چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات قضایی آمریکا پس از سال‌ها موفق شدند یکی از نگهبانان سابق اردوگاه کار نازی‌ها را از این کشور اخراج کنند.

یاکیف پالی

به گفته مقام‌های آلمانی چنانچه شواهد جدیدی علیه این فرد ارائه نشود، تحقیقات جدیدی علیه او صورت نخواهد گرفت.

به گزارش دويچه‌وله، آمریکا یکی از نگهبان سابق اردوگاه‌های کار اجباری و مرگ دوران نازی را به آلمان تحویل داد. مقامات آمریکایی نام این فرد را "یاکیف پالی" معرفی کرده و گفته‌اند که او در زمان اشغال لهستان توسط آلمان نازی در اردوگاه "تراونیکی" نگهبان بوده است.

به گفته مقامات آمریکایی او عضو اس‌اس (واحد نظامی مخوف نازی‌ها، اس‌اس مخفف Schutzstaffel است که می‌توان آن "واحد حفاظت" دانست) بوده و حال با موافقت دولت آلمان به این کشور عودت داده شده است.سفارت آمریکا در برلین نیز اعلام کرد که تحویل این فرد به آلمان از "اولویت" ویژه‌ای برای رئیس‌جمهور آمریکا برخوردار بوده است.

بنا به گزارش روزنامه فرانکفورتر آلگماینر، پالی  سه‌شنبه، ۲۱ اوت در فرودگاه دوسلدورف تحویل مقامات آلمانی داده شده و از آنجا توسط آمبولانسی به خوابگاه سالمندان در "وارندوف" در نزدیکی شهر مونستر در ایالت نوردراین- وستفالن منتقل شده است.

پالی در حال حاضر ۹۵ سال دارد. به گفته سفارت آمریکا او در دوران فعالیتش برای اس‌اس در واحد "نگهبانان مسلح" خدمت می‌‌کرده است. اردوگاه تراونیکی یکی از اردوگاه‌های شناخته‌شده در لهستان است که در آن زندانیان مجبور به بیگاری بوده‌اند. بسیاری از زندانیان به خاطر شرایط غیرانسانی اردوگاه جان خود را از دست دادند. مقامات آمریکایی پالی را متهم می‌کنند که در "حفظ و ادامه‌ی شرایط غیرانسانی" در این اردوگاه سهیم بوده است.

  • ابهام درباره پیگرد قضایی

یاکیف پالی که در منطقه‌ای از اوکراین کنونی به دنیا آمده در سال ۱۹۴۹ به آمریکا مهاجرت کرد و توانست در سال ۱۹۵۷ تابعیت این کشور را به‌دست آورد.

کاخ سفید نیز با انتشار اطلاعیه اعلام کرد که پالی ده‌ها سال پیشینه‌ خود را در آمریکا پنهان نگاه داشته بود. او به ادارات آمریکایی گفته بود که در یک روستا و سپس در یک کارخانه در منطقه‌ای در اوکراین مشغول کار بوده است.

دادگاهی در آمریکا در سال ۲۰۰۳ نخست تابعیت آمریکایی پالی را لغو کرد تا زمینه اخراج او از ایالات متحده را فراهم کند. سپس در سال ۲۰۰۴ دادگاه رای به اخراج او از آمریکا داد. رای دادگاه در مورد اخراج پالی تا امروز بدون پیامد بود، اما سرانجام مقامات قضایی آمریکا توانستند در روز سه‌شنبه ۲۱ اوت ۲۰۰۱۸ این حکم را اجرایی کنند.

دادستانی شهر ورتسبورگ آلمان که مسئولیت رسیدگی به پرونده یاکیف پالی را از سال ۲۰۱۵ برعهده دارد گفته است که به دلیل کمبود شواهد و اسناد هنوز اقامه شکایتی علیه او صورت نگرفته است. روزنامه فرانکفورتر آلگماینر نیز به نقل از مقامات قضایی آلمان نوشته است که یاکیف پالی به علت کهولت سن بعید است که در آلمان مورد پیگرد قضایی قرار گیرد.

کد خبر 414316

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha