همشهری آنلاین: نشست عرفان و تصوف ایرانی در پکن به همت دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی چین و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در پکن برگزار شد.

غلامرضا اعوانی

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «عرفان و تصوف ایرانی» با حضور علاقه‌مندان و اندیشمندان فلسفه و ایران‌شناسان چینی و با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ۲۷ مردادماه در پکن برگزار شد.

غلامرضا اعوانی، فیلسوف ایرانی و استاد سابق گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی تهران در این نشست اظهار کرد: دانشگاه زبان‌های خارجی پکن بیشترین خدمت را برای معرفی زبان‌های خارجی و همچنین، زبان چینی انجام داده است و نقش زیادی در معرفی فلسفه از جمله فلسفه ایرانی داشته است.

وی در ادامه با تشریح ریشه کلمه صوفی و برداشت‌های مختلف از این کلمه گفت: در کتاب‌های قدیمی و به نقل از محققان اسلامی، چندین معنا برای این کلمه ثبت شده است.

اعوانی با اشاره به برخی از اصول تصوف اظهار کرد: شریعت، طریقت و حقیقت از اصول تصوف است و میان این سه ارتباط وجود دارد شریعت گفتار، طریقت کردار و حقیقت حال است.

چهره ماندگار فلسفه ایران در ادامه سخنان خود، عرفان اسلامی را تصوف خواند و گفت: ولایت باطن دین است و به معنای رسیدن به خدا است.

رییس سابق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به قدمت فلسفه در ایران گفت: ایران تنها کشوری است که قبل و بعد از اسلام فلسفه داشته است و مرکز بزرگترین فلاسفه جهان بوده است.

در ادامه این نشست، طرح پرسش و پاسخ میان شرکت‌کنندگان چینی در باره فلسفه، عرفان و تصوف ایرانی اجرا شد.

کد خبر 414069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha