همشهری آنلاین: دولت نیوزیلند به تمام فروشگاه‌های این کشور شش ماه فرصت داد به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی پایان دهند یا با ۱۰۰ هزار دلار نیوزیلند جریمه مواجه شوند.

کیسه پلاستیکی در دهان لاک پشت

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، نخست‌وزير نيوزيلند هدف از اين جمع‌آوري كيسه‌هاي پلاستيكي يكبارمصرف را محافظت بهتر از محيط زيست و شهرت اين كشور در داشتن سرزميني پاك و سبز اعلام كرد و افزود: «هر سال در نيوزيلند صدها ميليون كيسه پلاستيكي يكبارمصرف تبديل به كوهي از كيسه مي‌شود و به سواحل ارزشمند و محيط‌زيست دريايي ما آسيب‌هاي جدي وارد مي‌كند. اين در حالي است كه براي پلاستيك جايگزين‌هاي در دسترس وجود دارد.»

به گفته خانم جاسيندا آردرن، 65 هزار از شهروندان نيوزيلندي با امضاي يك درخواست خواستار پايان دادن به استفاده از كيسه‌هاي پلاستيكي شده بودند و به همين دليل دولت تصميم گرفت براي رسيدگي به درخواست آنها اقدام عملي انجام دهد. ضمن اينكه آلودگي محيط زيست با كيسه‌هاي پلاستيكي بزرگ‌ترين موضوعي بوده كه بسياري از دانش‌آموزان نيوزيلندي درباره آن به نخست‌وزير كشورشان نامه نوشته‌اند. 100 هزار دلار نيوزيلند برابر 66 هزار دلار آمريكا و 51 هزار پوند است.

نيوزيلند يكي از بالاترين سرانه‌هاي مصرف كيسه پلاستيكي را در ميان كشورهاي پيشرفته دارد و هر شهروند اين كشور سالانه به طور ميانگين 154 كيسه مصرف مي‌كند. اين عدد را اگر در جمعيت نيوزيلند ضرب كنيم، به رقم خيره‌كننده 750 ميليون كيسه پلاستيكي در سال مي‌رسيم. از اين رو، بسياري از فروشگاه‌هاي بزرگ و زنجيره‌اي اعلام كرده‌اند تا پايان سال 2018 به استفاده از كيسه پلاستيكي پايان مي‌دهند. فرصت شش ماهه دولت از روز 14 سپتامبر آغاز مي‌شود.

در سراسر جهان بيش از 40 كشور پيش‌تر استفاده از كيسه پلاستيكي را كنار گذاشته‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل، بنگلادش نخستين كشوري بود كه در سال 2002 به اين پويش پيوست. آفريقاي جنوبي هم به لطف جريمه‌هاي سنگين و حتي زندان توانست در سال 2003 براي هميشه از شر پلاستيك‌هاي سبك رهايي يابد. در استراليا تصميم دو فروشگاه بزرگ زنجيره‌اي براي استفاده از كيسه پلاستيكي با واكنش منفي مردم مواجه شد و يكي از آن دو فروشگاه از ايده خود عقب‌نشيني كرد.

کد خبر 413187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha