کامران محمدی: اگر چه سرمای کم‌نظیر هوا در سراسر کشور، فعالیت‌های بیرونی در محرم‌الحرام را تحت تاثیر قرار داده است اما اقدامات هنرمندان و مسئولان، امسال بیش از چند سال گذشته منظم و هدفمند به نظر می‌رسد.

در تئاتر، سرمای هوا نصب خیمه‌گاه عاشورایی را به تاخیر انداخته و تا دومین روز از ماه محرم، این خیمه در محوطه باز تئاتر شهر برپا نشد.

با این حال به گفته مدیر تئاتر شهر تلاش می‌شود با وجود سرمای هوا، خیمه‌گاه عاشورا به زودی برپا شود. مهرداد رایانی مخصوص در این باره به مهر می‌گوید: «قرار بود این خیمه‌گاه همزمان با دهه اول ماه محرم ازپنجشنبه میزبان برنامه‌های تعزیه باشد که به دلیل ریزش برف نصب آن مدتی به تاخیر افتاده است اما مراحل نصب آن آغاز شده است.»

قرار است در این خیمه‌گاه همچون سال‌های گذشته، روزی یک مجلس تعزیه تا پایان دهه‌ اول ماه محرم اجرا شود که با این اوصاف، دست کم دو مجلس از دست رفته است.

اما سوی دیگر میدان هنر، در نقاشی، اوضاع بهتر است؛ قرار است 12 نقاش به دعوت فرهنگستان هنر، 12 بند از شعر شهیر عاشورایی، سروده محتشم کاشانی(باز این چه شورش است که در خلق عالم است/ باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است) را به صورت 12 تابلو به تصویر درآورند.

حاصل کار در موسسه فرهنگی هنری صبا در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت؛ نمایشگاهی متشکل از 12 تابلو عاشورایی که معروف‌ترین شعر این ایام را به صورت تصویری نشان می‌دهد.

مهدی حسینی، ایرج اسکندری، حبیب‌الله صادقی، مرتضی اسدی، زهرا رهنورد، غلامعلی طاهری، صداقت جباری، محمدعلی بنی‌‌اسدی، عبدالحمید قدیریان، کاظم چلیپا، حسین شناور و مصطفی گودرزی، 12 هنرمندی هستند که برای این اقدام گروهی جالب، دعوت شده‌اند.

مبارزه جدی‌تر با خرافه

در عین حال، مبارزه با رواج خرافه در عزاداری‌های ماه محرم که سال گذشته با تمرکز بر شمایل‌نگاری و اشعار نامناسب آغاز شده بود، امسال به صورت هدفمند‌تری ادامه می‌یابد.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در این باره به ستاد اطلاع‌رسانی نمایشگاه عطر سیب که امروز به پایان می‌رسد، می‌گوید: «اقدامات صورت گرفته به منظور حاشیه‌زدایی مراسم عزاداری در سال‌های گذشته موجبات کدورت پیشکسوتان مداح و شاعران اهل بیت را فراهم کرده که به همین دلیل درصدد آنیم با تشکیل گروه مداحان، شاعران و به استخدام درآوردن اعضای گروه در قالبی منسجم و منظم به این حواشی خاتمه دهیم.»

نیک‌نژاد ادامه می‌دهد: «براساس برنامه‌ریزی به‌ عمل آمده توسط سازمان تبلیغات اسلامی، آئین نامه‌ای مصوب در اختیار شاعران و مداحان قرار می‌گیرد تا در یک سیستم مدون، هماهنگ و متناسب با شأن اهل بیت به سوگواری آن بزرگواران بپردازیم.»

در عین حال یکی از اعضای فعال کمیسیون فرهنگی مجلس نیز مداحان را به دقت بیشتر برای انتخاب اشعار دعوت کرده و می‌گوید: «مخالفان و دشمنان اسلام به دنبال فرصتی کوچک برای خدشه‌دار کردن دین و اعتقادات مردم هستند لذا مداحان در انتخاب اشعار مذهبی باید به مستند بودن آن دقت فراوان داشته باشند.»

جواد آرین‌منش تاکید می‌کند: «امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهم‌ترین پیام های سالار شهیدان در کربلا بوده که باید به درستی مردم را با این پیام آشنا کرد. باید با آگاه کردن مردم از فلسفه عاشورا، شور را به شعور حسینی تبدیل کرد.»

وی می‌افزاید: «همان‌گونه که مقام معظم رهبری تأکید داشتند باید شدیداً در مقابل رفتارهای خرافی که به دور از شأن اهل بیت (ع) است مقابله کرد و به دنبال عزاداری واقعی امام حسین (ع) بود.»

یکی از این رفتارهای خرافی که سال گذشته به شدت مورد توجه مسئولان قرار گرفت، نصب شمایل ائمه معصوم در هیئت‌های عزاداری است که امسال با تصمیم شایسته و هوشمندانه، جایگزین مناسبی یافته‌ است.

مدیر عامل شرکت خدمات اجتماعی رفاهی شهرداری تهران به ستاد اطلاع‌رسانی نمایشگاه عطر سیب می‌گوید: «برای اولین بار تصاویر شهدای هر محل جایگزین برخی شمایل‌ خرافی تکایا می‌شوند.»

مجتبی عبداللهی درباره شیوه اجرای این طرح نیز می‌گوید: «با تصویب کمیته فرهنگی، از این پس تصاویر شهدای هر محل توسط خانواده‌های آن عزیزان تحویل کلانتری محل می‌شوند و پس از تایید کلانتری، این تصاویر در اختیار شرکت خدمات اجتماعی رفاهی شهرداری تهران قرار می‌گیرد تا به صورت بنر در اختیار هیئت‌ها، مساجد و تکایای هر محل قرار گیرند.»

کد خبر 41457

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز