همشهری آنلاین: حدود یک ماه تا پایان مهلت معرفی فیلم‌های برگزیده به بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان اسکار نود و یکم باقی مانده و تعداد رقیبان این بخش به ۹ رسیده است.

فیلم مهم نیست چون وحشی ها به دل تاریخ سقوط کنیم

به گزارش همشهري آنلاين، در ميان كشورهايي كه نمايندگان خود را به آكادمي اسكار معرفي كرده‌اند، ژاپن با 12 نامزدي و چهار جايزه اسكار از 65 دوره حضور پيشتاز است. ژاپني‌ها امسال با «دله‌دزدها» به كارگرداني هيروكازو كره-ادا وارد رقابت اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان شده‌اند كه بهار گذشته جايزه نخل طلايي بهترين فيلم را از جشنواره كن برد. فيلمساز 56 ساله دومين بار است كه به نمايندگي از سينماي ژاپن به اسكار مي‌رود.

لوكاس دونت 27 ساله با نخستين فيلم بلند داستاني خود «دختر» چهل و سومين نماينده بلژيك در اسكار خواهد بود؛ كشوري كه تا امروز هفت بار نامزد اسكار شده و هرگز اين جايزه را نبرده است. آخرين فيلم بلژيكي كه به فهرست ابتدايي بهترين فيلم خارجي‌زبان راه يافت، «عهد كاملا جديد» ژاكو ون دورمل در 2015 بود. «دختر» در جشنواره كن امسال جايزه دوربين طلايي و فيلم برگزيده منتقدان بين‌المللي را برد.

سينماي سوئيس كه از 46 دوره رقابت در اسكار پنج نامزدي و دو جايزه در سال‌هاي 1984 و 1990 در كارنامه دارد، امسال با مستند «الدورادو» به كارگرداني ماركوس ايمهوف درباره بحران پناهجويان راهي اين رقابت مي‌شود. اين چهارمين حضور فيلمساز 76 ساله سوئيسي در بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان است كه يك‌بار آن با نامزدي همراه بوده است؛ سال 1981 در پنجاه و چهارمين دوره مراسم اهداي جوايز اسكار «قايق پر است» ايمهوف نامزد اسكار شد.

نوري بيلگه جيلان كه امسال با «درخت گلابي وحشي» در جشنواره كن خوش درخشيد، براي پنجمين بار نماينده تركيه در اسكار است. اين كشور اروپايي/آسيايي از 25 حضور در بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان حتي يك نامزدي هم دشت نكرده و صرفا يك‌بار با «سه ميمون» بيلگه جيلان در سال 2008 در فهرست ابتدايي اسكار قرار گرفته است. هر چند به نظر مي‌رسد امسال مي‌تواند دوره درخشش سينماي تركيه در مهم‌ترين رقابت سينمايي دنيا باشد.

روماني ديگر كشوري است كه نماينده خود را به اسكار 2019 معرفي كرده و البته از 33 حضور پيشين تنها يك‌بار در 2012 به فهرست ابتدايي راه يافته است. «مهم نيست چون وحشي‌ها به دل تاريخ سقوط كنيم» رادو يود ميانه‌هاي تير امسال برنده جايزه بزرگ گوي بلورين جشنواره كارلووي‌واري در جمهوري چك شد و دومين تجربه فيلمساز 41 ساله اهل بخارست در رقابت براي نامزدي و كسب اسكار است.

لينا تريشكينا-ونهاتلو با «بگير يا رهايش كن» شانزدهمين نماينده سينماي استوني و نخستين فيلمساز زن اين كشور در رقابت اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان است. استوني پيش‌تر با «نارنگي‌ها» در 2014 طعم نامزدي اسكار را چشيده است. بلاروس هم با «قوي بلورين» دريا ژوك در اسكار 2019 شركت مي‌كند؛ فيلمي كه سومين حضور بلاروس در اسكار خواهد بود و امسال در جشنواره كارلووي‌واري از آن رونمايي شد.

«مترجم» هفتمين فيلم كارنامه مارتين شوليك است كه به نمايندگي از اسلواكي به اسكار مي‌رود؛ كشوري كه در 21 حضور پيشين موفقيتي به دست نياورده است. بريتانيا هم پيش از اين در 15 حضور اسكار دو بار در سال‌هاي 1992 و 1998 نامزد اسكار شده و امسال مي‌خواهد با «من جادوگر نيستم» رونگانو نيوني سومين نامزدي را تجربه كند. اين نخستين حضور فيلمساز سياهپوست آفريقايي‌تبار در رقابت اسكار است.

کد خبر 414612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha