سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

فریبا خانی: این بار که رفتی دریای خزر خوب به دریا نگاه کن. خیلی خوب. فکرش را بکن روبه‌روی که ایستاده‌ای؟ روبه‌روی دریایی بسیار قدیمی، دریایی باستانی.

دوچرخه شماره ۹۳۶

روبه‌روي بخشي از درياي بزرگي ايستاده‌اي كه روزگاري در يك دوره‌ي زمين‌شناسي، اقيانوس اطلس را به اقيانوس آرام متصل مي‌كرد. با حركت پلان‌هاي زمين اين اتصال از بين رفت و او تبديل به بزرگ‌ترين درياچه‌ي جهان شد.

البته درياي خزر لقب ديگري هم دارد كه خيلي جالب است. به او كوچك‌ترين درياي مستقل جهان هم مي‌گويند. دريايي كه راه به اقيانوس ندارد و همين، او را آسيب‌پذيرتر مي‌كند.

اين بار كه رفتي درياي خزر خوب به او نگاه كن اين دريا 400 گونه‌ي آب‌زي دارد و  طول پيرامون آن 7000 كيلومتر است.  مي‌داني اين درياي زيبا، پس از خليج فارس و سيبري مقام سوم ذخاير نفت و گاز جهان را دارد؟

اين دريا زيستگاه ماهيان با ارزش خاويار و فوك خزري است و متأسفانه به‌دليل بي‌توجهي ما ساكنان اين سرزمين و صيد بي‌رويه، نسل فوك خزري هم در حال نابودي است. باز هم خوب به درياي خزر نگاه كن و مراقبش باش.

21 مرداد روز درياي خزر است. شايد بپرسي چرا؟ کشورهاي حاشيه‌ي درياي خزر در سال 1382 در تهران، «كنوانسيون منطقه‌اي حفاظت از محيط‌زيست درياي خزر» را امضا کردند، كنوانسيوني كه به اختصار «کنوانسيون تهران» هم ناميده مي‌شود. اين كشورها، در تاريخ 21 مردادماه 1385 لازم‌الاجرا شدن اين معاهده‌نامه را به‌عنوان يک واقعه‌ي مهم زيست‌محيطي جشن گرفتند.

از آن هنگام، 21 مرداد نقطه‌ي عطفي در تاريخ همکاري‌هاي زيست‌محيطيِ مرتبط به درياي خزر محسوب مي‌شود و اين روز، روز «درياي خزر» نام‌گذاري شد. هر بار كه به ديدن درياي خزر رفتي، كنار ساحل بايست و نگاهش كن! ببين چه زيبا و باشكوه است؛ دوستش بدار....


عكس: مجيد نوري | خبرگزاري ايسنا

کد خبر 413290

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha