همشهری آنلاین: گروه های متعدد مقاومت اسلامی در عراق ضمن اعلام همبستگی با ملت ایران و تاکید بر خنثی کردن اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران از حیدرالعبادی نخست وزیر خواستند در موضع اخیر خود تجدیدنظر کند.

جبهه مقاومت عراق خواستار تجدیدنظر العبادی در خصوص تحریم ایران شد

العبادی نسبت به تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم ها علیه ایران موضع دو پهلو گرفته و آن را ناصحیح دانسته است اما از طرفی گفته به خاطر مردم عراق به آن پایبند خواهد بود.

به گزارش ایرنا، گروه های مقاومت طی دو روز گذشته در بیانیه های جداگانه از موضع مبهم نخست وزیر عراق در قبال اقدامات ایران ستیز آمریکا انتقاد و تاکید کرده اند که این موضع نخست وزیر انعکاس دهنده دیدگاه ملت عراق نیست.

  • جنبش النجباء: سکوت در برابر آمریکا بس است

گروه مقاومت اسلامی جنبش النجباء به رهبری 'شیخ اکرم الکعبی' در بیانیه ای تاکید کرده است که نباید بیش از این دربرابر اقدامات تروریستی و جنایات و جنگ های آمریکا علیه ملت های مسلمان ایران، عراق، سوریه، یمن و بحرین سکوت کرد.

در این بیانیه از ملت ایران خواسته شده است تا به تاسی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار (ع) که در محاصره مشرکین قرار داشتند، این محاصره آمریکایی ها را تحمل کنند و افزوده است که صبر و استقامت، پایانش پیروزی است.

این بیانیه موضع اخیر نخست وزیر عراق را در قبال تحریم های ظالمانه آمریکا تعجب برانگیز خوانده و از 'حیدر العبادی' خواسته است که این اشتباه خود را اصلاح کند.

جنبش اسلامی النجباء با اعلام همبستگی ملت عراق با ملت ایران تاکید کرده است که عراق هرگز تبدیل به آلت دست آمریکا در منطقه نمی شود.

جند الامام: ایران همه را شگفت زده خواهد کرد

سخنگوی ائتلاف انتخاباتی 'الفتح' (نزدیک به الحشد الشعبی) و دبیر کل گروه مقاومت اسلامی جند الامام گفته است که تهران هرگز با اینگونه تحریم ها شکست نمی خورد و ایران با نسل جدیدی از گزینه ها و شگفتی ها، سرپا خواهد ایستاد.

'احمد الاسدی' با محکومیت شدید محاصره اقتصادی امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفته است که با رنگ قرمز زیر آنچه موضع دولت و نخست وزیر عراق در قبال تحریم های آمریکا علیه ایران خوانده می شود، خط می کشیم.

وی تصریح کرده است که آنچه از قول نخست وزیر عراق به عنوان موضع دولت در قبال تحریم ها علیه ایران عنوان شده، انعکاس دهنده روح مواضع ملت عراق نیست زیرا مردم عراق به خوبی قدرشناس مواضع جمهوری اسلامی ایران خصوصا در قضیه داعش هستند.

الاسدی از نخست وزیر عراق خواسته است که در پایبندی دولت به این مجازات های آمریکایی تجدید نظر کند و افزوده است که دولت در نبود قوه مقننه از حیث قانونی صلاحیت چنین تعهداتی را ندارد.

وی اضافه کرده است که نخست وزیر عراق در این موضع خود، مناسبات دو کشور ایران وعراق را در زمینه های امنیتی، اقتصادی، تجاری و جدا از همه اینها مشترکات تاریخی که دو ملت را به هم پیوند داده، در نظر نگرفته است.

  • الجهاد و البناء: مردم عراق مانع تحریم ها می شوند

دبیرکل گروه مقاومت اسلامی 'الجهاد و البناء' نیز گفته است که ملت عراق که همواره به مواضع شرافتمندانه شهرت داشته اند در این قضیه نیز در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار خواهند گرفت و با قدرت در برابر اجرای تحریم های ظالمانه علیه ایران مقاومت خواهند کرد.

'حسن الساری' موضع دولت عراق را در قبال اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران، ضعیف توصیف کرده و افزوده است: مواضع ایران در دفاع از عراق در حوادث سرنوشت ساز غیر قابل شمردن است و گویاترین این مواضع این کشور در جنگ عراق با باندهای تروریستی داعش است.

وی تاکید کرده است که از سر قدرشناسی، مواضع رسمی عراق باید در حمایت از جمهوری اسلامی ایران و مخالفت با آمریکا باشد.

دبیرکل گروه مقاومت اسلامی جنبش الجهاد و البناء یاد آور شده است که اعمال تحریم های امریکا، به دلیل مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از قضایای محرومان و مستضعفان در کل جهان است.

  • سازمان بدر: اراده ملت ایران تحریم ها را می شکند

سازمان بدر عراق ضمن محکومیت شدید اقدامات ضد ایرانی ترامپ تاکید کرد: ملت ایران در همه سختی ها کنار ما بوده و ما هم امروز بعنوان بخشی از ملت عراق در کنار ملت ایران هستیم.

سازمان بدر عراق که دبیر کل آن 'هادی العامری' همچنین رهبر ائتلاف انتخاباتی 'الفتح' است و در پارلمان جدید این کشور با 47 کرسی (از 327 کرسی) دومین فهرست انتخاباتی پیروز در انتخابات اخیر شد، در بیانیه ای به اظهارات روز سه شنبه حیدرالعبادی نخست وزیر این کشور واکنش نشان داد.

العبادی با ظالمانه خواندن تحریم های آمریکا علیه ایران در عین حال گفته بود که بغداد بخاطر مصلحت و مشکلات کشورش ناچار به پایبندی به این تحریم ها خواهد بود.

سازمان بدر عراق در بیانیه اش در این خصوص اعلام کرد که وضع تحریم علیه هر کشور به ویژه تحریم های آمریکا علیه ایران مخالف عرف و توافقات بین المللی است.

این سازمان در ادامه از ملت و دولت عراق خواسته است در کنار ملت ایران و جمهوری اسلامی ایستاده و از آن در برابر تحریم ها حمایت کنند.

در این بیانیه ابراز اطمینان شده است که اراده آمریکا در برابر اراده و پایداری و صبر ملت ایران شکست خواهد خورد.

  • عصائب اهل الحق: از موضع حیدر العبادی متاسفیم!

گروه مقاومت اسلامی 'عصائب اهل الحق' به رهبری 'شیخ قیس الخزعلی' نیز نسبت به موضع اخیر نخست وزیر عراق در قبال تحریم ها علیه ایران ابراز تاسف کرده است.

بیانیه این گروه مقاومت اسلامی که دارای 15 کرسی در پارلمان آینده عراق است، حاکیست که عصائب اهل الحق از موضع نخست وزیر ابراز تاسف می کند و معتقد است که العبادی نیازی نداشت که خود و دولت عراق را به چنین تعهدی پایبند کند.

عصائب اهل الحق اضافه کرده است که حفظ بی طرفی عراق و عدم قرار گرفتن در محور ایران به معنی آن نیست که عراق خود را به سمت محور آمریکایی سوق دهد و تابع تصمیمات یکجانبه واشنگتن باشد.

به نوشته بیانیه، بسیاری از کشورهای دنیا از جمله اتحادیه اروپا یا چین یا هند و یا حتی پاکستان و ترکیه در این قضیه حاکمیت ملی خود را اعمال کرده و منافع ملت های خود را حفظ کردند و مردم عراق هیچ چیزی نسبت به این ملت ها در احترام حاکمیت ملی و مخالفت با دنباله روی از محور آمریکایی کم ندارند.

در این بیانیه با اشاره به نبود پارلمان در حال حاضر در عراق و رو به پایان بودن عمر دولت حیدر العبادی تاکید کرده است که موضع اخیر نخست وزیر عراق، هیچ الزاماتی برای دولت آینده ایجاد نمی کند.

  • کتائب حزب الله: گناه ایران، دفاع از منطقه است

کتائب حزب الله عراق از دیگر گروه های مقاومت اسلامی در این کشور نیز در بیانیه ای با محکوم کردن اقدامات ضد ایرانی اخیر ترامپ تاکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران بخاطر مواضع شرافتمندانه و دفاع از کشورهای منطقه این چنین مجازات می شود.

در این بیانیه با اشاره به حمایت های جمهوری اسلامی از عراق در برابر داعش، بر ضرورت ایستادگی متقابل در کنار ایران در قبال تهدیدهای اخیر تاکید شده است.

این گروه مقاومت اسلامی عراق همچنین تاکیدکرده است که موضع العبادی ارتباطی با نظر مردم عراق ندارد.

  • کتائب سید الشهداء: موضع گیری العبادی مایه تعجب است!

گروه مقاومت اسلامی 'سید الشهدا' به رهبری 'ابوآلاء الولائی' نیز در بیانیه ای جداگانه از اظهارات دو پهلو حیدر العبادی نخست وزیر عراق در قبال تحریم های امریکا علیه ایران انتقاد کرده است.

در این بیانیه با ابراز تعجب از موضع گیری العبادی در حمایت غیر مستقیم از تحریم ها علیه ایران، آن را مایه تعجب و سرافکندی برای ملت عراق دانسته است.

در این بیانیه آمده است: ملت عراق هزاران هزار شهید نداد تا نخست وزیر در سمت اش باقی بماند و در قبال تحریم ها علیه ایران با عربستان و امارات و امریکا همراهی کند نمی دانیم فردا در قبال فلسطین و قدس شریف چه موضعی اتخاذ خواهد کرد.

  • عشایر عراق: دفاع از ایران واجب شرعی است

هیات مرکزی عشایر عراق نیز در بیانیه ای کوتاه اعلام کرده است که دفاع از ملت مسلمان ایران در برابر اقدامات خصمانه صهیونیستی - خلیجی - آمریکایی و مزدورانشان در منطقه یک واجب شرعی و اخلاقی است.

این هیات در بیانیه ای بر همبستگی عشایر عراق با ملت مسلمان ایران در برابر اقدامات خصمانه امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است.

عشایر عراق بر سرنوشت واحد دو ملت ایران و عراق اشاره کرده و خاطرنشان ساخته است که خون ملت ایران با خون ملت عراق در هم آمیخته است.

  • کتائب بابلیون مسیحی: تحریم ها را علیه ایران خنثی می کنیم

گروه کتائب بابلیون مسیحی تبار زیر مجموعه تشکیلات مردمی الحشد الشعبی در عراق نیز در بیانیه ای به ملت ایران وعده داده است که تحریم های امریکا را خنثی کند.

این گروه در بیانیه ای افزوده است که تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا، نقض آشکار عرف بین المللی و معاهده های جهانی و پشت پا زدن به ارزش های اخلاقی است.

در بیانیه آمده است که آنچه بیش از همه ما را اندوهگین کرد، موضع نخست وزیر عراق بود که بهتر بود در برابر سلطه گری امریکا از مردم ایران حمایت می کرد.

کتائب بابلیون تصریح کرده است که موضع اخیر نخست وزیر عراق انعکاس دهنده موضع وجدان ملت عراق نبوده زیرا در اذهان مردم عراق همچنان از کاخ سفید خاطرات سیاهی وجود دارد.

  • مجمع عراقی وحدت اسلامی: صدای ایران خاموش نمی شود

مجمع عراقی وحدت اسلامی نیز در بیانیه ای با محکومیت شدید تحریم های یکجانبه و ظالمانه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا علیه ایران تاکید کرده است که هدف ترامپ از این گونه اقدامات خصمانه، خاموش کردن صدای حق خواهی و عدالت طلبی ملت ایران است.

در بیانیه مجمع عراقی وحدت اسلامی تاکید شده است که این اقدامات خصمانه آمریکا باعث ناامن تر شدن منطقه می شود.

این مجمع، سازمان همکاری کشورهای اسلامی را به جلسه ای فوری برای اتخاذ موضع همبستگی همه کشورهای اسلامی با ملت مسلمان ایران فراخوانده و گفته است که کشورهای اسلامی باید موضع واحدی علیه این اقدامات ضد انسانی ترامپ اتخاذ کنند.

علاوه بر این چند نمونه از گروه های مقاومت اسلامی در عراق، بالغ بر 20 گروه مقاومت اسلامی، حزب، جریان و رهبر سیاسی به علاوه 'فواد معصوم' رییس جمهور، 'نوری المالکی' معاون رییس جمهور، 'سید عمار حکیم' رهبر جریان حکمت، 'مقتدا صدر' رهبر جریان صدر و وزارت خارجه عراق از اقدامات خصمانه آمریکا بر ضد ایران بشدت انتقاد و یا آن را محکوم کرده اند.

این موضع العبادی در طول روزهای گذشته با انتقادات تندی در داخل عراق مواجه شده تا جایی که حتی 'عبدالباری عطوان' روزنامه نگار شهیر فلسطینی امروز پنجشنبه از العبادی به عنوان اولین قربانیان تحریم های آمریکا علیه ایران یاد کرده است.

کد خبر 413357

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha