همشهری آنلاین: در رومانی بیش از ۵۰ هزار نفر به دعوت شهروندان رومانیایی مقیم خارج علیه فساد دولتی در کشورشان تظاهرات کردند. بیش از ۴۴۰ نفر از جمله ۲۲ مأمور پلیس زخمی شدند.

صدها نفر در تظاهرات ضددولتی در رومانی زخمی شدند

به گزارش دويچه وله، در بیشتر شهرهای رومانی روز جمعه ۱۰ اوت تظاهرات ضددولتی برگزار شد. این تظاهرات تا نیمه‌های شب ادامه داشت. پلیس ضدشورش از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن افراد معترض استفاده کرد. ۴۴۰ نفر از معترضان که ۲۲ تن از آنان نیروی پلیس بودند زخمی شدند.

بنابه گزارش خبرگزاری‌ها در بخارست پایتخت رومانی بیش از ۲۰ هزار نفر به خیابان‌ها ریختند. معترضان خشمگین رومانیایی به قوانینی اعتراض می‌کنند که طبق آن مجازات عاملان فساد را تخفیف می‌دهد و کنترل و نظارت دولت بر دادگستری را نیز بیشتر می‌کند.

تظاهرات ضددولتی علاوه بر پایتخت به دیگر شهرهای این کشور نیز کشیده شد. در مجموع بیش از ۵۰ هزار نفر در سراسر رومانی دست به اعتراض زدند.

اعتراضات علیه فساد دولتی در رومانی ماه‌هاست ادامه دارد. معترضان در این گردهماییها شعار "دادگستری را بدون فساد می‌خواهیم" را سر ‌دادند. آنها همچنین با حمل پلاکاردهایی که بر روی آن کلماتی چون "غارتگران" و "طاعون سرخ" به چشم می‌خورد، به خیابان‌ها رفتند.

پلیس رومانی به تظاهرات ضددولتی روز جمعه ۱۰ اوت با خشونت کم‌سابقه‌ای واکنش نشان داد طوری‌که رئیس جمهور این کشور نیز خشونت پلیس را محکوم کرد.

برخلاف تظاهرات هفته‌های اخیر این بار اعتراضات خیابانی با فراخوان رومانیایی‌های مهاجر مقیم خارج آغاز شد. این مهاجران که روزهای تعطیل خود را در کشورشان سپری می‌کردند از طریق شبکه‌های اجتماعی مردم را به اعتراض علیه فساد دولتی دعوت کرده بودند.

کد خبر 413320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha