ریزش توده‌های برف در غار یخی چما در شهرستان کوهرنگ باعث مرگ نوجوان شاهرودی شد.

حوادث

به گزارش همشهری، این حادثه بعدازظهر پنجشنبه و زمانی رخ داد که عده‌ای از گردشگران برای تفریح راهی غار یخی چما شده بودند. در انتهای غار و در قسمت‌های بالایی کوه، یعنی جایی که آفتاب باعث سست شدن برف‌ها و یخ‌ها شده بود، ناگهان توده‌های برف فرو ریخت و 4نفر از گردشگران را گرفتار کرد.

بیژن طاهری، رئیس هلال احمر کوهرنگ به همشهری گفت: این حادثه حدود ساعت 6:40 بعدازظهر به هلال احمر گزارش شد و به‌دنبال آن 5 تیم امداد و نجات راهی محل حادثه شدند. او ادامه داد: تیم‌های امدادی وقتی به محل حادثه رسیدند که مردم محلی و سایر گردشگران موفق شده بودند 4مصدوم حادثه را از غار بیرون کشیده و امدادگران اورژانس در حال مداوای آنها بودند. در این حادثه متأسفانه نوجوانی حدودا 15ساله به‌دلیل مدفون شدن زیر توده‌های یخ و برف جانش را از دست داد و 2نفر از مصدومان نیز سرپایی درمان شدند و یک مصدوم دیگر که دچار جراحات و شکستگی شده بود به بیمارستان انتقال یافت.

  • فوتبالیستی با آرزوهای بزرگ

منصور همان نوجوانی است که در این حادثه جانش را از دست داد. برادرش می‌گوید: ما به همراه خانواده از شاهرود برای تفریح به کوهرنگ آمده بودیم اما هنگام عبور از داخل غار یخی این حادثه رخ داد و جان برادرم را گرفت. او ادامه می‌دهد: منصور ورزشکار و فوتبالیست بود. حتی برای تیم ملی نوجوانان تست داده بود و آرزوهای زیادی داشت. او خادم حرم امام‌رضا(ع) هم بود و برنامه ریخته بود که برای اربعین همراه بقیه دوستانش به کربلا بروند که این حادثه رخ داد و همه آرزوهای برادرم را گرفت.

  • شهریور پرخطر

به گفته بیژن طاهری، رئیس هلال احمر کوهرنگ، غار چما به‌گونه‌ای است که از قسمت‌های پایینی کوه آغاز و به قسمت‌های بالایی، جایی که پوشیده از برف است منتهی می‌شود. از آنجا که در قسمت‌های پایینی نور خورشید کمتر می‌تابد برف و یخ پایدارتر است اما در قسمت‌های انتهایی، به‌دلیل تابش خورشید و حضور بیشتر مردم روی برف‌ها، برف‌ و یخ سست‌تر شده و این سستی در‌ماه آخر تابستان به اوج رسیده و ممکن است باعث ریزش توده‌های برف و یخ در غار شود. به همین دلیل گردشگران باید هنگام بازدید از این منطقه بیشتر مراقب باشند چرا که خطر ریزش برف و یخ وجود دارد.

گواه‌ گفته‌های رئیس هلال احمر کوهرنگ حادثه‌ای است که یازدهم شهریور سال گذشته رخ داد. ظهر آن روز، اعضای یک خانواده از شیراز برای گردش به غار یخی چما رفته بودند که دچار حادثه شدند و بر اثر ریزش یخ از سقف این غار 2برادر ۳۲ و ۲۷ ساله جانشان را از دست دادند و پدر ۵۸ ساله آنها نیز از ناحیه زانو مصدوم شد. این 3گردشگر پس از فروریختن توده‌های یخی به داخل رودخانه غار سقوط کردند و 2برادر بر اثر ضربات وارده به سرشان جان باختند و پدرشان که از ناحیه پا مصدوم شده بود توسط مردم محلی و افراد حاضر در محل حادثه نجات یافت.

  • غار خطرناک

سعید یکی از اهالی منطقه کوهرنگ است که تا حالا شاهد حوادث زیادی در غار یخی بوده. او می‌گوید: غار چما اواخر تابستان خطرناک می‌شود و این در حالی است که هیچ امکانات و پایگاه امدادی در اطراف آن نیست. این غار در جایی واقع شده که اگر اتفاقی رخ دهد و بخواهید با یگان‌های امدادی تماس بگیرید، باید 40 تا 45دقیقه پیاده‌روی کنید تا به محلی برسید که موبایل آنتن بدهد. از طرفی مسیر رسیدن به غار صعب‌العبور است و تیم‌های امدادی ممکن است با تأخیر به آنجا برسند.

او ادامه می‌دهد: گردشگرانی که به این منطقه می‌آیند، بدون هیچ اطلاعاتی وارد غار می‌شوند. حال آنکه باید برای بازدید از غار، مسئولان به فکر سازوکاری مشخص باشند. باید در اطراف غار اکیپ‌های امدادی مستقر شوند و از راهنماهایی استفاده شود که گردشگران را داخل غار راهنمایی کرده و از خطرات موجود آگاه کنند. از طرفی باید در آنجا نیروی انتظامی هم مستقر شود تا در برخی روزها که احتمال ریزش برف و یخ وجود دارد، از ورود گردشگران به غار جلوگیری شده یا اینکه ورود گردشگران سازمان‌ یافته و کنترل شده باشد. متأسفانه هیچ‌کدام از این امکانات در اطراف غار وجود ندارد و همین باعث شده که در سال‌های اخیر شاهد حوادث مرگبار در غار چما باشیم.

کد خبر 414570

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha