مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در شهر سنت لوییس آمریکا با استفاده از مهندسی ژنتیک، نوعی باکتری ساختند که قادر است با استفاده از مواد زیستی تار عنکبوت مصنوعی تولید کند.

تار عنکبوت مصنوعی

به گزارش ساینس دیلی آمریکا، تار عنکبوت یکی از عجیب ترین مواد طبیعت است که در ضخامت برابر، استحکام بیشتری نسبت به فولاد دارد اما تاکنون بشر نتوانسته است این ماده را در مقیاس صنعتی تولید کند.

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن، با کمک باکتری‌ها و مواد زیستی یک نمونه مصنوعی تولید کردند که ویژگی‌های آن شبیه به تار عنکبوت واقعی است.

در روش‌های قبلی برای تولید تار عنکبوت مصنوعی از انتقال ژن‌های تولیدکننده تار به کرم‌ها، بزها و انواع باکتری استفاده شده بود اما نتیجه مطلوب به دست نیامد.

پژوهشگران در تحقیقات جدید دوباره از باکتری‌ها استفاده کردند، با این تفاوت که تلاش کردند استحکام تارها را در سطح مولکولی ایجاد کنند.

کلید این شیوه، پروتئین‌هایی است که برای تولید تار به یکدیگر تنیده می‌شود. این فرآیند توسط یک دنباله تکرار شونده دی.ان.اِی انجام می‌گیرد، بدین ترتیب که هرچه دفعات تکرار این دنباله بیشتر باشد، طول پروتئین نیز بیشتر شده و استحکام تار افزایش می‌یابد.

پژوهشگران با دستکاری دی.ان.اِی توانستند پروتئین هایی بلندتر از پروتئین‌های طبیعی تارعنکبوت تولید کنند که به تولید تارهایی مستحکم تر منجر می‌شود.

در آزمایش های اولیه مشخص شد تارهای به دست آمده از پروتئین‌های جدید از نظر استحکام، سختی، کشسانی و مقاومت در برابر تغییر شکل، مشابه تارهای عنکبوت طبیعی است.

اکنون پژوهشگران در تلاشند پروتئین‌های طولانی‌تری بسازند تا تارهایی با استحکام بیشتر تولید کنند. همچنین به دنبال روش‌های جدید برای تولید انبوه و ارزان قیمت تارهای عنکبوت هستند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه «بیوماکرومولکولز» منتشر شده است.

کد خبر 414413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha