یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مَنات یا مانات (manat) که با نام AZN در بازارهای جهانی شناخته می‌شود یکای پول جمهوری آذربایجان و جمهوری ترکمنستان است. در جمهوری آذربایجان هر منات برابر با ۱۰۰ قپیک (qəpik) است.

Money

واژه منات از واژه روسی "монета" (مُنِتا) به معنی سکه گرفته شده‌ است. روسی‌ها در گذشته از این سکه برای معاملات خود استفاده می‌کردند. به دليل نزدیک بودن آذربایجان به روسیه و شوروی قدیم و تحت استعمار بودن آن، کلمه منات از فرهنگ روسی به فرهنگ آذری انتقال یافته و نام واحد پول خود را منات گذاشته‌اند. پیشینه منات به قرن بيستم میلادی بازمیگردد زمانی که کشور آذربایجان استقلال خود را به دست آورد و دولت جدید واحد پول خود را تغییر داد. با ایجاد واحد پولی جدید نام آن را نیز منات به معنی سکه گذاشتند.

مقدمه چینی‌های تهیه منات آذربایجان در دوران ریاست «ایاز مطلب اف» اولین رئیس‌جمهوری این کشور شروع شد و چاپ پول‌ها در دوران ریاست «ابوالفضل ایلچی‌بیگ» تحقق یافت. اولین دوره چاپ منات پس از کسب استقلال آذربایجان در ۱۵ اوت سال ۱۹۹۲ به انتشار رسید. طراح اولین طرح‌های منات «الدار میکاییل‌زاده» است.

  • زیرمجموعه منات آذربایجان

بیشتر پول‌ها زیرمجموعه‌های کوچکتری دارند که در واقع پول خرد آن واحد حساب می‌شود. منات آذربایجان نیز همچون دیگر ارزها دارای واحد کوچکتری به نام قپیک است که ارزش آن برابر یک صدم منات است و هر ۱۰۰ قپیک به اندازه یک منات ارزش دارد. البته در آذربایجان فقط سکه‌های قپیک ضرب شده و اسکناس قپیک در این کشور وجود ندارد.

  • پول‌های نسل جدید

در تاریخ ۷ فوریه سال ۲۰۰۵، رئیس‌ جمهوری آذربایجان فرمانی به نام «در مورد تغییر بهای پولی و مقیاس ارزها در جمهوری آذربایجان» صادر نمود. بر اساس این فرمان، از ۱ ژانویه سال ۲۰۰۶، پول‌های نسل جدید شروع به انتشار کردند. استفاده از یکاهای ارزی دیگر به عنوان وسیله پرداخت در قلمرو جمهوری آذربایجان ممنوع است. حق لغو و خارج کردن منات از گردش وجوه نقدی به بانک مرکزی جمهوری آذربایجان تعلق دارد. در نتیجه انتقال به منات جدید، نرخ ۱ منات جدید برابر ارز ۵۰۰۰ منات قدیمی شد.

Money

  • انواع اسکناس و سکه منات

اسکناس‌های جدید با نشان‌های ملی و فرهنگی مزین شده است و به صورت اسکناس‌های 1، 5، 10، 20، 50، 100، 200 و 500 مناتی و سکه‌های 1، 3، 5، 10، 20، 50 Qapik (قپیک) است.

مراسم معرفی و رونمایی منات جدید که بر اساس سفارش بانک مرکزی جمهوری آذربایجان از سوی شرکت تبلیغاتی «ویتام» تهیه شده بود، در هتل «Excelsior» باکو برگزار گردید. این رویداد مهم، با حضور الهام علی اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، مقامات بلندپایه و نمایندگان سفارتخانه‌های فعال کشورهای خارجی در این کشور برگزار گردید.

کد خبر 414594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha