سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بررسی‌ها نشان می‌دهد آلودگی صوتی ناشی از ترافیک باعث تسریع روند پیری در پرندگان می‌شود.

پرنده خودرو

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه اينديپندنت، کارشناسان در مطالعه‌ای مشاهده کردند که صدای ترافیک باعث می‌شود روند پیر شدن پرندگان سریع‌تر از روال طبیعی آن اتفاق افتد.

مطالعه انجام شده روی تعدادی گونه فنچ راه‌راه نشان داد پرندگانی که در معرض صدای رفت و آمد خودروها قرار دارند کمتر در برابر آسیب‌های ناشی از بالا رفتن سن مصون باقی می‌مانند.

همچنین کارشناسان پیش از این در بررسی‌های خود تاکید کرده بودند که پرندگان شهری نسبت به پرندگان در محیط‌های روستایی طول عمر کوتاه‌تری دارند و سطح بالایی از اصوات مصنوعی نقش تاثیرگذاری در این زمینه دارد.

کارشناسان آلمانی در بررسی انجام گرفته مشاهده کردند در گونه‌های فنچ راه‌راه که در معرض صدای ترافیک قرار دارند طول تلومر (پایانه فیزیکی کروموزم‌های خطی) پس از ترک کردن آشیانه کوتاه‌تراست. همچنین در پرندگانی که پس از ترک آشیانه به طور کلی در معرض آلودگی صوتی قرار می‌گیرند طول تلومر نسبت به پرندگانی که در معرض آلودگی صوتی نیستند، کوتاه‌تر است.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، به گفته محققان آلودگی صوتی به تنهایی و مستقل از جنبه‌های دیگر زندگی شهری همچون آلودگی شیمیایی و نوری با از بین رفتن تلومر در کروموزوم این حیوانات مرتبط است و به تسریع فرایند پیر شدن در آنها شدت می‌بخشد.

کد خبر 414842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha