همشهری آنلاین: مشاور امنیت ملی ترامپ که پیش‌تر گفته بود باید برای تغییر نظام به ایران فشار آوریم در اظهارات جدید خود گفت آمریکا به دنبال تغییر نظام در ایران نیست.

جان بولتون

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در کنفرانس خبری در اورشلیم مدعی شد:‌ تغییر رژیم ایران جزو سیاست‌های آمریکا نیست؛ اما ما خواهان تغییرات گسترده در رفتار نظام هستیم.

وی سابقا گفته بود باید برای تغییر نظام به ایران بیشتر فشار بیاورند، در ماه مه نیز اعلام کرده بود که این مسئله جزو سیاست‌های دولت دونالد ترامپ محسوب نمی‌شد.

وی هم‌چنین در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز ضمن اعلام این‌که "یکی از خواسته‌های آمریکا توقف آسیب‌رسانی‌های داعش است"، بیان کرد: نگرانی‌ دیگر آمریکا، نیروهای ایرانی است و این‌ها دلایل حضور ما در سوریه هستند.

وی ادامه داد: ولادیمیر پوتین به آمریکا گفته است که نمی‌تواند ایرانی‌ها را وادار به ترک خاک سوریه کند.

وی در این‌باره گفت:‌ اما او به ما گفته است که اهدافش با ایران یکسان نیست. پس ما با او درباره‌ نقش‌شان صحبت خواهیم کرد. خواهیم دید که ما و دیگران برای رفع کشمکش‌های سوریه به چه توافقاتی دست خواهیم یافت؛ اما لازمه‌ اینکار عقب‌نشینی نیروهای ایرانی و بازگشت‌شان به ایران است.

بولتون در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت:‌ بگذارید واضح بگویم. ما گمان می‌کنیم که اعمال مجدد تحریم‌ها تا بدین جای کار تاثیرات چشمگیری بر روی اقتصاد و افکار مردم ایران گذاشته است.

وی در ادامه درباره‌ تاثیرات تحریم‌های ضدایرانی آمریکا مدعی شده است : تاثیرات - حداقل تاثیرات اقتصادی - این تحریم‌ها از چیزی که تصور می‌کردیم فراتر رفته‌اند؛ اما فعالیت‌های ایران در منطقه همچنان ستیزه‌جویانه است.

وی هم‌چنین از اقداماتی نظیر همکاری‌های ایران با عراق، سوریه، لبنان و یمن و هم‌چنین حضور در تنگه هرمز ابراز نگرانی کرده و این اقدامات را تهدید آمیز خوانده است.

این در حالی است که پیش از این  وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی‌های خود با اشاره به این‌که "تنها موضوعی که آمریکا به آن فکر می‌کند نحوه مقابله با ایران در منطقه است" خاطرنشان کرده است: ایران هیچ پایگاه نظامی در سوریه ندارد. هم‌چنین در عراق،‌ سوریه و یمن باید حاکمیت ارضی این کشورها حفظ شود و تنها راه‌حل برون‌رفت از بحران در این کشورها راه‌حل سیاسی است.

وی تاکید کرده است: باید بین کشورها احترام متقابل باشد و حق آنها رعایت شود که این مساله مهمی است.

کد خبر 414345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha