شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند دریافته‌اند چگونه نور آبی ساطع‌شده از صفحه‌نمایش تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و سایر وسایل دیجیتال به بینایی آسیب می‌زند و می‌تواند نابینایی را شتاب بخشد.

blue light

به گزارش گاردین پژوهش‌گران در دانشگاه تولدو در امریکا دریافته‌اند که قرار گرفتن درازمدت در معرض نور آبی تولید مولکول‌هایی سمی را در سلول‌های حساس به نور چشم برمی‌انگیزد که می‌تواند باعث تحلیل رفتن لکه زرد در شبکیه چشم (دژنراسیون ماکولا)- عارضه‌ای غیرقابل علاج که بینایی مرکزی را مختل می‌کند، شود.

نور آبی که طول موج کوتاه‌تر و انرژی بیشتری نسبت به سایر رنگ‌های نور دارد، می‌تواند به‌تدریج باعث آسیب رساندن به چشم‌ها شود.

دکتر آجیت کاروناراتن، استادیار بخش شیمی و بیوشیمی دانشگاه تولدو دراین‌باره گفت: «ما به‌طور مداوم در معرض نور آبی هستیم و قرنیه و عدسی چشم نمی‌توانند این نور را جذب کنند یا بازتاب دهند.

او می‌گوید: «تأثیر نور آبی بر بینایی با آسیب رساندن به شبکیه چشم مسئله شناخته‌شده است. تجربه ما توضیح می‌دهد چگونه این آسیب رخ می‌دهد و ما امیدواریم یافته‌ها ما ایجاد درمان‌هایی برای کند کردن روند تحلیل رفتن لکه زرد شبکیه چشم بینجامد.»

دژنراسیون ماکولا در میان افراد در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ زندگی شایع‌تر است و به از دست عمده توانایی بینایی می‌انجامد.

این بیماری درنتیجه از بین رفتن گیرنده‌های بینایی یعنی سلول‌های حساس به نور در شبکیه است.

تحلیل رفتن لکه زرد شبکیه چشم (دژنراسیون ماکولا) مربوط به سن با مختل کردن دید مرکزی می‌تواند فعالیت‌هایی مانند خواندن و شناخت صورت‌ها را مشکل کند.

سلول‌های گیرنده نوری در شبکیه چشم نیاز برای حس کردن نور و رساندن پیام به مغز نیاز به مولکول‌هایی به نام رتینال دارند.

این پژوهشگران دریافتند که قرار گرفتن در معرض نور آبی باعث می‌شود زنجیره‌ای از واکنش‌ها به راه بیفتد که به ایجاد مولکول‌های سمی در سلول‌های گیرنده نوری منجر می‌شود.

این پژوهشگران می‌گویند اگر نور آبی به رتینال بتابد، این مولکول پیام‌رسان قرار گرفته در غشای سلول حل می‌شود و سلول گیرنده نوری می‌میرد.

سلول‌های گیرنده نوری در چشم بازتولید نمی‌شوند و هنگامی می‌میرند سلولی جایگزینشان نمی‌شود.

این پژوهشگران همچنین دریافتند که وارد کردن مولکول‌های رتینال به سایر انواع سلول‌ها در بدن مانند سلول‌های سرطانی، سلول‌های قلبی و سلول‌های عصبی باعث می‌شود که هنگام تابیش نور آبی این سلول‌ها بمیرند.

این دانشمندان همچنین متوجه شدند که نور آبی به تنهایی یا رتینال بدون نور آبی اثری بر سلول‌ها ندارد.

به گفته آن‌ها سمیت ناشی از رتینال با تابش نور آبی می‌تواند هر سلولی را بکشد.

این دانشمندان همچنین دریافتند مولکولی به نام آلفا- توکوفرول، یک ماده آنتی‌اکسیدان طبیعی یافت‌شده در چشم و بدن، مانع از مردن سلول‌های شبکیه می‌شود، اما نمی‌تواند در افراد سالمند یا افراد دچار اختلال دستگاه ایمنی این حفاظت را ایجاد کند.

دکتر کاروناراتن برای محافظت چشم‌ها در برابر اثرات نور آبی توصیه می‌کند که افراد در محیط بیرون عینک آفتابی به چشم بزنند که می‌تواند هم پرتوهای ماورای بنفش و هم نور آبی را فیلتر کند و از استفاده از صفحه‌نمایش تلفن همراه و تبلت‌ها در تاریکی خودداری کنند.

کد خبر 413221

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha