یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

جواد نصرتی-خبرنگار: این روزها که سایه استیضاح بر کاخ سفید سایه انداخته و حتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم به آن واکنش نشان داده، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور در سکوت خبری و دور از حاشیه‌ها به سفرهای ایالتی خود مشغول است.

مایک پنس،  جایگزین ترامپ

اما اگر به هر دلیلی ترامپ از کاخ سفید برود، پنس، براساس قانون، به جای ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور سوگند یاد خواهد کرد و به‌یک‌باره به مرکز دنیای سیاسی آمریکا تبدیل خواهد شد. این اتفاق، از نظر خیلی‌ها در آمریکا، کابوسی بدتر از ریاست‌جمهوری پرهیاهو و جنجالی دونالد ترامپ خواهد بود.

پنس، یک مسیحی متعصب، یک راست‌افراطی و یک سیاستمدار جاه‌طلب است که از جوانی سودای ریاست‌جمهوری داشته و بارها در حیات سیاسی خود نشان داده است که برای رسیدن به آرزویش، حاضر است حتی اصول خودش را هم زیر پا بگذارد. از اینها مهم‌تر این است که پنس، رابطه ویژه‌ای با حامیان مالی جمهوریخواهان و به‌خصوص برادران کخ دارد و بسیاری معتقدند، او عملا «آدم» برادران کخ در کاخ سفید است.

پنس در ظاهر همیشه خود را وفادار به ترامپ می‌داند و بارها گفته است از خدمتگزاری به رئیس‌جمهور آمریکا راضی و خشنود است. با این حال، این تنها ظاهر ماجراست. نیویورک‌تایمز، ‌حدود 3هفته پیش، یعنی قبل از دادگاه‌های پل مانافورت و مایکل کوهن که موضوع استیضاح ترامپ را به‌شدت تقویت کرد، در گزارشی از قول ده‌ها سیاستمدار جمهوریخواه نوشت که پنس خود را برای انتخابات سال2020 آماده می‌کند. همین گزارش، با شدت تمام از سوی پنس تکذیب شد و او آن را «مسخره و خنده‌دار» خواند.

اما برخی معتقدند او از همین حالا، نه‌تنها خود را برای انتخابات بعدی که هر رویداد غیرمنتظره دیگری که موضوع ریاست‌جمهوری او را پیش از سال2020 پیش بکشد آماده کرده است. نشانه آن این است که پنس اخیرا نیک آیرس را به‌عنوان رئیس دفتر خود انتخاب کرده است. آیرس یکی از کارکشته‌های اداره کارزارهای سیاستمداران در آمریکاست و گفته می‌شود هدف بزرگش آماده کردن پنس برای ریاست‌جمهوری است.

  • از ایندیانا تا واشنگتن

پنس در سال1959 در یک خانواده مسیحی معتقد در ایندیانا که از طرف پدری تباری آلمانی و از طرف مادر تباری ایرلندی داشت، به دنیا آمد. به گزارش نیویورکر، او در جوانی تصمیم داشت یا راهب شود یا به مدرسه حقوق برود و بنا بر توصیه پدرش که گفته بود بعدا هم می‌تواند راهب شود، به مدرسه حقوق در دانشگاه ایندیانا رفت. در دانشگاه، او به یک مسیحی اوانجلیک تبدیل شد، با همسرش کارن بتن آشنا شد و با او ازدواج کرد. ثمره این ازدواج 3 فرزند است.

پنس، علاقه بسیار زیادی به همسرش دارد و به گفته نزدیکانش، او را «مادر» صدا می‌کند. یک سال بعد از پایان دانشکده حقوق در سال1987، پنس در انتخابات کنگره شرکت کرد و البته رأی نیاورد. او دوباره در انتخابات شرکت کرد و شکست خورد، اما در سال2000، موفق شد به‌عنوان نماینده منطقه دوم ایندیانا به مجلس نمایندگان راه پیدا کند. او در 12سال حضور در مجلس نمایندگان، توانست خود را تا حد نامزد اقلیت جمهوریخواهان بالا بکشد و به همین‌خاطر به جایگاه خاصی در میان هم‌حزبی‌های خود دست پیدا کرد.

  • فرماندار افراطی

پنس در سال2011 اعلام کرد که می‌خواهد به‌عنوان نماینده جمهوریخواهان در انتخابات فرماندار ایندیانا شرکت کند و سال بعد، با اختلاف کمی موفق شد در انتخابات برنده شود. در این سمت بود که پنس، اندیشه‌های افراطی خود را نمایان کرد و به همین‌خاطر جنجال‌های زیادی به‌راه انداخت.

شرکت او در انتخابات فرمانداری ایالتی، بخشی از برنامه بلندمدت او برای رسیدن به کاخ سفید بوده است. پنس به خوبی می‌دانست که به سختی می‌تواند به سابقه قانونگذاری‌اش در مجلس نمایندگان برای رئیس‌جمهور شدن اتکا کند و به همین‌خاطر به‌دنبال پستی اجرایی بود تا رزومه‌اش را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری تقویت کند.

او به‌عنوان یک فرماندار، یکی از فعال‌ترین مخالفان جمهوریخواه باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا بود و حتی در مقطعی تهدید کرد اگر دولت از یکی از برنامه‌های اجتماعی او حمایت نکند، دفاتر دولت فدرال را در ایندیانا تعطیل خواهد کرد.

مخالفت سرسختانه پنس با سقط جنین و همینطور سیاست‌های مالی او که برخی آن را در راستای منافع اقلیت ثروتمند می‌دانستند، پنس را فراتر از ایالتش، ‌به یک چهره جنجالی در سطح آمریکا تبدیل کرد. پنس، به‌عنوان یک جمهوریخواه افراطی، معتقد است گرمایش جهانی ساخته و پرداخته دانشمندان است و به همین‌خاطر با سیاست‌های محیط‌زیستی اوباما که صنایع بزرگ را محدود می‌کرد مخالف بود.

به‌گفته منابعی در کاخ سفید، تعصب پنس در مخالفت با سقط جنین و هم‌جنس‌گرایی چنان زیاد است که ترامپ به طرز تحقیرآمیزی در این‌باره با پنس شوخی می‌کند.

تمام این تعصب‌ها و اعتقادات راسخ البته در بزنگاه‌های خاصی، به راحتی از سوی پنس به کنار گذاشته می‌شوند. مورد معروف کنار گذاشتن احساسات مذهبی و اعتقادات معنوی، پرونده عفو کیث کوپر است. دادگاه کوپر را به‌خاطر مشارکت در یک حمله مسلحانه به 9سال حبس محکوم کرد اما بعدا مشخص شد که کوپر اصلا در این حمله شرکت نداشته است.

او به این شرط در سال2006 از زندان آزاد شد که اعتراف کند گناهکار است اما کوپر به‌دنبال اثبات بی‌گناهی‌اش بود. همه‌‌چیز کاملا ساده بود و پنس به‌عنوان فرماندار، ‌کافی بود حکم عفو کوپر را امضا کند. با این حال، پنس این کار را نکرد و بعدا جانشینش حکم عفو و بی‌گناهی این مرد سیاهپوست را بلافاصله بعد از شروع کارش امضا کرد. کوپر، گفته است: «او بیشتر از اینکه مسیحی (معتقد) باشد یک منافق است. او فقط به حیات سیاسی خودش فکر می‌کند. او به حقیقت پشت کرد... او نمی‌خواست نخستین سفیدپوستی باشد که یک سیاهپوست بی‌گناه را در ایندیانا عفو می‌کند.»

  • نماینده ثروتمندان در کاخ سفید

در تمام سال‌هایی که پنس به فعالیت‌های سیاسی پرداخته، رابطه بسیار ویژه‌ای با برادران کخ داشته است. چارلز و دیوید کخ، صاحبان اصلی شرکت صنایع کخ هستند که دومین شرکت بزرگ خصوصی آمریکا به‌شمار می‌رود. این 2 برادر و مجموعه زیرنظر آنها، ‌حضور فعالی در دنیای سیاست در آمریکا دارند و بزرگ‌ترین حامیان مالی جمهوریخواهان در سال‌های اخیر بوده‌اند.

برادران کخ، عملا بی‌دین هستند اما این دلیل نمی‌شود که پنس از آنها دوری کند. او سال‌هاست که رابطه بسیار نزدیک با آنها دارد. برادران کخ، ‌در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 از ترامپ حمایت مالی نکردند اما با انتخاب پنس به‌عنوان معاون ترامپ و پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری، برندگان بزرگ آن انتخابات لقب گرفتند.

ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود، در سفر به ایندیانا و با پیشنهاد مشاوران خود پنس را به‌عنوان معاون خود انتخاب کرد. دلیل این انتخابات این بود که تیم ترامپ امیدوار بود پنس در جامعه مذهبی سفیدپوست محافظه‌کار آمریکا در ایالت‌های غرب میانه برای ترامپ رأی جمع کند.

او با سفرهای زیاد خود به این ایالت‌ها، عملا این کار را کرد اما هرگز نمی‌توان او را نماینده واقعی این مردم دانست. او بیشتر از آنکه نماینده آنها باشد، نماینده اقلیت ثروتمندی است که از سیاستمداران جمهوریخواه حمایت می‌کند. یا به‌عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت، پنس نماینده برادران کخ است. آنطور که استیو بنن، استراتژیست ارشد سابق ترامپ گفته است، پنس درصورتی که رئیس‌جمهور شود، دقیقا همان رئیس‌جمهوری خواهد بود که برادران کخ می‌خواهند.

  • مخالف سرسخت ایران

مایک پنس، در کنار دونالد ترامپ و مایک پمپئو و دیگر تندروهای دولت آمریکا، سرسختانه‌ترین مواضع را علیه ایران دارد. او بارها بر صحبت‌های رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران تأکید و ادعاهای او درباره حمایت ایران از تروریسم را تکرار کرده است. پنس همچنین یکی از مخالفان برجام بود و وقتی که ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران کنار کشید، ‌از کشورهای اروپایی و متحدان آمریکا درخواست کرد به آمریکا بپیوندند و با ایران بر سر یک توافق جدید مذاکره کنند. او حتی از ایده تغییر رژیم در ایران هم صحبت کرده است.

کد خبر 414677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha