علی ابراهیمی-روزنامه نگار: با وجود آنکه فعالان صنفی و مسئولان تنظیم بازار از افزایش عرضه و کاهش نسبی قیمت انواع گوشت قرمز خبر می‌دهند، مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد گوشت گرم وارداتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کمیاب شده است.

گوشت

با وجود وعده مسئولان برای تنظیم بازار گوشت گوسفندی و گاوی، بررسی قیمت خرده‌فروشی این اقلام از کمیاب شدن عرضه گوشت قرمز گوسفندی وارداتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و رشد نسبی قیمت‌ها در بازار خرده فروشی گوشت گاو، گوساله و گوسفند حکایت دارد. با توجه به پراکندگی بارش‌ها، فقر مراتع و پیش‌بینی میزان تولید و واردات گوشت قرمز گوسفندی و گاوی حداقل انتظار از مسئولان ستاد تنظیم بازار، تأمین به موقع این اقلام برای جلوگیری از کمبود و افزایش قیمت‌ها بوده است.

آمارها نشان می‌دهد افزایش قیمت نهاده‌های تولید زمینه گرانی گوشت قرمز را فراهم کرده است به‌نحوی که بنابر آمار مرکز آمار ایران، میانگین هزینه پرورش بز و بزغاله در 12‌ماه منتهی به فصل بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 21.2درصد، پرورش گاو و گوساله 12.4درصد و پرورش گوسفند و بره نیز 24.5درصد رشد کرده است.

به گفته برخی نمایندگان مجلس، نهاده‌های مورد استفاده برای تولید دام و طیور قبلا با دلار 3هزار و 700تومانی وارد کشور شده اما انحصار در واردات و عرضه این اقلام موجب افزایش بی‌رویه قیمت نهاده‌ها، مقرون به صرفه نبودن تولید و کاهش عرضه و گرانفروشی اینگونه مواد پروتئینی شده است.

اگرچه تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از قیمت خرده فروشی انواع گوشت قرمز در هفته منتهی به نوزدهم مرداد‌ماه نسبت به‌مدت مشابه هفته قبل بیانگر آن است که در دوره مذکور قیمت گوشت گوسفند معادل ۳.۲ درصد، گوشت تازه گاو و گوساله ۸.۲ درصد و گوشت مرغ ۷.۴ درصد افزایش داشته است اما این روزها نبض قیمت این اقلام در بازار خرده‌فروشی تندتر می‌زند.

  • انتظارکاهش نسبی قیمت گوشت

قیمت خرده‌فروشی انواع گوشت گوسفندی در بازار مصرف در حالی همچنان سیر صعودی دارد که دیروز رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری از رشد عرضه و انتظار برای کاهش نسبی قیمت‌ها خبر داد و گفت: از این هفته کسانی که دام پرواربندی شده را برای عید قربان دپو کرده بودند در حال عرضه این احشام به بازار هستند. همچنین مسئولان، مرزهای غرب و جنوب کشور را برای خروج دام قاچاق بسته‌اند و دام‌های پرواربندی شده برای عید قربان با وزن بالاتری به بازار عرضه می‌شود که این شرایط موجب افزایش عرضه گوسفند به بازار شده است.

علی اصغرملکی با بیان اینکه اکنون نسبت به اواخر هفته گذشته کمبودی در بازار نداریم، دام زنده در میادین و مراکز عرضه به اندازه کافی موجود است و این روند تا بعد از عید قربان ادامه خواهد یافت، در مورد قیمت دام زنده افزود: اکنون نرخ هر کیلوگرم دام زنده در شهرستان‌ها حدود 22تا 22هزارو 500تومان و در تهران 23تا 23هزار و 500تومان است اما این نرخ کشتار‌کننده است و نرخ مصرف‌کننده بالاتر است.

او افزود: اکنون قیمت‌ها تا حدی کاهش یافته، قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم گوشت گوسفندی شقه بدون دنبه 52تا 53تومان است که این نرخ در سطح خرده فروشی به 58هزار تومان می‌رسد. همچنین قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم ران گوسفندی حدود 65هزار، راسته جداگانه با استخوان 58هزار و راسته بدون استخوان حدود 80هزار تومان است وبه خریداران توصیه می‌کنیم که انواع گوشت گوسفندی را به‌صورت شقه و یکجا بخرند.

وی با بیان اینکه با افزایش عرضه انتظار بهبود قیمت‌ها تا یکی دو هفته بعد و سپری شدن عید قربان وجود دارد، افزود: پیش‌بینی می‌کنم که بازار همین گونه بماند و حتی درصورتی که افزایش قیمتی را در عید قربان شاهد باشیم، رقم آن چندان زیاد نخواهد بود.

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی کاهش عرضه گوشت قرمز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای را ناشی از مشکلات واردات دانست و گفت: با مشکلات ارزی واردات گوشت گرم از برخی کشورها مانند استرالیا با مشکل مواجه شده اما این موضوع در حیطه وظایف شرکت پشتیبانی امور دام است و اتحادیه در این زمینه مسئولیتی ندارد. ملکی به مصرف‌کنندگان توصیه کرد تا روز عید قربان برای خرید دام صبح اول وقت به مراکز عرضه هجوم نیاورند چرا که این ازدحام باعث گرانفروشی شده و معمولا ساعت 10تا 11قیمت‌ها نسبت به صبح اول وقت متعادل‌تر می‌شود.

او همچنین از مردم خواست تا دام زنده را از مراکز 22گانه شهرداری تهیه کنند که پزشکان سازمان دامپزشکی و بازرسان سازمان میادین میوه و تره‌بار بر توزین درست و سلامت دام‌ها نظارت دارند. ملکی، افزود: از مسئولان سازمان دامپزشکی می‌خواهیم از ورود دام سایر استان‌ها به استان تهران ممانعت نکنند تا به این کمبودها دامن زده نشود.

او با بیان اینکه بازار گوشت 2 چهره زشت و زیبا دارد مثلا یک قصاب گوشت را پاک می‌کند و با قیمت بالاتر می‌فروشد اما دیگری گوشت را با استخوان یا برخی ضایعات و تمیز نشده اما با قیمت پایین‌تر به مشتری ارائه می‌کند. گرچه گوشت قرمز نرخ مصوب ندارد اما سازمان تعزیرات حکومتی و صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف ملزم به نظارت بر قیمت‌ها با توجه به هزینه تمام‌شده و سود خرده فروشی مصوب هستند.

  • نهاد‌ه‌ها، گوشت و مرغ را گران کرد

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه انحصار در واردات نهاده‌های دامی افزایش چشمگیر قیمت گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و در نهایت کاهش قدرت خرید خانوار در بازار را به همراه داشته گفت: تمام نهاده‌های دامی در انحصار 2نفرو با ارز 3هزار و 700تومانی وارد شده است. عباس پاپی‌زاده، افزود:

اگرچه وزارت جهادکشاورزی اعلام می‌کند که واردات نهاده‌ها با ارز دولتی 4هزار و 200تومانی صورت می‌گیرد اما آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون تمامی نهاده‌های دامی همانند سال گذشته با ارز 3هزار و 700تومان وارد شده است. با وجود این قیمت نهاده‌ها نسبت به‌مدت مشابه سال قبل در بازار نباید تفاوتی داشته باشد. در واقع نوسان نرخ ارز و نبود نظارت در سطح بازار بهانه‌ای شد تا قیمت نهاده‌های دامی دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گیرد که این امر به زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده تمام می‌شود.

  • کمبود گوشت گاو و گوساله

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری از رشد عرضه گوشت گاو و گوساله به بازار طی چند روز اخیر خبر داد و گفت: گرچه اکنون گاو و گوساله زنده و گوشت فراوان است اما به‌دلیل رشد هزینه‌های تولید قیمت‌ها تا حدود زیادی افزایش یافته است.

علی خندان رو جوان افزایش قیمت هر کیلوگرم یونجه به 2هزار تومان را یکی از شاخص‌های رشد هزینه تمام‌شده تولید گوشت گاو و گوساله اعلام کرد و افزود: شرایط به‌گونه‌ای شده که اکنون دیگر برای دامدار صرف نمی‌کند تا نسبت به پرواربندی دام اقدام کند.

وی قیمت کنونی هر کیلوگرم گوشت ران گوساله را 58هزار، راسته پاک نکرده را 55تا 56هزار و راسته پاک کرده گوساله در بازار مصرف را بین 67تا 68هزار تومان قلمداد کرد و گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم گوساله زنده در بازار 23هزار تومان و نرخ لاشه با استخوان گوساله در کشتارگاه 40هزار تومان است و بدیهی است که با افزودن سایر هزینه‌های جانبی و تمیز و بی‌استخوان کردن گوشت، قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله پاک شده به 58هزار تومان افزایش یابد.

خندان روجوان تأکید کرد، علاوه بر گرانی بی‌سابقه نهاده های تولید متاثر از افزایش نرخ دلار و کمبود این نهاده‌ها، در پیش بودن عید سعید قربان نیز درکاهش عرضه گوشت گاو و گوساله در بازار مؤثر بوده است چرا که در این ایام گوساله‌های ریز بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. خندان روجوان، با بیان اینکه واردات گوشت گرم گاو و گوساله نداریم، افزود: گوشت گاو و گوساله عرضه شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از برخی مناطق جنوبی کشور مانند سیستان و بلوچستان تأمین و به نرخ بازار عرضه می‌شود.

کد خبر 414123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha