همشهری آنلاین: مکتوبات خیالی: اسنادی از گفتمان سیاسی عصر مشروطه و مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی دو کتابی هستند که با دستمایه قرار دادن تاریخ مشروطه توسط علی باغدار دلگشا پژوهش و نگارش شده‌اند.

انتشار«مکتوبات خیالی» و «مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی»

مکتوبات خیالی، اسنادی از گفتمان سیاسی عصر مشروطه شامل متن مندرج از پنج مکتوب انتقادی با نام‌های ندای طفل مشروطه، ناله وطن، جواب میرزا ترسوی کاشانی از ملا بی‌پروای خراسانی، مکالمه میرزا سعید سمنانی با ابومفید کرمانی و حمام جنیان چاپ‌شده در روزنامه استبداد، پروانه، خورشید، چهره‌نما و تمدن در فاصله سال‌های ۱۲۸۵ تا ۱۲۹۰ شمسی است.
این مکتوبات از مجموع بررسی ۱۵۰۵۵ برگ مطبوعاتی برگرفته شده‌اند. موضوع اين برگهاي مطبوعاتي نقد جامعه و سیاست در ایران اواخر دوره قاجار است و اشخاص گفت‌وگوکننده در این مکالمات افرادی خیالی هستند. اين كتاب در ۲۳۶ صفحه با شمارگان ۳۰۰ نسخه و قیمت ۳۰هزار تومان منتشر شده است .
کتاب مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی»كه با همين شمارگان و قيمت توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان روانه پيشخوان كتابفروشي‌ها شده‌است،به مسئله زن و مطالبات زنان در دوران مشروطه پرداخته . از نظر نويسنده تغییرات اجتماعی در مشروطه برای زنان آن بود که به عنوان نیمه دیگر جامعه شناخته شدند،در تغییرات زبانی، به جای الفاظی چون ضعیفه و مخدرات از واژگانی چون زنان و بانوان برای معرفی آن‌ها استفاده شد، اجازه حق تحصیل و تأسیس مدارس دخترانه را پیدا کردند و با انتشار مطبوعات منتشرشده توسط خود زنان از ۱۲۸۹ شمسی به بعد به طرح گسترده مطالبات حقوقی خود پرداختند؛ مطالباتی که برخی از آن‌ها به نتیجه رسید و برخی نیز همچنان در جدال سنت و تجدد، بی‌پاسخ مانده است.

کد خبر 413742

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha