همشهری آنلاین: رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه قدرت خرید مسکن در جامعه پایین آمده و مردم توان خرید ندارند، افزایش قیمت مسکن را ناشی از کمبود ساخت و ساز و خلاء قانونی مالیات بر خانه‌های خالی دانست.

به گزارش مهر، مصطفی قلی خسروی در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر با بررسی عوامل افزایش قیمت مسکن و راهکارهای ساماندهی این بازار با بیان اینکه باید پیش‌بینی کرد که جامعه چه مقدار نیاز به مسکن دارد، اظهار داشت: بر اساس آمار ساخت و ساز و خانوارهای اجاره‌نشین می‌توان مقدار نیاز سالانه جامعه به مسکن را مشخص کرد.

وی با اشاره به جهش قیمت مسکن در سال‌های ۶۸، ۸۶، ۹۱ و ۹۷ گفت: تاکنون برای جلوگیری از خالی بودن واحدهای مسکونی راهکاری اندیشیده نشده است. تنها راهکار جلوگیری از خالی مانده واحدها، گرفتن مالیات از خانه‌های خالی است. شهرداری‌ها با دادن آمار تعداد جواز ساخت و ساز به اداره مالیات می‌توانند از خالی مانده واحدها جلوگیری کنند.

خسروی با بیان اینکه خالی نگه داشتن واحد ساخته شده به امید گران شدن نوعی احتکار است افزود: باید کاری کرد هیچ فردی انگیزه خالی نگه داشتن واحد مسکونی را نداشته باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: در کشورهای پیشرفته خانه‌های ساخته شده کد رهگیری دارند که موقعیت واحد ساخته شده و فروش یا اجاره آن مشخص است.

مصطفی قلی خسروی به ایجاد زمینه‌های رشد معقول ساخت و ساز با میزان تقاضا در جامعه اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های پیش‌فروش منازل مسکونی آماده نیست.

وی، افزایش قیمت مسکن در سال ۹۷ را ناشی از کمبود ساخت و ساز و همچنین خلاء قانون برای گرفتن مالیات از واحدهای ساخته شده خالی، دانست و گفت: قیمت مسکن در مناطق ۵ ، ۱۲ و ۲۲ بیشتر از مناطق دیگر شهر تهران جهش قیمتی داشت که علت آن را تعداد جمعیت، بافت سنتی و مذهبی و همچنین نزدیکی به بازار تهران می‌توان عنوان کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه مشاوران املاک دخالت و تاثیری در افزایش قیمت‌ها ندارند، ادامه داد: قدرت خرید مردم پائین آمده و مردم توان خرید واحد مسکونی را ندارند.

وی با بیان اینکه مسکن بزرگترین نیاز مردم در سبد خانوار است، گفت: برای ساماندهی بازار اجاره نیز می‌توان مانند ترکیه مناطقی را به عنوان مناطق اجاره‌نشین تعبیه کرد.

کد خبر 414965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha