند.

این روزنامه افزود: نقطه مشترک این دو پیش نویس، حضور اسرائیلی ها در بطن ماجرا و تنظیم آن بود و این نیز با حضور جان بولتون نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل میسر شد و غیر از او «الیوت آبرامز» ، «دیوید ولچ» و «کوندالیزا رایس» وزیر خارجه وقت آمریکا نیز در آن نقش داشتند.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه «اکنون پس از گذشت 12 سال از جنگ 33 روزه، جان بولتون بار دیگر بازگشته و این بار در قلب کاخ سفید است» نوشت: بولتون سعی دارد موافقت نیروهای بین المللی دیگر از جمله فرانسه را جلب کند. این کشور یکی از اعضای دائمی شورای امنیت است و از سوی دیگر، یکی از کشورهایی است که در جنوب لبنان نیرو دارد.

الاخبار عنوان می کند که فرانسوی ها با موضوع تمدید نیروهای یونیفل، فقط با نگاه تامین امنیت اسرائیل نمی نگرند، بلکه آنها این مساله را مرتبط با امنیت ملی کشورشان هم می داند، بنابراین در پاسخ به درخواست تغییر در ماموریت های یونیفل در لبنان آن را رد کردند چرا که هرگونه تغییری در آن امنیت نیروهایشان را در جنوب لبنان به خطر می اندازد.

به نوشته الاخبار، پاریس فقط به رد این درخواست اکتفا نکرده است بلکه بلافاصله بیروت را در جریان تلاش های نیویورک و واشنگتن با هماهنگی مستقیم تل آویو گذاشته است.

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع آگاه خود خبر داد که فرانسوی ها از دریافت «اشاره های سربسته» از سوی آمریکایی ها گفته اند؛ اشاره هایی که حاکی از تلاش آنها در شورای امنیت برای ایجاد تغییرات بنیادین همزمان با تمدید ماموریت نیروهای یونیفل در روز 31 اوت است.

الاخبار، یکی از این تغییرات را «گسترش دایره ماموریت نیروهای یونیفل و در برگرفتن مرزهای شرقی لبنان با سوریه»، علاوه بر مرزهای جنوبی با فلسطین اشغالی می داند و دیگر تغییر را «امکان مداخله عملی، بازدارندگی و حسابرسی» عنوان کرد.

همچنین کاهش کمک های مالی آمریکا به نیروهای صلح بان در سراسر جهان که البته طی سال های اخیر به صورت عملی انجام شده، یکی دیگر از تغییراتی است که کاخ سفید به دنبال آن است.

روزنامه لبنانی الاخبار یادآور شد که سال گذشته هم افزایش تهدیدات آمریکا به کاهش بودجه یونیفل، باعث شد تا بند «بازرسی ها» به ماموریت آنها اضافه شود و «مایکل بیری» ایرلندی، فرمانده پیشین این نیروها که دیروز جای خود را به فرمانده جدید داد، مسئولیت اجرای این بند را عهده دار شد. سال گذشته، نگرانی این نیروها به ویژه اروپایی ها از کاهش کمک های آمریکا، منجر به کاهش نیروهای دریایی و کنار گذاشتن یک ناوچه از انجام ماموریت شد و حالا این نگرانی قطعا در کار نیروهای زمینی منعکس می شود.

الاخبار نوشت: به باور آمریکایی ها، اکنون از نظر زمانی در عرصه سیاسی، محلی، منطقه ای، و بین المللی، لحظه مناسبی برای اعمال تغییر است؛ به خصوص اینکه شمارش معکوس برای پایان جنگ در سوریه آغاز شده است و حزب الله در مرحله پیش رو خارج از لبنان هم حضور دارد به ویژه در سوریه.

این روزنامه لبنانی تاکید کرد که تاخیر در تشکیل دولت لبنان پس از فرایند انتخابات پارلمانی، باعث شده تا موضع بین المللی آنها ضعیف تر شده و آمریکایی ها در صدد برآیند تا از این شکاف برای تغییر در ماموریت یونیفل بهره برداری کنند.

الاخبار این را هم نوشت که بولتون، معروف به دشمنی با ایران و تمامی جنبش های مقاومت در لبنان و فلسطین است و به تعبیر فرانسوی ها «آماده است تا همه چیز را نابود کند.»

این روزنامه لبنانی نوشت که منابع مطلع گفته اند که لبنان باید در روند تولد کابینه تسریع کند تا هم نیروهای یونیفل را حفظ کنند و هم مبالغی را که در کنفرانس «پاریس 4» به آنها اختصاص یافت، بتواند استفاده کند. همچنین پاریس درباره مسئولیت بیروت در قبال هرگونه تغییر در ماموریت یونیفل هشدار داده است.

کد خبر 413113

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha