پنجشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: در ظرف یک ماه اگر منازل خالی شناسایی شده اجاره داده نشود دادستان به عنوان مدعی العموم شخصا ورود پیدا می‌کند و منازل را اجاره می‌دهد.

تهران

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص جزئیات طرح اجاره منازل خالی بیان کرد: ما دو میلیون و ۶۰۰ هزار منزل خالی در کشور داریم که سه برابر میانگین در کشورهای پیشرفته است. این منازل توسط مالکان احتکار شده است. در کشورهای پیشرفته نظیر فرانسه مالکان را الزام می‌کنند تا منازل خود را اجاره دهند تا عرضه و تقاضا در بازار به تناسب برسد و فشار بر قشر مستضعف وارد نشود.

وی در ادامه اظهار کرد: در اول انقلاب نیز در شورای عالی انقلاب افرادی نظیر شهید بهشتی و مطهری و مراجع عظام از لحاظ شرعی بودن این نظر را داشتند و ما در این زمینه قانون لازم داشتیم.

ابوترابی تصریح کرد: در پروزه مسکن مهر دو و نیم میلیون منزل در کشور ساخته شد در حالی که ما اکنون به این میزان منزل خالی در کشور داریم که اکثرا متعلق به افرادی است که در خارج از کشور هستند. این طرح در جهت حمایت از قشر مستضعف و کنترل اجاره بها آماده شده است.

وی خاطر نشان کرد: این طرح به مالکان فرصت می‌دهد تا ظرف یک ماه منازل خود را اجاره دهند در غیر این صورت دادستان به عنوان مدعی العموم ورود می‌کند و کارشناسی رسمی از منزل بازدید کرده و آن را قیمت گذاری می‌کند. در نهایت دادستان خود قرارداد اجاره را تنظیم می‌کند و اجاره به صورت ماهیانه به دادستان پرداخت می شود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا برای شناسایی دقیق این افراد می‌توان از قبوض آب و برق و گاز استفاده کرد، گفت: برای شناسایی منازل ظرفیت خوبی ایجاد شده که مردم از طریق سامانه‌ای منازل خالی را ثبت می کنند. مردم چون در مضیقه هستند خود بهترین ناظر محسوب می‌شوند. زمانی که اطلاعات در اختیار دادستان قرار گیرد، پس از راستی آزمایی به موضوع ورود پیدا می‌کند. یکی از راه های شناسایی نیز می تواند قبوض برق و آب و گاز باشد.

ابوترابی در پاسخ به این سوال که با افرادی که خانه‌های خود را اجاره نمی‌دهند چه برخوردی خواهد شد، بیان کرد: در ظرف یک ماه اگر منازل شناسایی شده اجاره داده نشود دادستان به عنوان مدعی العموم شخصا ورود پیدا می‌کند و منازل را اجاره می دهد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر که آیا قانون مالیات می‌تواند راه حلی برای برخورد با این افراد باشد، بیان کرد: قانون مالیات در حال حاضر وجود دارد ولی وزارت راه و شهرسازی به دلایل متعددی که آورده است آن را اجرایی نمی‌کند که البته این دلایل از نظر ما واهی است. اکنون این قانون وجود دارد و برای اجرایی شدن آن باید پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

ابوترابی در پایان در پاسخ به این سوال که اگر مالکان برای فرار از این طرح منازل خود را به آشنایان خود به صورت صوری اجاره دهند چگونه می‌توان جلو آنها را گرفت، گفت: در این طرح چون مردم خود ناظر هستند اطلاع رسانی خواهند کرد. مردم خودشان بهترین منابع برای بیان حقایق هستند.

کد خبر 414391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha