سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد با حضور در مؤسسه همشهری از خبرنگارانی که برای بازگشت او به شورای شهر تلاش کردند، تقدیر کرد.

نیکنام

ماجرای عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد سری دراز دارد. از حکم تعلیق موقت وی گرفته تا اختلاف نظرهایی برای بازگشت موقت وی به شورای شهر یزد. از مخالفت آیت‌الله مدرسی یزدی عضو شورای نگهبان تا اظهارنظرهایی از حسن روحانی رئیس‌جمهور و علی لاریجانی رئیس مجلس که موافقت خود را با بازگشت وی به شورا اعلام کرده بودند. مجمع تشخیص مصلحت نظام سرانجام 30تیر‌ماه موافقت خود را برای بازگشت نیکنام به شورای شهر یزد اعلام کرد و آن را به تصویب رساند.

یک روز قبل از آن، این عضو زرتشتی شورای شهر یزد، در گفت‌وگو با همشهری گفته بود از رئیس‌جمهور می‌خواهم که به مجمع تشخیص برود و از حقوق اقلیت‌ها دفاع کند؛ گفت‌وگویی که به خبر اول بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شد. نیکنام پیش از آن هم گفت‌وگوهایی مفصل با همشهری داشت.

19تیر‌ماه همشهری از تصمیم مجمع برای عضویت نیکنام خبر داد و در تیتر یک خود نوشت: «مجمع در آستانه تأیید نیکنام». محمدعلی طالبی معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد هم بعد از آن در گفت‌وگویی با همشهری از لزوم حل این پرونده در مجمع سخن گفته و تأکید کرده بود اقلیت‌ها در یزد پای کار انقلاب‌اند.

نیکنام روز گذشته به همشهری آمد و از همه رسانه‌هایی که در یک‌سال گذشته برای بازگشت او به شورای شهر تلاش کرده بودند تقدیر کرد و گفت: من وظیفه خود می‌دانستم که از رسانه‌هایی که در این مدت کمک کردند تا اقلیت‌ها بتوانند به حق خود برسند تشکر کنم. درست است که خیلی نهاد‌ها نقش اجرایی داشتند و توانستند امور مربوط به من را تا حد زیادی پیش ببرند اما اگر رسانه‌ها نبودند چه در توجیه مسئولان و چه در پیشرفت کار موفق نبودیم. من از همه رسانه‌ها تشکر می‌کنم.

این عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد گفت: نقش رسانه غیرقابل انکار است. اگر رسانه‌ها نبودند ما در انعکاس نظر مردم هم به اینجا که الان ایستاده‌ایم نرسیده بودیم. قصد من هم از آمدن به همشهری تقدیر و تشکر بود.

نیکنام در تقدیر از حمایت‌های روزنامه همشهری از وی گفت: درست است که بخشی از رسانه‌های سنتی کارکرد خود را یک مقدار از دست داده‌اند اما امروز همشهری با کمک رسانه‌های نوینی که به‌کار گرفته است تنها به عنوان یک روزنامه صرف دیده نمی‌شود و از این گردونه عقب نیفتاده است و رسانه‌های نوین را در کنار همشهری می‌توانیم ببینیم. به‌طور کلی رسانه‌ها چه در بحث شفافیت و چه در بحث گستره اطلاع‌رسانی توانسته‌اند دست به‌دست هم دهند.

سپنتا نیکنام درباره تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به همشهری گفت: به‌نظرم آنچه را که حق اقلیت‌ها بود، به اقلیت‌ها باز پس دادند و این بها دادن نیست بلکه حق اقلیت‌هاست که به آنها پس داده شد. قانون اساسی نظام، از روز اول این موضوع را نوشته بود. پس این حقمان بود ما از راه قانونی وارد شدیم و توانستیم به حقمان برسیم. عده‌ای خواستند با بدعتی جدید حقمان را سلب کنند. نیکنام گفت: اشتراکات زیادی بین ما ایرانیان هست.

از هر نوع آیین و مذهبی که باشیم، ما به کشور عرق داریم و برای آن تلاش کرده‌ایم و همه از زمان‌های گذشته حتی در زمان پایه‌ریزی دمکراسی در این کشور یعنی زمان مشروطه همه در کنار هم بوده‌ایم. ما اقلیت‌ها در انقلاب مشروطه شهید داده‌ایم.عضو شورای شهر یزد گفت: قبل و بعد از انقلاب همه‌مان در حد تعدادمان و به نسبت خودمان برای انقلاب جنگیده‌ایم و شهید داده‌ایم. ما باید این را به گوش دیگران برسانیم. تصویری که از وضعیت داخلی ایران است از آنچه که در واقعیت است متفاوت است.

سیاه‌نمایی‌ها تأثیر زیادی داشته است در تخریب چهره ایران و ایرانی در برخی رسانه‌ها به کالای روز بازار تبدیل شده است ولی ما باید واقعیت‌ها را نشان دهیم. مشکل داریم و این غیرقابل انکار است اما همان مشکلات هم با پیگیری‌های قانونی قابل حل است.

  • تاثیرات خواهر خواندگی شهرها در اقتصاد

سپنتا نیکنام، به عنوان عضو شورای شهر یزد درباره روش های جذب سرمایه گذار در شرایط فعلی برای شهرها و درآمدزایی شهرها گفت: بخشی از روش‌های جذب سرمایه‌گذاری تابع شرایط کشور است و شاید ما خیلی نتوانیم که در آن تاثیر بگذاریم. بخشی دیگری از آن اما می‌تواند با نظر مثبت مدیران و پیگیری‌های آنها حل شود. برای مثال آنچه که من در مورد شهر می‌دانم، یکی از راه‌های خوبِ آن عقد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با یکی از شهرها و تسهیل بعضی از موضوعات فی‌مابین است.

اگر بخواهم به طور مشخص درباره شهر یزد بگویم، در گذشته ارتباط فرهنگی و اقتصادی یزد با برخی شهرهای هندوستان و به ویژه بمبئی وجود داشت. الان هم ما شاهد خیلی از اثرات خیر آن گذشتگان در شهرمان هستیم. اگر الان این تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین یزد و بمبئی برقرار شود، من مطمئن هستم که هم در بحث موضوع جلب سرمایه‌گذار و هم در موضوعات گردشگری می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد. اگرچه به طور طبیعی موضوعات کشوری و کلان بر این موضوع‌ها غالب است و تاثیرات خاص خودش را دارد، اما ما هم می‌توانیم کارهای خوبی را انجام دهیم.

کد خبر 413364

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha