همشهری آنلاین: موج اعتراضات و محکومیت‌ها به اقدامات خصمانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا علیه ایران در عراق همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین مواضع، چند شخصیت سیاسی اهل سنت با اقدامات ضد ایرانی این مقام امریکایی اعلام بیزاری کرده‌اند.

 بیزاری شخصیت های اهل سنت عراق از اقدامات ضد ایرانی ترامپ

به گزارش ایرنا، علاوه بر این شخصیت های عرب سنی، تعدادی از کارشناسان اقتصادی، امنیتی و چهره های سیاسی از احزاب چپ گرای عراق نیز مخالفت و بیزاری خود را با اقدامات ضد ایرانی ترامپ اعلام کرده اند.

  • دولت عراق پایبند اقدامات ضد ایرانی نباشد

'مشعان الجبوری' نماینده سابق پارلمان عراق از استان صلاح الدین (شمال بغداد) روز شنبه در یادداشتی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت که با اقدامات ضد ایرانی ترامپ مخالف است و نباید دولت عراق خود را پایبند آن کند.

وی افزود، همان طور که در 1997 در جریان محاصره اقتصادی عراق از دولت ایران خواست تا درهای خود را به روی مردم عراق بگشاید اکنون نوبت عراق است که در ارتباط با اقدامات ضد ایرانی جدید آمریکا مخالفت خود را با آنها اعلام کند.

الجبوری تاکید کرد که در این دور جدید از اقدامات ضد ایران ترامپ ، از دولت عراق می خواهد که به آنها پایبند نباشد.

  • ایران در تحریم ها، تنها کشوری بود که با ما ایستاد

'احمد الجبوری' از شخصیت های سیاسی استان نینوا و نماینده سابق پارلمان عراق نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت که جمهوری اسلامی ایران در جریان تحریم های بین المللی علیه عراق در دهه 90 قرن گذشته، تنها کشوری بود که در کنار ملت عراق ایستاد.

به اعتقاد الجبوری اکنون زمان جبران این موضع مثبت ایران فرا رسیده و با تعجب از موضع دولت عراق پرسیده است که آیا دولت عراق می خواهد به اقدامات ضد ایرانی امریکا پایبند باشد؟

حیدر العبادی نخست وزیر عراق سه شنبه گذشته در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران گفته بود که ' تحریم ها علیه ایران را یک اشتباه راهبردی می داند اما به خاطر مصالح ملت عراق، به آن پایبند خواهد بود.'

این موضع منحصر به فرد العبادی در قبال اقدامات ضد ایرانی ترامپ در طول روزهای گذشته با موجی از اعتراضات و مخالفت ها در داخل عراق مواجه شده است.

بسیاری از شخصیت ها و احزاب و جریان های سیاسی در عراق از شیعه، کرد و عرب سنی، این موضع العبادی را نوعی ناسپاسی به مواضع حمایت گرانه جمهوری اسلامی ایران از عراق و قرار گرفتن بغداد در محور واشنگتن تعبیر کرده اند.

دولت عراق بعد از این موضع به انحاء مختلف کوشیده است که عدم پایبندی خود را به تحریم ها نشان دهد از جمله اظهارات منتسب به سخنگوی دولت عراق یا مشاور اقتصادی نخست وزیر که هر دو گفته اند، بغداد تلاش می کند که راهکارهای جایگزینی برای تعامل اقتصادی با ایران پیدا کند.

  • آمریکا می خواهد روش جنگ دریایی ایران را بفهمد

مشاور سابق رییس جمهور در امور امنیتی عراق نیز از دولت عراق خواسته است که در قضیه اقدامات ضد ایرانی آمریکا، شتابزده عمل نکرده و با توجه به حساس بودن آن باید با صبر و حوصله تصمیم گیری کرد.

سرلشکر 'وفیق السامرایی' خاطر نشان کرد که رییس جمهور آمریکا نمی تواند به تنهایی و بر خلاف میل جامعه جهانی، همه انتظارات و سیاست های خود را بر دیگران اعمال کند.

وی که جزو فرماندهان عراقی دوره جنگ تحمیلی هشت ساله صدام علیه ایران به شمار می رود، به توانمندهای ایران برای مقابله نظامی با آمریکایی ها خصوصا در جنگ دریا اشاره کرد و افزود که امریکایی ها بعد از سقوط رژیم صدام، از ما پیرامون شیوه های جنگی ایران در خلیج فارس سوال می کردند.

وی در صفحه شخصی خود در توئیتر تصریح کرد که آمریکایی ها می خواستند از شیوه های جنگ دریایی ایرانی ها در این حوزه اطلاعات به دست بیاورند اما طرف عراقی به خاطر مسائل اطلاعاتی و امنیتی از اعطای اینگونه اطلاعات خودداری کرد.

  • عراق چاره ای جزء تعامل اقتصادی با ایران ندارد

'سلام السمیسم' کارشناس برجسته اقتصادی عراق نیز در خصوص اقدامات یکجانبه ضد ایرانی امریکا تاکید کرد که عراق چاره ای جزء استمرار تعامل اقتصادی با ایران ندارد.

وی در نوشته ای در توئیتر اعلام کرد که عراق در آینده با توجه به اقدامات ضد ایرانی آمریکا ناچار است که در روابط اقتصادی خود با ایران از تعامل با دلار صرف نظر کند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، برای حفظ اعتبار دینار عراقی و جلوگیری از قاچاق دلار و به خاطر استمرار تعاملات اقتصادی و مناسبات سیاسی، عراق ناچار است که از دلار در همکاری های اقتصادی خود با ایران صرف نظر کند.

السمیسم این اظهارات را متعاقب بخشنامه بانک مرکزی عراق که در آن بر ممنوعیت استفاده از دلار در تعاملات تجاری با ایران دستور داده شده، عنوان کرد.

بانک مرکزی عراق در عین ممنوعیت تعامل دلاری اما گفته است که استفاده از یورو در تعامل تجاری با ایران بستگی به تصمیمات بانک مرکزی اتحادیه اروپا و بانک های عاملی دارد که با این ارز خارجی فعالیت می کنند.

  • از تحریم ها علیه مردم ایران بیزاری می جوییم

یک عضو برجسته حزب کمونیست عراق نیز از اعمال و اقدامات ضد ایرانی امریکا اعلام بیزاری کرد.

'جاسم الحلفی' در یادداشتی در فیسبوک گفته است که همان طور که در تحریم های سابق علیه ملت عراق در دهه 90 قرن گذشته اعلام مخالفت کرده بود، این بار نیز مخالفت و انزجار خود را از اقدامات مشابه امریکا علیه ملت ایران اعلام می کند.

وی خاطر نشان کرد که تحریم ها در هر جامعه ای به اقشار فقیر و بی بضاعت جامعه آسیب می رساند و برهمین اساس مخالفت خود را با آن همواره اعلام می کند.

یادآور می شود که تاکنون جماعت علمای اهل سنت به رهبری 'شیخ خالد الملا'، دیوان اوقاف اهل سنت به ریاست 'عبداللطیف الهمیم' به علاوه 'شیخ مهدی الصمیدعی' مفتی اهل سنت عراق و جمعی از جریان ها و شخصیت های سیاسی عرب سنی علیه اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران موضع گرفته و ضمن محکوم کردن آن به سیاست های واشنگتن علیه تهران اعتراضی کرده اند.

انتظار می رود که با توجه به مواضع شمار زیادی از گروه های شیعه عراقی علیه اقدامات ضد ایرانی ترامپ واکنش های اعتراضی و محکومیت آن در عراق همچنان ادامه پیدا کند.

کد خبر 413360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha