همشهری آنلاین: هیچ نشانه‌ای از توقف فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی در دست نیست.

iaea

نهاد هسته‌ای سازمان ملل متحد  گزارش داد ادامه و پیشرفت بیشتر برنامه هسته‌ای جمهوری دمکراتیک خلق کره و بیانیه‌های مرتبط با این موضوع که توسط این کشور منتشر شده، موجب نگرانی عمیق است.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در 22 خرداد ماه در سنگاپور دیدار کردند، از آن جهت که این نخستین بار بود که رئیس‌جمهوری آمریکا در دوره زمامداری با رهبر کره شمالی دیدار و گفت‌وگو می‌کرد، نشست سنگاپور تاریخی به شمار می‌رود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد دو طرف پس از مذاکرات موافقت‌نامه‌ای را امضا کردند که هدف آن حرکت کره شمالی به‌ سمت غیر اتمی شدن عنوان شده بود.

با این حال شماری از مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی کره جنوبی در هفته‌های گذشته تردیدهایی را در مورد اقدامات پیونگ‌ یانگ، پنهان‌ کاری و یا برخی ساخت ‌و سازهای نظامی در آن کشور مطرح کرده‌اند.

همزمان گزارش‌هایی نیز در مورد تخریب یا پایان دادن به فعالیت‌ها در برخی تاسیسات مهم اتمی و نظامی کره شمالی منتشر شده ‌است.

رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه، از تمایل خود برای دیدار مجدد با رهبر کره شمالی سخن به میان آورد و از تلاش‌های خود برای قانع کردن پیونگ یانگ برای تحویل سلاح‌های هسته‌ای دفاع کرد.

او با اشاره به دیدار پیشین خود با 'کیم' در 22 خرداد ماه گفت: معتقدم با وجود انتشار شک و تردیدهای گسترده در مورد تمایل 'کیم' برای از بین بردن زرادخانه موشکی کره شمالی، اقدامات مناسبی برای خلع سلاح هسته‌ای به عمل آورده است.

وزارت خارجه کره جنوبی نیز در راستای تحولات شبه جزیره و ادامه مذاکرات پیونگ یانگ و واشنگتن، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دیپلمات‌های آمریکایی به زودی به منظور پیگیری مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای به پیونگ یانگ می‌روند و قرار است دو کشور در این نشست سه موضوع مهم فرآیند خلع سلاح، نحوه دادن تضمین امنیتی آمریکا به کره شمالی و عادی سازی روابط را بررسی کنند.

ترامپ در کنار تمجید از اقدامات خوب کره شمالی، با ابراز نارضایتی از پکن به دلیل عدم همکاری و کمک به تحقق صلح در آسیا، افزود: چین به علت تنش تجاری با آمریکا مانند سابق با دولت واشنگتن همکاری نمی‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه سخنان خود افزود: من تنها سه ماه به صورت فشرده برای حل موضوع کره شمالی کار کرده‌ام، در حالی که روسای جمهوری قبلی آمریکا 30 سال کار کرده‌اند.

وی افزود: من آزمایش هسته‌ای و موشکی کره شمالی را متوقف کرده‌ام، ژاپن بسیار خوشحال است که چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ چه کسی می‌داند؟ خواهیم دید.

کد خبر 414311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha