مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پایتخت اتریش به هفت دوره صدرنشینی دومین شهر بزرگ استرالیا پایان داد و جای ملبورن را در جدول بهترین شهرهای دنیا برای زندگی گرفت.

وین پایتخت اتریش

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از رويترز، وين و ملبورن در هفت دوره گذشته رده‌بندي بهترين شهرهاي دنيا براي زندگي از سوي واحد هوشمند اكونوميست شانه به شانه حركت مي‌كردند و اين نماينده استراليا بود كه همواره در صدر اين فهرست مي‌ايستاد اما كاهش تهديد حمله‌هاي ستيزه‌جويانه در غرب اروپا و البته آمار بسيار كم جرم و جنايت باعث شد پايتخت اتريش عنوان بهترين شهر دنيا براي زندگي كردن را از آن خود كند.

وين عموما در يك رده‌بندي گسترده‌تر با موضوع كيفيت زندگي در شهرها از سوي شركت مرسر در صدر قرار مي‌گرفت اما در فهرست اكونوميست نخستين‌بار است كه بهترين لقب مي‌گيرد. اين رده‌بندي در شكل تازه از سال 2004 آغاز شده و در اين دوره دمشق پايتخت سوريه در آن سوي جدول قعرنشين است. داكا پايتخت بنگلادش و لاگوس در نيجريه به ترتيب از آخر دوم و سوم هستند. اين بررسي شامل برخي از خطرناك‌ترين پايتخت‌هاي دنيا از جمله بغداد و كابل نمي‌شود.

در بخشي از گزارش واحد هوشمند اكونوميست درباره بهترين شهرهاي دنيا براي زندگي چنين آمده است: «در حالي كه شهرهاي اروپايي در چند سال گذشته تحت تاثير گسترش تهديدهاي تروريستي در منطقه بودند و اين موضوع اقدام‌هاي امنيتي را افزايش داده بود اما اين روند سال گذشته به حالت عادي بازگشت. از اين رو، وين توانست با تثبيت و افزايش برخي معيارهاي مهم جاي ملبورن را در صدر جدول بگيرد.» ونكوور، تورنتو، توكيو، كپنهاگ و آدلايد هم در رده‌هاي شش تا 10 بهترين شهرهاي دنيا براي زندگي ايستاده‌اند.

وين و ملبورن بيشترين امتيازها را در مواردي چون بهداشت و سلامتي، آموزش و زيرساخت‌ها به دست آوردند. هر چند ملبورن در معيارهاي فرهنگي و زيست‌محيطي پيشتاز بود اما ثبات وين در بهبود معيارهاي ديگر آن را به صدر رساند. اوزاكا در ژاپن، كالگري در كانادا و سيدني در استراليا هم به ترتيب در رده‌هاي سوم تا پنجم اين فهرست ايستادند. در اين رده‌بندي شهرهاي متوسط در كشورهاي ثروتمند با تراكم جمعيتي پايين‌تر جايگاه بالاتر كسب كرده‌اند.

شهرهاي بزرگ‌تر با تراكم جمعيتي بالاتر عموما به دليل بالا بودن آمار جرم و جنايت و فرسوده بودن زيرساخت‌ها نمي‌توانند رقيباني چندان جدي براي وين و ملبورن باشند. به همين دليل است كه شهري چون لندن در رده 48 قرار مي‌گيرد. وين كه پس از پايان جنگ جهاني اول بيش از دو ميليون شهروند داشت، هنوز راهي طولاني براي رسيدن به آن رقم دارد و سيستم حمل و نقل عمومي آن بسيار ارزان و كارآمد است. ضمن اينكه از امن‌ترين شهرهاي اروپا به شمار مي‌رود.

رتبه 128 تهران

در دوره مطالعه آمار و ارقام مربوط به 140 شهر گوشه و كنار دنيا با موضوع ويژگي‌هاي سكونت‌پذيري، 103 شهر روند رو به رشد در بهبود اوضاع شهرنشيني داشتند كه تهران، پايتخت ايران در ميان چهار شهر برتر قرار گرفت. آبيجان در ساحل‌عاج با رتبه 124 و 6.3 درصد رشد، هانوي در ويتنام با رتبه 107 و 5.5 درصد رشد، بلگراد در صربستان با رتبه 82 و پنج درصد رشد و تهران با رتبه 128 و پنج درصد رشد بيشترين پيشرفت را در فراهم آوردن امكانات شهرنشيني براي زندگي بهتر داشته‌اند. امتياز كلي تهران 50.8 از 100 است.

کد خبر 413595

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha