همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از شناسنامه‌دار شدن بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار اصله درخت با روش تگ‌های الکترومغناطیسی خبر داد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از شهرنوشت، علی‌محمد مختاری با بیان اینکه شناسنامه‌دار کردن درختان تهران گام موثری در حفاظت از آنها برای نسل‌های آینده است، گفت: بر اساس لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب سوم خرداد ماه 1359 شورای انقلاب اسلامی و مصوبه یک صد و چهلمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، وظیفه شناسنامه‌دار کردن الکترونیکی درختان تهران با استفاده از فناوری نوین (تگ الکترومغناطیسی) بر عهده سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران قرار گرفت.

وی ادامه داد: در همین راستا، عملیات مورد نظر به صورت آزمایشی از خیابان ولیعصر(عج) آغاز شد و تا مرداد ماه 1397 بیش از یک میلیون و 350 هزار اصله از درختان شهر تهران که دارای بن بالای 30 سانتی‌متر بودند از طریق نصب تگ الکترومغناطیسی، شناسنامه‌دار شده‌اند.

مختاری در خصوص روش کار این تگ‌های الکترومغناطیسی گفت: این تگ‌ها دربرگیرنده یک چیپ الکترومغناطیسی است که تنها یک شماره RFID (کد شناسایی) بر روی آن ذخیره شده است. هر درخت توسط شماره کد شناسایی خود توسط دستگاه ریدر و تبلت‌هایی که نرم‌افزار مدیریت درختان بر روی آنها نصب شده تشخیص داده شده و از این طریق می‌توان به جزئیات شناسنامه درخت از جمله آیتم‌های منطقه و نشانی استقرار درخت، نوع گونه گیاهی، محیط بن، ارتفاع، تاج پوشش (به درصد)، شادابی (به درصد)، میزان انحراف، وضعیت طوقه، آفت و بیماری آن، عملیات به زراعی انجام شده روی درخت دسترسی پیدا کرد.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در ادامه تاکید کرد: پروژه پلاک‌کوبی الکترومغناطیسی درختان با هدف جمع‌آوری و حفظ اطلاعات درختان و بررسی وضعیت فعلی آنها و همچنین برنامه‌ریزی کلان برای آینده آنها به انجام می‌رسد.

مختاری با اشاره به این موضوع که پروژه پلاک‌کوبی درختان یکی از برنامه‌های حفاظت از درختان شهر تهران با تدوین استراتژی ثبت مشخصات مورفولوژیکی و جغرافیایی درختان است، گفت: این فرایند در تکمیل طرح مستمر حفظ درختان ارزشمند شهر و در قالب طرح‌های تغذیه‌ای، کنترل آفات و بیماری‌ها، هرس، آزادسازی طوقه درختان و رفع عوارض محیطی (کابل برق، انحراف شاخه و ...) به اجرا درآمده و امیدواریم با ادامه و تکمیل این پروژه شاهد همکاری و همیاری بیشتر مسئولان و شهروندان گرامی برای حفاظت از درختان شهرمان باشیم.

کد خبر 414739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha