همشهری آنلاین: هندوستان که پس از چین دومین کشور شلوغ دنیاست، تا چند سال دیگر لقب پرجمعیت‌ترین را از آن خود می‌کند و نیجریه بالاتر از آمریکا در رده سوم قرار می‌گیرد.

شلوغی جمعیت در هند

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اكونوميست، جمعيت دنيا كه در دهه 1970 حدود سه ميليارد و 800 ميليون نفر بود، در كمتر از چهار دهه دو برابر شد و به 7.6 ميليارد نفر رسيد. چين با 1.4 ميليارد نفر جمعيت (آمار سال 2016) شلوغ‌ترين كشور دنياست و هند با يك ميليارد و 324 ميليارد نفر و آمريكا با 326 ميليون نفر در رده‌هاي دوم و سوم قرار دارند اما اين رده‌بندي تا چند سال ديگر دستخوش يك دگرگوني اساسي مي‌شود.

بر اساس آخرين پيش‌بيني‌هاي جمعيت‌شناسان، هند در آينده نزديك جاي چين را در صدر پرجمعيت‌ترين كشورهاي دنيا مي‌گيرد و نيجريه 186 ميليون نفري كه يكي از سريع‌ترين آمار رشد جمعيت را در اختيار دارد، در رده سوم اين جدول مي‌ايستد. انتظار مي‌رود تا 12 سال ديگر يعني تا 2030 حدود يك ميليارد نفر به جمعيت دنيا افزوده شود و آمار آن به هشت ميليارد و 600 ميليون نفر برسد كه در اين رشد كشورهاي آفريقايي بيشترين سهم را دارند.

بيشترين نرخ رشد جمعيت در كشورهاي آفريقايي و آسيايي است و تا سال 2050 در فهرست 10 كشور شلوغ دنيا، هشت كشور در اين دو قاره خواهند بود؛ هند، چين، پاكستان، بنگلادش، اندونزي، نيجريه، اتيوپي و جمهوري دمكراتيك كنگو نمايندگان آسيا و آفريقا در ميان 10 كشور پرجمعيت دنيا تا 32 سال آينده خواهند بود و ايالات متحده آمريكا و برزيل (208 ميليون نفري در سال 2016) هم كنار آنها قرار مي‌گيرند تا اين جدول 10تايي كامل شود.

ميانگين تعداد كودكان هر خانواده در قاره آفريقا پنج نفر و در كشور آفريقايي نيجر هفت نفر است. اين در حالي است كه ميانگين تعداد فرزندان هر خانواده در دنيا به 2.5 نفر هم نمي‌رسد. علاوه بر رشد سريع جمعيت در برخي نقاط دنيا، افزايش ميانگين سني و كاهش مرگ و مير هم از ديگر دلايل رشد جمعيت دنياست. يك قرن پيش سن اميد به زندگي در چين 32، در بريتانيا 51 و در آمريكا 55 سال بود كه سال 2015 در چين به 76 سال و در دو كشور ديگر به 81 سال رسيد.

هندي‌ها از اين نظر هم در دنيا ركورددارند و سن اميد به زندگي آنها از 24 سال در حدود 100 سال پيش به 68 سال در دومين دهه از هزاره سوم رسيده است. هر چند در گوشه و كنار دنيا آمار رشد جمعيت منفي است؛ از جمله ژاپن كه يك‌سوم جمعيت 127 ميليون نفري آن در 15 سال آينده كم مي‌شود. ضمن اينكه 10 كشور برتر با نرخ رشد منفي همگي در اروپاي شرقي دارند؛ لتوني، ليتواني، لهستان، اوكراين، بلغارستان، روماني، مولداوي، مجارستان، كروواسي و صربستان.

يكي از جالب‌ترين آمار و ارقام جمعيت دنيا سال 2100 رقم مي‌خورد؛ زماني كه قاره آفريقا ميزبان بيش از يك‌سوم مردم جهان مي‌شود. با اين تفاوت كه ميانگين سني در كشورهاي در حال توسعه به دليل زاد و ولد زياد بسيار جوان است و در كشورهاي پيشرفته تعداد زياد افراد ميانسال و پير ميانگين سني را به سوي رقم‌هاي بالاتر سوق مي‌دهد.

کد خبر 414485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha