همشهری آنلاین: تور دوچرخه سواری خبرنگاران که ۲۶ مرداد برگزار می‌شود سرآغاز اجرای طرحی است که از آن پس شهروندان می‌توانند دوچرخه‌های هوشمند را با همکاری شهرداری تهران در اختیار بگیرند و از آنها استفاده کنند.

دوچرخه‌

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران طرح استفاده از دوچرخه‌های هوشمند را با همکاری یک شرکت تامین کننده این نوع دوچرخه‌ها اجرایی کرده و قرار است از چند هفته آینده کلید بخورد.

به همین بهانه شهرداری تهران سرآغاز اجرای این طرح را به مناسبت روز خبرنگار، تور دوچرخه سواری خبرنگاران قرار داده که مقرر شده فردا از ساعت 7 صبح از خیابان ایرانشهر تا خانه موزه مقدم در تهران برگزار شود.

17 مرداد همزمان با سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در مزارشریف افغانستان به دست طالبان(سال 1377) به عنوان روز خبرنگار نام گرفته است.

به گزارش ایرنا، در اجرای تور دوچرخه سواری خبرنگاران حدود 600 دوچرخه هوشمند اشتراکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هفته جاری از اجرای طرح استفاده از دوچرخه‌های هوشمند برای شهروندان طی هفته‌های آینده خبر داده و گفته بود: مطالعات اجرای این طرح از یک سال و نیم گذشته آغاز شده است.
وی استفاده از این طرح را فرصت مناسبی برای کمک به کاهش آلودگی هوای و ترافیک تهران خوانده بود.

به همین مناسبت شهرداری نشست خبری برای تشریح جزییات این طرح ترتیب داد و مجری طرح دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی در تهران در جمع خبرنگاران گفت: برنامه ریزی برای اجرای طرح دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی به گونه‌ای است که خدمات در سریع ترین زمان ممکن ارایه و مشکلاتی نظیر خرابی های دوچرخه بسرعت حل شود.

حسین قاسمی با بیان اینکه این دوچرخه ها از فناوری های بالایی برخوردار است افزود: مثلا لاستیک آنها پنچر نمی شود، ترمزهای مجهز دارند و دیسک آنها داخل رینگ قرار گرفته است.

به گفته وی همچنین در قسمت عقب دوچرخه قفل هایی وجود دارد که به وسیله اپلیکیشن باز می شود‌.

وی اضافه کرد: شهروندانی که متقاضی استفاده از این دوچرخه ها هستند باید پس از دانلود اپلیکیشن مربوطه ( که بعد نشانی آن اطلاع رسانی خواهد شد) ثبت نام و پس از آن مبلغی به عنوان حق عضویت پرداخت کنند.

قاسمی با اشاره به اینکه شهروندان باید پیش از ثبت نام قوانین مربوط به استفاده از دوچرخه که حدود 15 صفحه است را با دقت مطالعه کنند یادآور شد: محدودیت هایی سنی (افراد 16 تا 75 سال امکان استفاده از دوچرخه را دارند)، ممنوعیت ورود به بزرگراه‌ها و منع استفاده در روزهای بارانی و برفی از جمله موارد پیش بینی شده در قوانین ثبت نام است.

وی با اشاره به اینکه هر فرد هنگام ثبت نام امتیاز مشخصی دریافت می کند گفت: تلاش شده با اجرای سیاست های تشویقی و تنبیهی تخلفات و بی نظمی تا حد امکان کاهش پیدا کند که در این میان رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی بیش از همه امتیازها را کاهش می دهد.

مجری طرح دوچرخه بی‌دود ادامه داد: همچنین دوچرخه‌ها توسط اتاق کنترل که به هوش مصنوعی مجهز است رصد می‌شوند و دوچرخه هایی که به مدت 24 ساعت در یک مکان ساکن باشند به پارکینگ انتقال می‌یابند.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مکان‌هایی در سطح شهر با نوار نارنجی رنگ به عنوان پارکینگ دوچرخه ها مشخص خواهد شد.

قاسمی پیش بینی کرد که شهر تهران به 250 هزار دوچرخه نیاز داشته باشد.

وی گفت: این طرح از یکشنبه هفته جاری با استفاده از 50 دوچرخه در دانشگاه تربیت مدرس برای دانشجویان اجرایی شده است.
به گفته وی امکان رویت مسافت طی شده، میزان کالری سوخته شده، مدت زمان رسیدن به مقصد و میزان کمک به کاهش کربن هوا به وسیله اپلیکیشن هایی که بر روی تلفن همراه شهروندان نصب می شود وجود دارد.

ترافیک سنگین و آلودگی هوا ازجمله مشکلات شهر تهران است که کارشناسان، کاهش میزان استفاده از خودروهای شخصی، تقویت وسایل حمل و نقل عمومی و نیز افزایش به کارگیری دوچرخه را برای پایتخت بسیار موثر می‌دانند.

کد خبر 413822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha