پنجشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکا دور جدید افزایش تعرفه‌های گمرکی علیه محصولات وارداتی چین را به اجرا در آورده و چین نیز در مقابل تهدید کرده که در همین ابعاد تعرفه گمرکی بر واردات آمریکایی را افزایش خواهد داد.

trade war

آمریکا و چین، از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی دنیا به رغم گفت‌وگوهای مصالحه‌جویانه برای حل اختلافات تجاری دور جدیدی از افزایش تعرفه‌های تنبیهی گمرکی را علیه واردات یکدیگر به اجرا گذاشته‌اند.

آمریکا دور جدید تعرفه‌های گمرکی خود علیه واردات چین را پنج‌شنبه ۲۳ اوت (اول شهریور) به اجرا در آورد. چین نیز می‌گوید، "هیچ چاره دیگری" جز مقابله به مثلی در همین حد و اندازه علیه آمریکا ندارد.

آمریکا در این دور ۲۵درصد، مجموعا ۱۶ میلیارد دلار، بر کالاهای وارداتی چین تعرفه وضع کرده است. این اقدام بخشی از طرح اعمال تعرفه بر ۵۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین است که دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا آن را اواسط ژوئن اعلام کرده بود.

بخش اول این طرح شامل اعمال تعرفه‌ بر روی ۳۴ میلیارد دلار محصولات وارداتی چین از سوی آمریکا در اوایل ژوئیه اعمال شد. ۱۶ میلیارد باقیمانده در آن زمان به دلایلی، از جمله نگرانی ‌شرکت‌های ‌آمریکایی از پیامدهای منفی این دعوا اجرا نشد.

به گزارش رسانه‌های رسمی چین، مقام‌های دولتی چین نیز بلافاصله واکنش نشان داده و اعلام کردند، تعرفه‌ای ۲۵درصدی بر واردات آمریکایی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار وضع خواهند کرد. بر اساس این گزارش‌ها، پکن مصمم است که به افزایش تعرفه‌های آمریکا پاسخ بدهد.

وزارت بازرگانی چین اقدام آمریکا را نقض آشکار قوانین سازمان جهانی تجارت خوانده و اعلام کرده که علیه این اقدام به این سازمان شکایت خواهد کرد.

تعرفه‌های چین تولیدات فولاد و آلومینیوم آمریکا و نیز موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون را نشانه گرفته که نماد محصولات آمریکایی محسوب می‌شوند. همچنین کامیون‌های بارافکن، آسفالت و صدها واردات دیگر آمریکایی نیز هدف گرفته شده است.

تعرفه‌های آمریکا نیز از جمله شامل قطعات الکترونیکی و ماشین‌آلات، مواد شیمیایی، کالاهای پلاستیکی، نیمه‌هادی‌ها و موتورسیکلت‌های وارداتی چین می‌شود.

دونالد ترامپ که از کسری نامتعادل تراز مبادلات تجاری آمریکا با چین ناراضی است پیش‌تر در مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرده بود، این وضعیت را تغییر خواهد داد. به گفته اداره آمار آمریکا، این کشور در سال گذشته بیش از ۵۰۵ میلیارد دلار از چین کالا وارد و کم‌تر از ۱۳۰ میلیارد دلار به چین کالا صادر کرده است. طبق این گزارش، کسری مبادلات تجاری بین دو کشور بالغ بر حدود ۳۷۵ میلیارد دلار می‌شود.

ترامپ بر این باور است که آمریکا در چندین جبهه، از جمله در سیاست تجاری و پولی مورد سوءاستفاده قرارگرفته است. او چین و چند کشور دیگر را به عدم حمایت از کالاهای صادراتی آمریکا متهم کرده و آن‌ها را مسئول رکود و بیکاری در برخی صنایع آمریکایی خوانده است. ترامپ با این استدلال، افزایش تعرفه گمرکی را اقدام موجهی می‌داند. او همچنین چین را به سرقت مالکیت معنوی کالاهای آمریکایی متهم کرده است.

بسیاری از شرکت‌های آمریکایی هراسان‌اند که این دعوای تجاری به بالا رفتن هزینه‌های تولید بیانجامد. بانک مرکزی آمریکا نیز در مورد مخاطرات اقتصادی افزایش تعرفه‌های گمرکی بر واردات چینی که در سال ۲۰۱۷ سرجمع بالغ بر ۵۰۵ میلیارد دلار شد هشدار داده است. اما ترامپ همچنان می‌گوید، باز هم بر تعرفه‌های گمرکی محصولات چین خواهد افزود.

ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا تأکید کرده که آمریکا در این جنگ تجاری "گلوله‌های خیلی بیشتری" نسبت به چین در اختیار دارد. او در گفت‌وگویی با شبکه "سی‌ان‌بی‌سی" هشدار داده که چین در درازمدت قادر نیست که همپای آمریکا تعرفه‌ها را بالا ببرد. او گفته است: «چین می‌داند که ما اقتصاد به‌مراتب قوی‌تری از آن‌ها داریم.»

همزمان مذاکراتی در همین زمینه در واشنگتن بین دو طرف جریان دارد. وانگ شوان‌، معاون وزیر بازرگانی چین و دیوید مالپس، از مقام‌های بلندمرتبه وزارت خزانه‌داری آمریکا نمایندگی دو کشور در این مذاکرات در روز پنج‌شنبه ۲۳ اوت را بر عهده دارند.

چین در حاشیه این مذاکرات نسبت به نتایج، ابراز خوش‌بینی کرده اما ترامپ گفته است، انتظار ندارد که نتایج چندانی حاصل شود.

کد خبر 414409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha