همشهری درگفت وگو با علی اکبر صالحی، مجید انصاری، عباس عبدی و پروانه مافی منع به کارگیری بازنشستگان را بررسی کرد

کارگیری بازنشستگان

خبر پربازتاب اعلام نظر شورای نگهبان درمورد کلیات طرح منع به‌کارگیری بازنشستگان بود. به گفته کدخدایی این شورا با کلیات این طرح موافق است، اما به‌دلیل وجود 2 ابهام بازهم به مجلس بازگردانده شده است، 2 ابهامی که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان آنها را تعبیر به سؤال جزئی کرده است.

او در پاسخ به این سؤال که فکر می‌کنید بررسی این طرح در شورای نگهبان چه زمانی به پایان می‌رسد، اظهار کرد: نظر شورای نگهبان را برای مجلس ارسال می‌کنیم، در نخستین فرصت که مجلس ابهامات و سؤالات ما را روشن کرد، در مورد آن اعلام نظر نهایی خواهیم کرد.

  • جفا به تخصص در یک گام جوانگرایانه

هرچند اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان خبر خوب و امیدوارکننده‌ای است، آن هم در ایامی که حتی مقام اول اجرایی کشور از کم‌تحرکی و پیرسالاری حاکم بر کابینه و دیگر بخش‌های اجرایی گلایه می‌کند، اما این خبر امیدوارکننده که در کسری از ثانیه در شبکه‌های اجتماعی مورد اقبال جوانان واقع شد بعدی کمتر دیده شده دارد و آن هم نقش تخصص و صلاحیت در برعهده گرفتن برخی کرسی‌های مدیریتی است که در اصلاحیه اخیر بهارستان دیده نشده است.

تخصصی که به دلایل فراوان از مهاجرت نخبگان گرفته تا ترورهای دانشمندان و خرد شخصی و تجربه‌اندوزی یک مدیر در معدود کرسی‌های اجرایی محدود باقی مانده است؛ هرچند در برخی کرسی‌ها عنوان منتخب مقام معظم رهبری فریادرس کرسی‌های مهم تصمیم‌گیری شده است. مسئله دوم سکوت این قانون درباره پست‌های انتخابی است.

به هر روی با اجرایی شدن این قانون دست‌کم 1200مدیردولتی ازجمله 14استاندار باید با سمت‌هایشان خداحافظی کنند و کرسی‌هایشان را به جوان‌ترها بسپارند. مصوبه منع به کار‌گیری بازنشستگان در جلسه علنی دوم مردادماه گذشته با 80درصد رأی مجلس (194رأی موافق، 36رأی مخالف و 2رأی ممتنع از مجموع 240نماینده) در فضایی پرتنش و در فضایی رقابتی بین موافقان و مخالفان تصویب شد.

  • جفا به مدیران متخصص و نخبه نخواهد شد

به هر روی طرح منع به کارگیری بازنشستگان در پی موافقت شورای نگهبان با کلیات آن یک گام به اجرایی شدن نزدیک شده است؛ در همین راستا اهمیت و نقاط قوت این طرح را از محمدرضا بادامچی، نماینده تهران جویا شدیم. او با تأکید بر اینکه جایگاه مدیران متخصص و نخبه در این قانون در ذیل عنوان مدیران بخش علمی و پژوهشی تا حدود زیادی دیده شده که مانع جفای این افراد شده است، می‌افزاید: نقطه قوت این طرح این است که نمایندگان هم از شمول این قانون خارج نماندند، نمایندگانی که به بازنشستگی رسیده‌اند در پایان دوره نمایندگی‌شان دیگر نمی‌توانند در نهاد‌های دولتی شاغل باشند.

  • منحصرها و منتخب‌ها استثنا هستند

پروانه مافی، نماینده تهران نیز با بیان اینکه این مصوبه مجلس اقدامی نیکو است که میدان را برای جوانان باز می‌کند، به همشهری می‌گوید: البته در مواردی که انصافا مدیران از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردارند یا نیاز به حضور آنها برای مدیریت دربرخی شرایط هست همین قانون استثنائاتی را قائل شده است.

او با اعتقاد به اینکه درسیستم اجرایی و مدیریتی کشور ما تنوع و تکثر مدیران توانمند را شاهد هستیم، ‌ادامه می‌دهد: نگاه مجلس به بحث بازنشستگی مدیران نگاهی خوب و کارشناسانه بوده و در امور و مواردی که به تجارب، تخصص و نخبه بودن جمع کوچکی از مدیران نیاز بود، استثنائاتی درنظر گرفته شده است که انصافا براساس نیاز جامعه و مصالح کشور است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس می‌افزاید: مثلا در بحث مدیران متخصص و نخبه علمی که واقعا همتا و جایگزینی برای آنها نیست شامل استثنائات مدیران پژوهشی می‌شوند و یا در برخی سمت‌ها که به دلایل مصالح و منافع نظام نیاز‌های وی‍ژه‌ای وجود دارند و اکثرا هم مدیران منتخب هستند این استثنائات دیده شده است اما در بقیه کرسی‌ها باید قانونا مسیر برای جوان‌ها باز شود و اگر هم نیازی به حضور مدیران با تجربه‌تر هست می‌توان به آنها کرسی مشاوره داد تا هم شاهد پویایی و تحرک بیشتر در بدنه اجرایی باشیم و هم به واسطه نگاه مدیران قبلی درصد آزمون و خطاها را به میزان لازم کاهش دهیم.

  • شرایط حساس است

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با همشهری در خصوص تصویب قانون منع به کار گیری بازنشستگان با تائید تاثیرمنفی این مصوبه بر سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: من شخصا فکر می کنم بایستی این قانون استثنائاتی داشته باشد. سازمان انرژی اتمی بسیار حساس است و شرایط هم بسیار حساس است. ما یکی، دو مورد داریم که می توانند مشمول این قانون شوند ، ما از حالا نگرانیم، نامه نگاری هم کرده ایم. یک فرد جدید الورود بیاید هرچقدر هم که وارد باشد آسان نیست بخواهد کار را جلو ببرد. همین مسئله برجام یک سال طول می کشد کسی به آن مسلط شود. امیدواریم استثنائاتی قبول کنند.

  • مدیران پیر بازنشسته می‌شوند مگر...

براساس مصوبه مجلسی‌ها به‌کارگیری بازنشستگان در سمت‌های مذکور در بندهای (الف)، (ب) و (ج) شامل رؤسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهور، نواب رئیس مجلس و اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونین رئیس‌جمهور در ماده 71قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 86/7/8مستثنی است.

اقدام جدی آن حذف مشمولان بندهای «د» و« ه» را که شامل استانداران و معاونان استانداران هم‌تراز سفرا و معاونان وزرا از دایره استثنائات بود، که با این اوصاف باید از کرسی‌هایشان خداحافظی کنند. البته براساس این مصوبه به کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا صرفا در دستگاه متبوع خود مجاز است.

همچنین به کارگیری بازنشستگان در وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد (1%) از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفا در وزارتخانه مذکور مجاز است .دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری، جانبازان بالای 50 درصد (50%)، آزادگان بالای 3سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی هستند.

کد خبر 413881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha