همشهری آنلاین: چین با جذب یک سوم تولید سویا آمریکا، بزرگترین بازار محصولات کشاورزی این کشور بود اما به دلیل اعمال تعرفه دو کشور بر تولیدات یکدیگر، اکنون صادرات محصولات کشاورزی آمریکا به چین محدود شده است و واشنگتن در حال از دست دادن بازار کشاورزی چین است.

 کشاورزان آمریکایی بازنده جنگ تجاری پکن - واشنگتن

به گزارش ایرنا بازار محصولات کشاورزی چین، یکی از حوزه هایی است که به دلیل اعمال تعرفه پکن بر واردات کالا از آمریکا، از محصولات این کشور خالی شده است و به جای آن کشاورزان روسی خود را برای ورود به این بازار بزرگ آماده می کنند.

چین و روسیه در حال تحکیم روابط خود برای مقابله با آمریکا هستند که با تعرفه های سنگین و تحریم ها با هر دو کشور درگیر شده است مهمترین توافق دو کشور واگذاری هزاران هکتار زمین زراعی از سوی روسیه به کشاورزان چینی است.

چین در پی اعمال تعرفه های سنگین آمریکا، ورود دانه های روغنی از آن کشور را بشدت محدود کرده در صورتی که به آن نیاز زیادی دارد همین موضوع باعث شده است تا روسیه نزدیک به 2 میلیون و 500 هزار جریب زمین (معادل یک میلیون هکتار) را به کشاورزان چینی معرفی کند تا برای کاشت و عرضه دانه های روغنی از آن استفاده کنند.

چین پیشتر هشدار داده بود که اگر آمریکا به این شرایط ادامه دهد برای همیشه بازار خود را به روی کشاورزان آن کشور خواهد بست.

روسیه این میزان زمین را برای زراعت به سرمایه گذاران خارجی معرفی کرده و شماری از شرکت های چینی در روزهای اخیر با این کشور برای گرفتن این زمین ها وارد رایزنی شده اند.

پیش بینی شرکت سرمایه گذاری خاور دور روسیه این است که 50 درصد از سرمایه گذاری بر روی زمین ها از سوی چین و 25 درصد از طرف روسیه و بقیه از طرف سرمایه گذاران ژاپنی و کره ای انجام شود.
این زمین ها که برای کشت و کار در بخش فدرال خاور دور روسیه به میزان 3 میلیون هکتار به روی سرمایه گذاران خارجی باز شده است.

آمار نشان می دهد که چین از جولای سال گذشته تا ماه می، 850 هزار تن دانه های روغنی از روسیه خریده و برعکس برای دانه های روغنی وارداتی از آمریکا 25 درصد تعرفه وضع کرده است.

با اعمال تعرفه چین بر روی محصولات کشاورزی آمریکا، صادرات محصولات کشاورزی آمریکایی به چین به شدت کاهش یافته است و کشاورزان آمریکایی تمایلی برای صادرات محصولات خود به این کشور ندارند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در همین زمینه اظهار داشت به منظور کمک به کشاورزان آمریکایی برای پشت سر گذاشتن تاثیرات منفی ناشی از جنگ تجاری میان آمریکا و چین، اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر، 12 میلیارد دلار کمک هزینه به آنان اختصاص می دهد.

پرهیز کشاورزان آمریکایی از صادرات محصولات خود به چین باعث شده است تا معاون وزارت کشاورزی چین اعلام کند کشاورزان آمریکایی که در جریان جنگ تجاری دو کشور بازار چین را از دست می دهند دیگر هیچ وقت به این بازار دسترسی پیدا نخواهند کرد.

'هان جون' معاون وزارت کشاورزی چین تصریح کرد: چین یکی از بزرگترین خریداران محصولات کشاورزی، لبنی و گوشت از آمریکا است و جنگ تجاری باعث شده است تا دولت آمریکا 12 میلیارد دلار خسارت برای کشاورزانش در نظر گیرد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا صراحتا گفته است که چین در جنگ تجاری به کشاورزان این کشور آسیب زیادی رسانده است.

وزارت کشاورزی چین تایید کرده است عملا واردات دانه های روغنی از آمریکا که چین یکی از بزرگترین خریداران آن بوده را متوقف کرده است.

'هان' می گوید: ما به آسانی قادریم فروشندگان دیگری پیدا کنیم اما کشاورزان آمریکایی برای همیشه و به شکل دائمی در حال از دست دادن سهم خود در بازار چین هستند.

وی گفت: اگر از این پس فروشندگان و عرضه کنندگان قابل اعتماد محصولات کشاورزی پیدا شوند، سهمی از بازار چین برای کشاورزان آمریکایی باقی نخواهد ماند.

کارشناسان معتقدند که منظور او کشاورزان روسی و زمین های کشارزی این کشور است که قرار است بازار چین را به جای آمریکا پر کنند.

از ماه گذشته میلادی که جنگ تجاری دو کشور شروع شد گمرک چین روی 90 درصد از محصولات کشاورزی آمریکا تعرفه وضع کرده است.

مقام چینی تاکید کرد بستن تعرفه روی اقلام آمریکایی به کشاورزان آن کشور آسیب زیادی می زند اما به چین که منابع گوناگونی برای خرید دارد، صدمه آنچنانی وارد نمی شود.

چین خریدار اصلی محصولات کشاورزی آمریکا است و در سال های اخیر، همکاری های چین و آمریکا در زمینه کشاورزی به طور مستمر گسترش یافته و عمیق تر شده و منافع واقعی بر مبنای برد - برد برای دو طرف فراهم آورده کرده است اما جنگ تجاری دو کشور دامن حوزه کشاورزی را نیزگرفته است و امیدی هم به کاهش این تنش ها و رفع مشکلان نیست.

کد خبر 414214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha