همشهری آنلاین: نگارخانه ترانه باران با هدف تبیین گردشگری هنری و برپایی نمایشگاهی فاخر از خط و خوشنویسی در نخستین نمایشگاه بین‌المللی شهر گردشگر حضوری پررنگ دارد.

ترانه باران در نمایشگاه گردشگری

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از ايران‌آرت، غرفه 300 متری ترانه باران با آثاری از استادان خط و خوشنویسی فضایی متفاوت برای چهره‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاران گردشگری به وجود آورده است. اين نگارخانه کوشیده سیر تاریخ و تطور هنر خط و خوشنویسی را به نمایش بگذارد و طیفي وسیع از گوشه‌های اصیل این هنر را پیش روی مخاطب قرار دهد؛ از طومارهای قاجار تا نوشته‌ای روی پوست منصوب به امام حسن(ع)، اثر وصال شیرازی و استاد غلامحسین امیرخانی تا تابلوهای خلاقانه حسین زنده‌رودی و... گران‌ترین اثر نمایشگاه ۲۵۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

حضور یک نگارخانه هنری در چنین رویداد اقتصادی کاری نو به نظر می‌آید. محبوبه کاظمی، مدير ترانه باران در این باره می‌گوید: ترانه باران با رویکرد معرفی ظرفیت‌های گردشگری هنری در این نمایشگاه شرکت کرده و خوشحالم بسیار از آن استقبال شده است. خوشحالم فعالان حوزه‌های گردشگری وقتی از نمایشگاه ما دیدن می‌کنند، می‌گویند چقدر لذت بردند و حال‌شان خوب شد و چرا ایده گردشگری هنری جدی گرفته نمی‌شود؟ ترانه باران برای ترویج گردشگری هنری صاحب ایده و طرح جامع است و سعی می‌کنیم در نشست‌های این نمایشگاه مباحث را با چهره‌های صاحب‌نام گردشگری و تصمیم‌سازان این عرصه به بحث و تبادل نظر بگذاریم.

کاظمی معتقد است امروز گردشگری برای ايران نه یک انتخاب كه يك نیاز و در همین راستا تبیین و ترویج گردشگری هنری ضرورت است. او توضيح مي‌دهد: دوسالانه هنر و معماری ونیز در کنار جشنواره‌های فیلم و موسیقی توانستند اقتصاد این شهر و حتی شهرهای همجوار را پویا کند. ما از منظر ظرفيت‌هاي هنری صاحب قابلیت‌های والا هستیم و باید الگوهای پیشرو در دنیا را بومی‌سازی و گردشگران خارجی را جذب کنیم. در ايران منابع گردشگری هنری، هنرهای تجسمی، صنایع دستی، هنرهای ادبی، سینما، موسیقی، هنرهای خیابانی و... است. برای گردشگران داخلی و خارجی در این زمینه‌ها نیاز به برنامه‌ریزی داریم و این برنامه‌ها تنها با حمایت رسانه‌ها ممکن است و مخاطب خود را پیدا می‌کند.

مدير ترانه باران مي‌افزايد: ما در چند زمینه برای گردشگری هنر فعالیت کردیم. یکی از آنها خوشنویسی به عنوان اصلی‌ترین هنر ایرانی و اسلامی است. ما این رویکرد را توسعه می‌دهیم زیرا خط در تمام هنرها تلفیق شده است. کار پژوهشی مفصلی روی گردشگری هنری داشتیم و دنبال يافتن پاسخ این پرسش بودیم که هنر چگونه می‌تواند با حوزه‌های دیگر پیوند پیدا و از این طریق رشد کند. از نظر ما هنر برای هنر نیست بلکه هنر برای اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، سیاست و سرمایه‌گذاری هم هست. فرهنگ نیاز به سرمایه و سرمایه‌گذار دارد. حراج باران با این رویکرد بنیان نهاده شد و دوره‌اي موفق داشت.

به گفته كاظمي، سرمایه‌گذاری روی هنر می‌تواند سرمایه‌گذار را بسیار زودتر از حالت عادی به بهره‌وری برساند. استفاده از آثار هنری علاوه بر بالا بردن سطح فرهنگ، تاثیری مثبت روی اعتبار برند مجموعه گردشگری می‌گذارد. این سرمایه‌گذاری فقط مربوط به آویختن تابلو نیست، بلکه در معماری، طراحي و تولید وسایل کاربردی می‌تواند به افزایش جذابیت و بهره‌وری گردشگری کمک کند. باید از سرمایه‌گذاران گردشگری بخواهیم هنر را حتما در پروژه‌های خود دخالت دهند، چون به تسریع برگشت سرمایه کمک می‌کند. نگارخانه‌داران خوب و متخصص در ايران هستند که مشورت با آنها می‌تواند به سرمایه‌گذاران این حوزه کمک کند.

ایران مال يك مرکز بزرگ در غرب تهران است که هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده و در بخش‌های مختلف محوطه ساختمان کارگران مشغول کارند. برگزاری جشنواره گردشگری در این شرایط شاید چندان آسان نباشد اما داخل ساختمان اصلی پر از هیاهو و آمد و شد است. در میان این همه هیجان، تابلوهای اصیل و آرامش‌بخش خط و خوشنویسی ترانه باران با طعم اجرای زنده موسیقی موهبتي است که در محوطه نمایشگاه در حال انجام است.

نخستین نمایشگاه بین‌المللی اقتصاد و سرمایه‌گذاری گردشگری تا هفتم شهریور برپاست و علاقه‌مندان به هنر می‌توانند در سالن E1 به دیدار نگارخانه ترانه باران بروند.

کد خبر 414904

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha